آلودگی هوای کلان شهر ها به خصوص تهران، در چند هفته اخیر، تیتر اصلی روزنامه ها و محافل خبری مجازی شده است. هوایی که نه تنها مفرح ذات نیست بلکه ذات انسان را به قهقرا می کشاند و هزاران بیماری کوتاه مدت و دراز مدت را به آدمی پیوند می زند. در این میان قشر آسیب پذیر بیشتر آسیب می بینند. در این میان مردم و دست اندر کاران به دنبال سر نخ هستند. سر نخ هایی که گاهی خنده دار هم هست ولی علت اصلی است: بیت کوین

خرید بیت کوین، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال در دیجی دلار به صورت کاملا اتوماتیک و امن امکان پذیر است.

آیا به راستی بیت کوین صددرصد مجازی، باعث آلودگی است؟

اگر بلی، مگر قرار نیست که چین تایپه در المپیک زمستانه 2022 از یوهان دیجیتال و دیگر ارزهای دیجیتال استفاده نماید؟ پس با یک حساب سرانگشتی، آن چنان آلودگی تصاعدی بالا خواهد رفت که نه المپیکی باقی خواهد ماند و نه چین تایپه و نه ایران و نه هیچ کس دیگر! چرا که اگر استخراج بیت کوین مجازی در زندگی واقعی اینقدر منفی است که تا نیامده، فاتحه اش را بخوانیم و دست از آن بشوییم!

ولی به راستی این رابطه چگونه است؟ بیت کوین یک واقعیت مجازی است که با روشن کردن رایانه و اینترنت وارد فضای زندگی ما می گردد و چه ارتباطی با زندگی غیر کامپیوتری ما دارد؟ چه ارتباطی با شش و تنفس و هوا و غیره دارد؟

برخی از مسئولان خوش بین ما، بر این عقیده اند که با آمدن فصل سرما، مصرف گاز بالاتر می رود و باعث می شود گاز کمتری در اختیار نیروگاه ها قرار گیرد! و این باعث گردیده که نیروگاه ها به مصرف سوخت مازوت برای تولید و جبران الکتریسیته بپردازند. خب تا اینجا قضیه منطقی به نظر می رسد.

C:\Users\Dn Nastara Mehran\Desktop\85bbda0b-5b73-4d5f-8664-a47bb0a4efa4.jpeg

اما با وب گردی در شبکه های اجتماعی خبر ها از مسایل دیگری صحبت می نماید. صحبت از بیت کوین، اتریوم و تتر و تولیدهای غیر قانونی در ایران توسط خودمان و یا غریبه ها است. به وب گردی ادامه می دهیم و بیشتر راجع به آن می خوانیم! وب گردی، این بار برای اتلاف وقت نیست و از نان شب واجب تر است. چرا که چه بخواهیم و چه نخواهیم طی پنج سال آینده رمز ارزها وارد زندگی مان خواهند شد و در پی آن باید قانون مدونی برای آن داشته باشیم. نسل آینده نسل بیت کوین و امثالهم است و در این شکی نیست.

به وب گردی مان ادامه می دهیم. در کوچه پس کوچه های روستاهای اطراف تهران، در شهرک های کناره تهران، صداهای غیرطبیعی به گوش می رسد. صداهایی که مثلا برای یک ویلا در شهرک یا روستایی در جاده دماوند و یا در ساوجبلاغ کرج غیرطبیعی است. به وب گردی در سایر شهرها ادامه می دهیم و به شهرستان های دورافتاده می رسیم. هنوز خستگی راه از تن مان زدوده نشده، چشم بادامی ها را در آنجا می بینیم! شما ها کجا اینجا کجا؟ باز جرقه در مغزمان حاکی از این دارد که نکند چینی ها دارند اینجا رمز ارز استخراج می کنند؟ آیا این کار قانونی است؟ از کجا وارد ایران شده اند؟ چرا ایران را انتخاب کرده اند؟ مگر جایی امن تر از ایران پیدا نمی شود؟

در وب گردی مان به تهران بر می گردیم و در سایت های معتبر فارسی زبان، به دنبال علت آلودگی هوا می گردیم. آیا این مزارع تولید رمز ارز که مثل قارچ رشد کرده و می کنند، عامل اصلی آلودگی هوا هستند؟ دو نکته در اینجا به چشم می خورد:

  1. این مزارع غیرقانونی از برق قانونی خودشان استفاده می کنند که نتیجه دست رنج خودشان است و با موتورهای تولید برق چینی خودشان برق شان را تولید می کنند. که صد البته عالی است ولی با سوخت مازوت که خود می دانیم چه بر سر ما می آورد.
  2. یا اینکه این مزارع تولید بیت کوین، خود NGO های دوستدار طبیعت هستند. کاملا پاک عمل می کنند. از برق روستایی ارزان استفاده می نمایند. خب خیلی هم خوب. چقدر با صرفه! اما آیا این باعث نمی گردد که مصرف برق بالا برود و دیگران مجبور گردند برای تولید برق از مازوت و موتورهای چینی تولید برق استفاده کنند!

نا خودآگاه یاد شعری افتادم که مضمون آن این است که: وقتی بین موش و گربه صلح برقرار می شود دکان سوپری محل بر باد می رود. وقتی محلی ها و بومی های یک منطقه با دولت همکاری نمی کنند و به اصطلاح لاپوشانی می کنند، پس باید بجای اکسیژن از منو اکسید کربن استفاده کنیم. و به دنبال آن مغز های معیوبی داشته باشیم که به دنیای شیرین بیت کوین در 2022 حتی نتواند فکر کند.

به وب گردی ادامه می دهیم و گوشه و کنار این خاک پاک را سرکشی می کنیم. این بار به دنبال قوانین رمز ارز و استخراج قانونی آن هستیم که برق قطع می شود. اینترنت هم به دنبال آن قطع خواهد شد. شارژ گوشی مان هم رفته رفته تمام می گردد. و سوال ما بدون پاسخ می ماند! به راستی آیا قانون مدون و کارآمدی داریم؟ ما که به علت قطع برق نتوانستیم نکته ای را پیدا کنیم. اگر برق شما قطع نشد، شما وب گردی کنید و ما را در جریان بگذارید. منتظریم خیلی هم منتظر! چون در آینده ای نه چندان دور زندگی بدون رمز ارز معنا نخواهد داشت.

آخرین تاریخ تغییر این مطلب: نوامبر 11, 2023