تتر چیست؟

چنانچه به دنبال سرمایه گذاری یا معامله ارزهای دیجیتال هستید، حتما نام تتر و معامله بیت کوین با توکن USDT را شنیده اید. آیا می دانید صرافی هایی که منحصرا بر اساس ارز رمزنگاری شده کار می کنند، چگونه از دلار استفاده می کنند؟ 
تتر ارزی متمرکز و تحت نظارت و خلاف اصول بیت کوین است. به همین دلیل علاقمندان به ارزهای رمزنگاری به تتر شک دارند و آن را نوعی فریب می دانند. 
با ما همراه باشید تا به طور کامل با تتر آشنا شوید. در این مقاله خواهیم دانست که تتر چیست، چگونه کار می کند و چرا قیمت آن همیشه ثابت است. 
 تتر چیست؟

تتر چیست؟

تتر (Tether)  نوعی ارز دیجیتال و معادل ارزهای رایح بین المللی است. این ارز در سال 2015 میلادی با ارائه دوتوکن دلارتتر و یوروتتر (USDT و EURT) پروژه تتر آغاز به کار کرد. هر دلار تتر معادل یک دلار و هر یوروتتر معادل یکی یورو ارزش دارد.  
این ارز دیجیتال همچون ده ها ارز دیجیتال با ثبات دیگر در بازار های ارز دیجیتال کار می کند. ارزهای دیجیتال با ثبات یا استیبل کوین (stable coin) دارای پشتوانه کالا و دارایی های دیگر هستند. قیمت این ارزها همیشه به ارزش دارایی های پشتوانه بستگی دارد و با آنها بالا و پایین می رود. علاوه بر تتر، ارزهای باثبات بسیاری در بازار وجود دارد ولی در حال حاضر قدرتمندترین آنها تتر است. 
تتر اولین بار در جولای 2014 توسط ریل کوین (Realcoin) راه اندازی شد و 7 ماه بعد مبادلات این ارز آغاز شد. USDT پر استفاده ترین توکن تتر است. به طور کلی می توان این گونه گفت که تتر یک ارز رمزنگاری مبتنی بر بلاک چین است که توکن های آن در یک حساب بانکی خاص نگه داشته می شود. 
 تتر چیست؟

پشتوانه تتر چیست؟

تتر یک ارز دیجیتال و یک ارز ترکیبی با قیمت ثابت است و بر پایه ارز فیات است. تتر با قیمت ثابتش در مقابل نوسانات شدید بازار از شما محافظت می کند. با استفاده از تتر می توانید به صورت دیجیتالی دلار خود را منتقل کنید. 
از تتر به عنوان یه روش ذخیره و به عنوان ارز مبادله استفاده می شود چون خلاف ارزهایی همچون بیت کوین واتریوم که نوسانات کسترده ای دارند، دارای ثبات است. 
وقتی تتر ادعا می کند که ارزش هر توکن آن برابر یک دلار است، یعنی به وسیله ارزهای فیات همچون دلار و یورو پشتیبانی می شود. شرکت اداره کننده تتر ادعا می کند به اندازه نوکنهای در گردش تتر، دلار آمریکا کنار گذاشته است. ادعایی که تا کنون توسط کارشناسان تایید شده است.
به زبان دیگر باید در زمانی بتوان آن را دلار فیزیکی تبدیل کرد. این تبدیل به وسیله تبدیل غیرمستقیم با استفاده از ارزهای رمزنگاری واسطه (در درجه اول بیت کوین) تسهیل می شود. مکانیسم مذکور نشان می دهد که تتر به ناچار و به طورکامل متمرکز است. 
شاید این سوال برایتان پیش بیاید که یک ارز رمزنگاری شده با قیمت ثابت که نه اوج، نه افت و نه حبابی دارد چه هدفی را دنبال می کند. تتر نمی تواند به عنوان یک ذخیره ارزشی در سرمایه گذاری های طولانی مدت در نظر گرفته شود چون به دلیل تورم، قدرت خرید دلار و تمام ارزهای فیات به طور مداوم طی زمان از بین خواهد رفت. وقتی تترمی خرید یعنی یک سپرده بانکی با نرخ سود صفر درصد باز کرده اید.
 تتر چیست؟

مزایای خرید تتر چیست؟

گفتیم که حساب تتر، حسابی پر خطر و بدون بهره است. پس چرا باید تتر بخریم؟ تتر برای سرمایه گزاران و تاجران به عنوان جایگزین ارز فیات بسیار سودمند است. در اینجا به مزایای خرید تتر می پردازیم.
زمان تراکنش
واریز و برداشت پول از صرافی های واقع در خارج کشور بسیار زمان گیر است و حدود 1 تا 4 روز کاری زمان می برد. اگر این تراکنش در زمان تعطیلی انجام شود، زمان مورد نظر بسیار زیادتر می شود. 
ولی انجام تراکنش تتر فقط در چند دقیقه انجام می شود. این مزیت برای کسانی که می خواهند سرمایه های خود را فورا جابجا کنند بسیار حائز اهمیت است. 
کارمزد تراکنش
معمولا انتقالات سوئیفت بسیار گران قیمت است. کارمزد انتقالات با سوئیفت به طور میانگین 30 دلار است. اگر از ارزی استفاده کنید که توسط سوئیفت پشتیبانی نشود، میزان کارمزد بالاتر می رود. 
ولی کارمزد تراکنش با تتر صفر است و هیچ هزینه ای را برای انجام تراکنش بین کیف پول ها دریافت نمی کند.
ثبات قیمت
ارزهای رمزنگاری به عدم ثبات و نوسانی بودن شهره هستند. پس وجود ارزی پایدار برای انجام معاملات گران قیمت بسار ارزشمند است. دلار نسبتا یک ارز پایدار به حساب می آید ولی اغلب صرافی ها برای معامله فقط تتر را قبول می کنند. 
بی جایگاهی در بازار
بهترین حالت در بازار این است که هیچ جایی نباشید. افراد ترجیح می دهند برای جلوگیری از ریسک افت قیمت، ارز خود را نقد کنند و بعدا در فرصت مناسب دوباره بخرند. 
در عین حال نگه داشتن وجه نقد و ذخیره پول در صرافی خطرناک است. پس یک تاجر عاقل سرمایه خود را به تتر تبدیل کرده و در کیف پول شخصی اش نگهداری می کند.
شفافیت مالی
تمامی اطلاعات و داده هایی که به ارزهای پشتوانه تتر مربوط می باشند به طور زنده قابل پیگیری و مشاهده هستند.

 

آخرین تاریخ تغییر این مطلب: دسامبر 4, 2023