ترا (Terra) یک پلت فرم پرداخت بلاک چین منبع باز برای استیبل کوین های الگوریتمی است که ارزهای رمزپایه ای هستند که قیمت ارزها یا سایر دارایی ها را دنبال می کنند. بلاک چین ترا (Terra) به کاربران این امکان را می دهد تا به صورت آنی استیبل کوین های ترا (Terra) را خرج کنند، پس انداز کنند، معامله کنند یا مبادله کنند.

پروتکل ترا (Terra) استیبل کوین‌هایی ایجاد می‌کند که به طور مداوم قیمت هر ارز فیات (یک ارز تحت حمایت دولت مانند دلار آمریکا یا یورو) را دنبال می‌کنند. این رمزارز شامل دو توکن اصلی ارز دیجیتال ترا (Terra) و لونا (Luna ) است که دارای ویژگی‌های زیر هستند.

ترا (Terra) چگونه کار می کند؟

از آنجایی که ارزش اولیه استیبل کوین‌ها از ثبات قیمت ناشی می‌شود، بنابراین از نوسانات معمول ارزهای دیجیتال (پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) اجتناب می‌شود، پروتکل ترا (Terra) قیمت استیبل کوین ترا (Terra) را با اطمینان از اینکه عرضه و تقاضا برای آن همیشه متعادل است، حفظ می‌کند.

لونا (Luna ) وزنه متعادلی برای استیبل کوین ترا (Terra) است و نوسانات آن را جذب می کند. برای درک نحوه عملکرد ترا (Terra)، کل “اقتصاد” ترا (Terra) را متشکل از یک استخر ترا (Terra) و یک استخر لونا (Luna ) تصور کنید. برای حفظ قیمت ترا (Terra)، استخر عرضه لونا (Luna ) به عرضه ترا (Terra) اضافه یا از آن کم می کند. کاربران، لونا (Luna ) را برای ترا (Terra) می سوزانند و ترا  (Terra) را برای لونا (Luna ) می سوزانند. این امر توسط ماژول بازار الگوریتمی پروتکل به دست می‌آید که به استخراج یا سوزاندن ترا (Terra) از طریق فرصت‌های آربیتراژ انگیزه می‌دهد.

گسترش حوضه ترا (Terra)

 زمانی که ترا (Terra) با قیمتی بالا معامله می‌کند که نسبت به اصل آن بالا است، مفهوم آن این است که تقاضا برای استیبل کوین بالاتر از عرضه است. این بدان معناست که عرضه ترا (Terra) باید برای مطابقت با تقاضا افزایش یابد. این پروتکل کاربران را تشویق می‌کند تا ترا (Terra) را بشکنند و لونا (Luna ) را بسوزانند، که تأثیر آن کاهش قیمت ترا (Terra) (از طریق عرضه گسترده) و افزایش قیمت لونا (Luna ) (با کاهش عرضه آن) است. کاربران این فرآیند آربیتراژ را تا زمانی ادامه می دهند که ترا (Terra) با قیمت ثابت خود معامله کند.

انقباض حوضچه ترا (Terra)

 وضعیت معکوس زمانی اتفاق می‌افتد که ترا (Terra) با قیمتی پایین معامله می‌کند که نسبت به اصل آن پایین است، و به این معنی است که عرضه برای استیبل کوین بیشتر از تقاضا است. این امر نیاز به کاهش عرضه ترا (Terra) تا زمانی که با تقاضا مطابقت داشته باشد، خواهد داشت. سپس این پروتکل کاربران را تشویق می کند تا ترا (Terra) را بسوزانند، که تأثیر آن در افزایش قیمت ترا (Terra) (از طریق کاهش عرضه) و کاهش قیمت لونا (Luna ) (با افزایش عرضه آن) است. این روند آربیتراژ توسط کاربران ادامه می یابد تا زمانی که ترا (Terra) با قیمت هدف خود معامله کند.

ترا (Terra) چقدر بزرگ است؟

تا 14 نوامبر 2001، ترا (Terra) دارای ارزش بازار 22.6 میلیارد دلاری بود که با این معیار رتبه 12 را در بین تمام ارزهای دیجیتال (پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) به خود اختصاص داد. در زمان نگارش این مقاله – 15 نوامبر 2021 – TerraUSD با ارزش بازار 4.94 میلیارد دلار در رتبه پنجم در بین استیبل کوین ها قرار گرفت.

نمونه ای از آربیتراژ

ماژول بازار الگوریتمی پروتکل ترا (Terra) امکان مبادله اتمی بین ترا (Terra) و لونا (Luna) و بین فرقه‌های مختلف ارزهای پایدار ترا (Terra) را فراهم می‌کند. مشابه یک بازارساز، ماژول بازار تضمین می‌کند که بازاری قابل دسترس و قابل نقد برای دارایی‌های پروتکل، با قیمت‌های ثابت و نرخ ارز منصفانه بین آنها وجود دارد.

ماژول بازار به کاربران این امکان را می‌دهد که همیشه 1 دلار لونا (Luna ) را با 1  UST معامله کنند و بالعکس، که کاربران را تشویق می‌کند تا قیمت ترا (Terra) را به شرح زیر حفظ کنند:

Terra Station

اگر 1 UST با قیمت 1.005 دلار معامله می شود (یعنی بالای 1 دلار آمریکا)، کاربران می توانند از ویژگی مبادله بازار Terra Station – که پلتفرم اصلی ترا (Terra) برای کیف پول، مبادله، حاکمیت و عملکردهای سهام است- برای معامله 1 دلار لونا (Luna ) استفاده کنند. برای 1 UST این مبادله منجر به سوزاندن 1 دلار لونا (Luna ) و برش 1 UST می شود. از آنجایی که 1 UST در حال حاضر با 1.005 دلار معامله می شود، کاربران می توانند 1 UST حاصل از مبادله را به 1.005 دلار بفروشند و مابه التفاوت 0.005 دلار را به جیب بزنند. از آنجایی که چندین کاربر در این فعالیت آربیتراژ شرکت می کنند، استخر UST به گسترش خود ادامه می دهد و فشار نزولی بر قیمت UST ایجاد می کند تا زمانی که به 1 USD برسد.

وضعیت معکوس را در نظر بگیرید که در آن 1 UST با 0.995 دلار معامله می شود (یعنی درست زیر 1 دلار). در این حالت، کاربران می توانند 1 UST را به قیمت 0.995 دلار خریداری کنند و سپس از ویژگی تعویض بازار Terra Station برای معامله 1 UST با 1 USD لونا (Luna ) استفاده کنند. مبادله منجر به سوزاندن 1 UST و برش 1 USD لونا (Luna ) می شود و سود 0.005 دلاری را برای کاربر ایجاد می کند. همانطور که این فعالیت آربیتراژ ادامه دارد، استخر UST به کوچک شدن ادامه می‌دهد و فشار صعودی را روی قیمت UST ایجاد می‌کند تا زمانی که به 1 دلار برسد.

توسعه ترا (Terra)

ترا (Terra) توسط آزمایشگاه ترا Terraform مستقر در کره جنوبی توسعه یافته است که در سال 2018 توسط Do Kwon و Daniel Shin تاسیس شد. مدیر عامل فعلی Kwon قبلا توسط مایکروسافت استخدام شده بود. شین موسس و مدیر عامل شرکت فن‌آوری پرداخت آسیایی Chai – که شریک ترا (Terra) است – و قبلاً بنیانگذار شرکت تجارت الکترونیک کره‌ای TMON بود.

منطق تجاری برای توسعه ترا (Terra) در یک سند دولتی از آوریل 2019 مشخص شده است که Do Kwon را به عنوان یکی از موسسین فهرست می کند. این سند ارز دیجیتالی به نام ترا (Terra) را پیشنهاد می‌کند که هم از نظر قیمت پایدار است و هم رشد محور، بر اساس این دیدگاه که یک ارز دیجیتال با ثبات قیمت، بهترین ویژگی‌های ارزهای فیات و بیت‌کوین (BTC) را ترکیب می‌کند، در حالی که یک ارز دیجیتال جدید موفق باید به حداکثر برسد. این سند خاطرنشان می کند که تقاضا برای یک پروتکل پول غیرمتمرکز و با ثبات قیمت در هر دو اقتصاد فیات و بلاک چین وجود دارد و چنین پروتکلی می تواند بهترین مورد استفاده برای ارزهای دیجیتال (خرید پرفکت مانی، خرید دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) باشد.

اکوسیستم ترا (Terra) – لونا (Luna )

ترا (Terra) در تلاش خود برای تبدیل شدن به ارائه‌دهنده خدمات پرداخت پایدار در تجارت الکترونیک و خدمات مالی غیرمتمرکز (DeFi) دارای یک اکوسیستم رو به رشد در فضای رمزنگاری با بیش از 100 پروژه در سراسر DeFi، وب 3.0 و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) است. این پروژه ها عبارتند از:

پروتکل لنگر: یک پلت فرم بازده ثابت با بازده استقراض و دسترسی بدون اصطکاک

پروتکل آندرومدا: پروتکل NFT نسل بعدی

Chai: یک برنامه پرداخت با بیش از 2 میلیون کاربر در کره جنوبی

LoTerra: یک پلت فرم غیرمتمرکز قرعه کشی که بر روی بلاک چین ترا (Terra) ساخته شده است

پروتکل آینه ای: امکان ایجاد دارایی های قابل تعویض یا “مصنوعی” را فراهم می کند که قیمت دارایی های واقعی را ردیابی می کند.

Talis Protocol: پلتفرمی که هنرمندان می توانند آثار خود را بفروشند و خدمات ارائه دهند

پروتکل Vega: پلتفرمی برای استخراج و تجارت مشتقات

صندوق اکوسیستم ترا (Terra) چیست؟

صندوق اکوسیستم ترا (Terra) برای توسعه برنامه‌ها و پروتکل‌ها در شبکه ترا (Terra) استفاده خواهد شد. این صندوق با 150 میلیون دلار تعهدات سرمایه ای که توسط سرمایه گذاران بزرگ ارزهای دیجیتال  (خرید پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) در سال 2021 تعهد شده است، پشتیبانی می شود.

ترا (Terra) یک بلاک چین است یا ارز دیجیتال؟

هر دو است. ترا (Terra) به یک پروتکل بلاک چین منبع باز و همچنین به استیبل کوین ها (یک کلاس از ارزهای دیجیتال) اشاره دارد که تحت این پروتکل تولید می شوند.

آخرین تاریخ تغییر این مطلب: دسامبر 30, 2021