نکات تکمیلی استخراج بیت کوین

در دو مقاله قبل به تفصیل درباره استخراج بیت صحبت کردیم. سختی استخراج را توضیح دادیم و گفتیم تجهیزات لازم برای استخراج بیت کوین چه هستند. به مثلث سودآوری استخراج بیت کوین پرداختیم و در این مقاله به نکاتی دیگر درباره استخر استخراج، استخراج ابری، استخراج بیت کوین در ایران می پردازیم.

پیوستن به استخر استخراج

وقتی دستگاه مناسب را تهیه و کیف پول بیت کوین خود را انتخاب کردید، به مهمترین بخش یعنی پیوستن به استخر استخراج و شروع کار می‌رسید. اگر می خواهید وارد فرایند استخراج بیت کوین یا هر ارز دیگری شوید، باید به یک استخر استخراج بپیوندید.

 استخراج بیت کوین

استخر استخراج عبارت است از یک محل مجازی برای اینکه استخراج‌کنندگان همه با هم در آن قدرت پردازش خود را با هم جمع و برای استخراج یک بلاک تلاش ‌کنند. در استخر استخراج، سود هر استخراج‌کننده بر اساس توان پردازشی اش محاسبه می شود. به عبارتی ماینرها قدرت پردازش سخت افزارهای خود را در اختیار استخر استخراج قرار می‌دهند و استخر استخراج به نمایندگی از همه ماینرها در پیدا کردن معادله بلاک‌ها به رقابت با دیگر استخرها می‌پردازد.
با پیوستن به استخرهای استخراج، برای ماینرها این امکان به وجود می آید که توان پردازشی هایشان را روی هم بگذارند و هش‌های بیشتری تولید کنند. پس از استخراج، پاداش این تلاش بسته به توان هشی که در اختیار استخر قرار داده اند، بین اعضای استخر تقسیم خواهد شد.
اگر بخواهید بدون پیوستن به استخر استخراج، بیت کوین استخراج کنید شانس تان برای ماین یک بلاک بسیار کم خواهد بود. فقط مزرعه با فارم‌ های استخراج بزرگ با چند ده هزار دستگاه، این امکان را دارند که به صورت مستقل کار کنند. در شکل زیر مشهورترین استخرهای استخراج بیت کوین و سهم هر یک از قدرت پردازش شبکه بیت کوین را مشاهده می‌‌کنید. البته توجه داشته باشید که این نمودار در آوریل 2020 طراحی شده است:
 

استخر استخراج بیت کوین

وقتی می خواهید کار استخراج را شروع کنید، باید یکی از استخرهای استخراج بیت کوین را انتخاب کنید و با مراجعه به سایت رسمی آن تنظیمات مورد نیاز برای راه‌اندازی دستگاه خود را دریافت کنید. دستگاه ‌های ماینر مخصوصا مدل‌ های جدید آن دارای رابط کاربری ساده هستند و شما می‌توانید خیلی سریع دستگاه تان را به استخر استخراج متصل کنید. 

استخراج ابری

آیا تا بحال به این فکر کرده اید که از نظر تئوری امکان استخراج بیت کوین بدون خرید دستگاه وجود دارد؟ آیا می توان با کامپیوتر معمولی یا لپ تاپ، بیت کوین استخراج کرد؟ باید به شما بگویم که اگر قصد کسب درآمد دارید، این کار را فراموش کنید. استخراج بیت کوین با کامپیوترهای معمولی سال‌هاست که دیگر سودآوری ندارد. برای استخراج بیت کوین بدون تهیه دستگاه استخراج، راه دیگری وجود دارد که استخراج ابری نام دارد.

 استخراج ابری بیت کوین

استخراج ابری یا کلود ماینینگ (Cloud mining) به آن دسته از خدمات و شرکت‌هایی اطلاق می‌شود که قدرت پردازش سخت‌افزارشان را به شما می‌فروشند و کارهای مربوط به استخراج و نگهداری تجهیزات را انجام می‌دهند.
در واقع در کلود ماینینگ شما بدون اینکه هزینه گزافی را خرج خریداری تجهیزات سخت‌افزاری گران‌قیمت کنید، این امکان را دارید که به نوعی تجهیزات ماینینگ شرکت‌ های کلود ماینینگ را اجاره یا از این شرکت ‌ها قدرت پردازش خریداری کنید. با این روش فقط لازم است یک لپ تاپ یا گوشی موبایل داشته باشید تا به حساب کاربری خود دسترسی پیدا کرده و سودتان را مشاهده کنید.
استخراج بیت کوین از طریق کلودینگ یا ابری دارای مزایایی است:
•    نیازی به مکانی برای استخراج ندارید، 
•    برقی مصرف نمی کنید که بخواهید هزینه ای هم پرداخت کنید، 
•    نیازی به خرید دستگاه و تجهیزات استخراج ندارید. 
این روش دارای معایبی هم هست: 
•    ریسک بالایی برای کلاهبرداری دارد یعنی با پول شما هیچ گونه استخراجی انجام نمی شود و فقط مقدار کمی بیت کوین به شما می دهند.
•    میزان استخراج نامعلوم و نامشخص است،
•    از آنجایی که اپراتورها باید هزینه‌های خود را تأمین کنند، سود این استخراج پایین تر است، 
•    قیمت بیت کوین همیشه با نوسان همراه بوده است و این نواسانات می تواند میزان سود را کم کند یا کل عملیات استخراج را متوقف کند.
•    در این روش شما هیچ کنترلی روی فرایند استخراج ندارید.
در دنیای استخراج ابری، شرکت هایی وجود دارند که یا فقط به دنبال خالی کردن جیب شما هستند یا بر اساس مدل‌های کاری نا سالم کار می‌کنند یعنی در پایان کار یا پولتان را از دست می‌دهید یا سود شما کمتر از زمانی خواهد بود که به ‌صورت مستقیم بیت کوین استخراج می کنید.

 استخراج بیت کوین در ایران

استخراج بیت کوین در ایران

در ایران استخراج بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری قانونی است. برای این کار باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز دریافت کنید. استخراج ارزهای دیجیتال در ایران بدون مجوز غیر مجاز اعلام شده است. از سال 98 واردات دستگاه‌ های استخراج قانونی شد البته این کار هم نیازمند اخذ مجوز است. از آنجایی که واردات قانونی دستگاه استخراج سخت است و همین واردات هم مدت‌ها ممنوع بود، بیشتر دستگاه ‌های استخراج موجود در ایران قاچاق محسوب می‌شوند و قانون، حق ضبط و توقیف دستگاه‌ های قاچاق را دارد.
بنابراین استخراج در ایران یک صنعت است و با اخذ مجوز های لازم قانونی محسوب می شود. در غیر این صورت وزارت نیرو می‌تواند جلوی استفاده از برق برای این فعالیت را بگیرد و همچنین نیروی انتظامی حق ضبط دستگاه‌ ها و حتی انجام اقدامات قضایی را دارد.
کلام آخر
در این مقاله خواندیم که برای استخراج بیت کوین پس از خرید تجهیزات لازم باید به یک استخر استخراج بپیوندید. با این روش این امکان را فراهم می کنید که در کنار ماینرهای دیگر به سود بیشتری برسید. علاوه بر این درباره استخراج ابری توضیح دادیم و به مزایا و معایب این نوع استخراج پرداختیم. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که در استخراج ابری امکان زیادی وجود دارد که کلاهبرداری انجام شود.
در پایان به استخراج بیت کوین در ایران پرداختیم و گفتیم که برای استخراج قانونی بیت کوین باید از مقامات مربوطه مجوز کسب کنید. با این وجود شما می توانید خرید بیت کوین، خرید اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال را در سایت دیجی دلار انجام دهید.

آخرین تاریخ تغییر این مطلب: نوامبر 11, 2023