ماینینگ و ماینینگ ارزهای دیجیتال دارای مراحل مختلفی هستند، از انتخاب ارز دیجیتال (پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) مورد نظر گرفته تا خرید دستگاه ها و تجهیزات، تجهیز آنها و در نهایت انتخاب استخر ماینینگ. اما سوال اصلی این است که استخر ماینینگ چیست؟ چرا ماینرها به استخرهای ماینینگ متصل هستند؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

استخر ماینینگ چیست؟

Mining Pool یک مکان مجازی است که در آن جامعه ماینرها هر کدام قدرت پردازش دستگاه های خود را ادغام می کنند تا شانس سودآوری خود را در ماینینگ افزایش دهند. به دلیل رقابت برای حل مسائل پیچیده ریاضی در شبکه بیت کوین، ماینرها قدرت پردازش خود را بر روی استخر ماینینگ متمرکز می کنند.

برای درک بهتر استخر ماینینگ لازم است روند ماینینگ را کمی توضیح دهیم. در فرآیند ماینینگ، ماینرها تراکنش‌ها را در کانتینرهایی به نام بلاک قرار می‌دهند. برای اتصال یک بلاک به یک بلاک چین، ماینرها باید اعداد را فرض کرده و معادلات ریاضی را حل کنند تا پاسخ معادله یا بلاک هش را دریافت کنند. این نیاز به قدرت پردازش سخت افزاری و مصرف انرژی دارد. هدف ماینینگ، حفظ امنیت شبکه و جلوگیری از حملات است. در نهایت هر ماینری که زودتر از بقیه به جواب معادله برسد، پاداشی دریافت می کند که به آن پاداش بلاک نیز می گویند. به عنوان مثال، پاداش بلاک فعلی بیت کوین 12.5 بیت کوین است که هر ده دقیقه یک بار تولید می شود و به ماینرها داده می شود.

الزام وجود استخر ماینینگ

در ماه های اولیه ظهور بیت کوین، ماینرها مستقیماً تحت تأثیر ماینینگ قرار گرفتند و هیچ استخر ماینینگی وجود نداشت. اما اکنون که ماینینگ یک فرآیند رقابتی است و امروزه جالوت های ثروتمند وارد عرصه ماینینگ شده اند، ماینرهای کوچک جهان نمی توانند با ده ها هزار مزرعه ماشینی رقابت کنند و مستقیماً ارزهای دیجیتال (پرفکت مانی، دوج کوین، خرید بیت کوین، تتر، اتریوم و …) را ماینینگ کنند.

فرض کنید دستگاهی با 50 پردازش در ثانیه قدرت پردازش برای ماینینگ بیت کوین دارید. اگر به دنبال ماینینگ مستقیم هستید، باید با رقبا برای حل مشکلات با قدرت پردازش کل حدود 120000000 در ثانیه رقابت کنید. به همین دلیل است که شانس شما برای دریافت پاداش بلاک تقریباً صفر است.

بنابراین، مهم ترین عامل برای پیوستن به یک ماینر در استخر ماینینگ، افزایش شانس سودآوری اوست. ماینرهای کوچک قدرت پردازش خود را به یک استخر ماینینگ می دهند. استخر ماینینگ در فرآیند ماینینگ شرکت می کند، پاداش ماینینگ دریافت می کند و آن را با توجه به قدرت هر ماینر بین ماینرها توزیع می کند.

پس از اینکه ماینر وارد یک استخر ماینینگ شد، قدرت پردازش خود را به قدرت پردازش سایر اعضای استخر اضافه می کند. و همه آنها یک ماینر واحد را تشکیل می دهند. به این ترتیب فرآیند ماینینگ ارز دیجیتال (پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) سریع تر، آسان تر و مقرون به صرفه تر خواهد بود.

نکته دیگر در مورد استخرهای ماینینگ این است که جامعه ماینرها در یک استخر ماینینگ مجازی قرار دارند. یعنی در ایران از طریق اینترنت به یک استخر در روسیه متصل می شوید و قدرت پردازش خود را با ماینرهای سراسر دنیا به اشتراک می گذارید.

انواع پاداش در استخرهای ماینینگ

روش پرداخت جوایز ماینینگ توسط استخرهای ماینینگ می تواند متفاوت باشد. استخرهای بزرگ ماینینگ معمولا از یکی از روش های زیر برای پرداخت به کاربران خود استفاده می کنند.

  • پرداخت به ازای هر سهم
  • پرداخت نسبی
  • پرداخت مبتنی بر امتیاز
  • پرداخت به ازای آخرین N سهم

پرداخت به ازای هر سهم (PPS)

در این روش پرداخت سود ماینینگ به نسبت میزان توان پردازشی که در اختیار شبکه قرار می دهید، به شما سهام داده می شود و همان مقدار سود پرداخت می شود. در اینجا، که به اختصار «پرداخت به ازای هر سهم» نامیده می‌شود، با وجود موفقیت در ماینینگ بلاک و صرف نظر از درآمد تلفیقی، شما سود کسب خواهید کرد.

در پرداخت به ازای هر سهم، این مجموعه است که سهم افراد ماینینگ شده از موجودی خود را پرداخت می کند. نسخه جدیدتر این روش پرداخت PPS + نام دارد. عملکرد PPS + مانند PPS است، با این تفاوت که کارمزد تراکنش برای هر بلاک نیز توسط استخر محاسبه می شود.

پرداخت نسبی (متناسب)

درست مانند روش قبلی، در پرداخت نسبی، به نسبت قدرت پردازشی که یک ماینر به استخر می دهد، سود دریافت می کند. با این تفاوت که پاداش فقط در صورت تبدیل شدن به بلاک ماین به شما تعلق می گیرد. در روش نسبی بلافاصله پس از ماینینگ یک بلاک، پاداش شما به نسبت سهم شما از کل قدرت پردازش به حساب کیف پول شما واریز می شود.

به یاد داشته باشید که در پرداخت نسبی، با افزایش تعداد ماینرها در استخر، پاداش دریافتی کاهش می یابد. از طرفی شانس یافتن بلاک و تخصیص پاداش بیشتر خواهد بود.

پرداخت بر اساس امتیاز

پرداخت مبتنی بر امتیاز روشی است که برای جلوگیری از تغییر مداوم استخر طراحی شده است. به عبارت دیگر، استخر ماینینگ امتیاز فعالیت شما را به شما می دهد و هر چه امتیاز بیشتری در استخر داشته باشید، پاداش بیشتری دریافت خواهید کرد. در روش پرداخت مبتنی بر امتیاز، پاداش پس از بلاک به حساب ماینرها واریز می شود.

پرداخت به ازای آخرین N سهم

در این روش پرداخت پاداش ماینینگ، ماینرها ابتدا سهامی را دریافت می کنند که در یک چارچوب از پیش تعیین شده محاسبه می شوند. برخلاف سایر روش‌های پرداخت سود سهام، سهام خارج از محدوده پاداش تعلق نمی‌گیرد. در روش پرداخت آخرین N سهام دریافت شده را تا زمانی که بلاک حل شود نشان می دهد.

مثلاً اگر N را ده میلیارد سهم در نظر بگیریم، بعد از ایجاد بلاک، فقط ده میلیارد سهام آخری که به فرآیند ماینینگ پیوسته اند پاداش خواهند گرفت. در نظر داشته باشید که رقم N مشخص نیست، اما روش محاسبه آن دارای ضریب ثابتی است که مربوط به سختی ماینینگ استخر است.

به این روش پرداخت “پرداخت برای شانس” نیز گفته می شود. زیرا در صورت پیاده سازی صحیح، ماینرها قادر خواهند بود زمان دقیق پیوستن به استخر را محاسبه کنند.

مزایا و معایب پیوستن به استخر ماینینگ

 همانطور که قبلا توضیح دادیم، پیوستن به یک استخر ماینینگ فرصت های یافتن پاسخ معادلات و در نتیجه دریافت پاداش ماینینگ را افزایش می دهد. هنگامی که بیت کوین را به تنهایی ماینینگ می کنید، باید با تعداد زیادی غول ماینینگ برای حل معادلات بلاک رقابت کنید، که به شدت شانس دریافت پاداش را کاهش می دهد.

مزیت دیگری که پیوستن به یک استخر ماینینگ به شما می دهد، انعطاف پذیری درآمدی است. وقتی بیت کوین را در استخر ماینینگ می کنید، یک ماینر بسیار قوی هستید و می توانید سود خود را تخمین بزنید. در نتیجه درآمد شما با نرخ ثابت به حساب شما واریز می شود.

کاهش هزینه های ماینینگ ارز دیجیتال (پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، خرید تتر، خرید اتریوم و …) یکی دیگر از مزایای پیوستن به یک استخر ماینینگ است. اگر می خواهید چندین دستگاه را به صورت جداگانه وصل کنید، مستقیماً به شبکه بلاک چین متصل شوید و معادلات آن را حل کنید، متحمل هزینه های گزافی خواهید شد.

با این حال، پیوستن به یک استخر ماینینگ معایبی نیز دارد، از جمله افزایش تمرکز شبکه. هرچه افراد بیشتر به سمت استفاده از استخرهای ماینینگ حرکت کنند، تمرکز روی شبکه بیشتر می شود. در مورد بیت کوین، با توجه به اندازه بزرگ استخرهای ماینینگ، فقط می توان شبکه را روی کاغذ متمرکز کرد و زیاد نگران نبود. اما در مورد ارزهای کوچکتر، افزایش نفوذ استخرهای ماینینگ خطرناک خواهد بود.

شفافیت استخرهای ماینینگ معایب دیگری نیز دارد. قبل از پیوستن به یک استخر ماینینگ از صحت فرآیند و شفاف بودن آن اطمینان حاصل کنید.

استخر ماینینگ مناسب را انتخاب کنید

برای یافتن یک استخر ماینینگ مناسب باید عوامل متعددی را در نظر بگیرید که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

  • زیرساخت خود را بررسی کنید. به یاد داشته باشید که برخی از استخرها فقط به ماینرهای خاصی اجازه اتصال می دهند. پس قبل از انتخاب استخر مطمئن شوید که تجهیزات شما با تجهیزات پذیرفته شده استخر همخوانی دارد. به عنوان مثال، Slushpool از عملکرد دستگاه هایی که بیت کوین را با استفاده از کارت های گرافیک (GPU) یا CPU ماینینگ می کنند، جلوگیری می کند و فقط می تواند به دستگاه های ASIC متصل شود. برخی دیگر از استخرها امکان اتصال به هر نوع اینترنت را به کاربر نمی دهند و حداقل سطح برای اتصال به آنها در نظر گرفته شده است.
  • روش های پرداخت استخرها را به خوبی بشناسید. انتخاب روش پرداخت مناسب تاثیر زیادی بر درآمد شما خواهد داشت. بنابراین، قبل از انتخاب استخر ماینینگ، روش پرداخت را بررسی کنید. از سوی دیگر، برخی از استخرها در فواصل زمانی معینی پاداش ماینینگ را به ماینرها پرداخت می کنند. برخی از آنها دارای محدودیت پرداخت و برخی از آنها دارای حداقل سطح برداشت هستند.
  • یک استخر شفاف انتخاب کنید. همانطور که در بخش های بالا بحث کردیم، برخی از استخرهای ماینینگ خیلی شفاف نیستند. و ماینران از جزئیات فعالیت هایی که در استخر انجام می شود آگاه نیستند. این باعث می شود که کاربران در صورت نقض یا دستکاری آمار متوجه آن نشوند. و گاهی خسارات جبران ناپذیری به آنها وارد می کند.
  • هزینه هر استخر را در نظر بگیرید. هر استخر نرخ مشخصی دارد که به عنوان کارمزد از ماینرها دریافت می کند. قبل از اتصال به استخر حتما از این مقدار مطلع شوید.
  • برخی از استخرها محدودیت هایی را برای خردسالان ایجاد می کنند. به عنوان مثال، برخی از استخرها خصوصی هستند و هر ماینری نمی تواند به آنها متصل شود. چندین استخر نیز کاربران کشورهای مختلف را ممنوع کرده اند. بنابراین قبل از انتخاب استخر مطمئن شوید که مشکلی مربوط به تحریم ها وجود ندارد. سایر محدودیت‌ها، مانند محدودیت‌های نرخ هش، محدودیت‌های زیرساختی و محدودیت‌های پرداخت و فواصل پرداخت، مواردی هستند که باید در نظر داشته باشید.

آخرین تاریخ تغییر این مطلب: دسامبر 30, 2021