امری واضح و مبرهن است که انجام هر کاری نیازمند تجهیزاتی است که اول باید آنها را فراهم کرد. فرایند استخراج بیت کوین هماز این قاعده مستثنا نیست. برای استخراج بیت کوین بسته به میزان بزرگی و کوچکی فعالیت تجهیزاتی مورد نیاز است. مثلا تجهیزاتی که برای یک مزرعه(فارم) بزرگ مورد نیاز است با تجهیزات لازم برای یک فارم کوچک کاملا فرق می کند. 

در دیجی دلار شما می توانید خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را با بهترین قیمت انجام دهید. در این مقاله به تجهیزات لازم برای استخراج بیت کوین می پردازیم. با ما همراه باشید تا با این تجهیزات آشنا شوید.

 تجهیزات مورد نیاز برای استخراج بیت کوین

تجهیزات مورد نیاز برای استخراج بیت کوین

فارغ از میزان بزرگی فارم استخراج، تجهیزاتی به عنوان ملزومات اساسی و پایه برای استخراج به حساب می آیند که عبارتند از:
1.    دستگاه استخراج مخصوص یا همان ای‌سیک (ASIC)
2.    کیف پول بیت کوین
3.    اینترنت ثابت (ADSL) یا (TD-LTE)
4.    برق، کابل‌ و تجهیزات برقی مناسب
5.    تجهیزات تهویه یا فن

1.    دستگاه استخراج مخصوص یا ASIC

در روز ها و ماه ‌های اولی که بیت کوین تازه به وجود آمده بود وروزهای آغازین کار بیت کوین به حساب می آمد، این امکان وجود داشت که با CPU یا همان پردازنده ‌‌های خانگی معمولی کار استخراج را انجام داد. ولی با پیشرفت روزانه شبکه بیت کوین و بالا رفتن قدرت ماینرها، استخراج فقط با تراشه ‌های مخصوصی به نام‌ ای‌سیک(ASIC) به صرفه و امکان پذیر است. اگر عمل استخراج را با کامپیوترهای معمولی یا موبایل انجام دهید به هیچ‌ وجه اقتصادی و به صرفه نیست.
دستگاه‌ های ماینینگ بیت کوین مثل گوشی ‌های موبایل در طرح‌ ها و مدل ‌های مختلف عرضه می‌شوند. برای انتخاب دستگاه مناسب باید به برند و مدل، قدرت پردازش، مصرف برق و قیمت آنها توجه کنید. دستگاه استخراجی با  قدرت هش بیشتر، مصرف برق کمتر و قیمت به صرفه انتخاب مناسب است. همچنین دستگاه ‌هایی با برند های معتبر را تهیه کنید امتحان خود را پس داده ‌اند.

 دستگاه استخراج مخصوص یا ASIC

2.    کیف پول بیت کوین

اگر می خواهید بیت کوین استخراج کنید و به عنوان ماینر فعالیت کنید، برای دریافت و ذخیره بیت کوین به یک کیف پول بیت کوین نیاز دارید. نرم افزارهایی که برای کیف پول استفاده می شوند کاملاً رایگان هستند. این امکان وجود دارد که این نرم افزار ها را به راحتی در کامپیوتر یا تلفن همراه نصب و از آن استفاده کرد.

3.    اینترنت ثابت

برای استخراج بیت کوین، باید به اینترنت ثابت دسترسی داشته باشید. در فرایند استخراج، سرعت و حجم اینترنت اهمیت خاصی ندارد، ولی قطع و وصل نشدن اینترنت از اهمیت بسیاری برخوردار است. سرویس‌های اینترنت ADSL و TD-LTE برای این کار مناسب هستند.

4.    برق و تجهیزات برقی مناسب

در فرایند استخراج بیت کوین، برق حائز بیشترین اهمیت است. مصرف برق ماینر ها یا دستگاه ‌های استخراج بالا است و حتما نیازمند برق و تجهیزات برقی مناسب هستید که هم از نظر قانونی و هم از نظر ایمنی بتوانید به فعالیت خود ادامه دهید. استفاده از برق خانگی و یارانه‌ای برای استخراج بیت کوین، طبق قوانین ایران ممنوع است. 

 تجهیزات تهویه یا فن

5.    تجهیزات تهویه یا فن

دستگاه ‌های استخراج بیت کوین علاوه بر اینکه سر و صدای زیادی ایجاد می کنند، به شدت داغ می‌ شوند. اگر می خواهید طول عمر و کارایی دستگاه بالا باشد، باید از تجهیزات خنک‌کننده مناسب استفاده کنید. 
اهمیت زمان بازگشت سرمایه و صنعتی‌بودن یک ماینر در انتخاب دستگاه استخراج بیت کوین
حتما پیش از خرید یک دستگاه‌ استخراج، تحقیقات کاملی انجام دهید و از افراد آگاه مشورت بخواهید. بخش پرسش و پاسخ سایت ارزدیجیتال، محل خوبی برای پرسیدن سوالات مربوط به ماینینگ است.

استخراج ارزهای دیجیتال دیگر با دستگاه استخراج بیت کوین 

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که آیا می‌توان با دستگاه استخراج بیت کوین ارزهای دیجیتال دیگر را هم استخراج کرد؟ در جواب این سوال باید بگویم که بیشتر دستگاه‌ های استخراج از یک الگوریتم رمزنگاری خاص پشتیبانی می‌کنند. الگوریتم استخراج بیت کوین SHA-256 است. بنابراین هر ارز دیجیتالی با این الگوریتم را می توان با دستگاه استخراج بیت کوین، استخراج کرد. بیت کوین، بیت کوین کش، بیت کوین اس ‌وی و چند ارز دیجیتال دیگر از این الگوریتم استفاده می‌کنند.

سودآوری استخراج بیت کوین

درآمد یک ماینر به زمان بازگشت سرمایه به طور مستقیم وابسته است. زمان بازگشت سرمایه به مدت زمانی گفته می‌شود که پول سرمایه‌گذاری شده بر می‌گردد. سودی که بعد از زمان بازگشت حاصل می شود را می توان سود نامید. سودآوری استخراج بیت کوین به سه ضلع یک مثلث وابسته است:

 سودآوری استخراج بیت کوین

سختی استخراج

از آنجا که بلاک‌های بیت کوین باید هر ده دقیقه یکبار ساخته شوند و ماینرها نتوانند به یکباره بیت کوین تولید کنند، در شبکه بیت کوین پارامتری به نام استخراج تعبیه شده است. سختی استخراج یعنی هر چقدر که قدرت پردازش ماینرها بیشتر شود، سختی استخراج بیشتر می‌شود. بنابراین اگر قیمت بیت کوین پایین باشد، سختی استخراجِ بالا می‌تواند سودآوری را به شدت کاهش دهد. 

قیمت و هزینه‌های برق

میزان برقی که یک دستگاه مصرف می کند و تعرفه برق مصرفی در میزان سودآوری ماینینگ تأثیرگذار است. قبل از خرید دستگاه حتما میزان برق مصرفی و هزینه‌های برق را محاسبه کنید تا بتوانید بازگشت سرمایه و سود خود را بسنجید. قیمت برق بالا اگر با سختی استخراج و قیمت پایین بیت کوین همراه شود، ضرر جبران ناپذیری به ماینرها می‌رساند.

قیمت بیت کوین

یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در سودآوری ماینینگ، قیمت لحظه‌ای بیت کوین است. به عنوان نمونه در سال ۲۰۱۸ که قیمت بیت کوین به ۳,۲۰۰ دلار رسیده بود، بسیاری از ماینرها دستگاه‌های خود را خاموش کردند، چون سود استخراج حتی جوابگوی هزینه‌های برق هم نبود.

آخرین تاریخ تغییر این مطلب: نوامبر 11, 2023