رایج ‌ترین اصطلاحات ترید ارز دیجیتال-قسمت سوم

Support

اصطلاحی که برای نشان دادن کف قیمتی که انتظار می‌رود روند کاهشی قیمت در آن متوقف و به شکل صعودی تغییر شکل دهد، استفاده می‌کنند. اگر حمایت یک ارز دیجیتال شکسته شود، کف حمایتی جدیدی شکل می‌گیرد.

Technical Analysis (TA)

تحلیل  فنی یا تکنیکال یکی از استراتژی‌های ترید کردن است که بر استفاده از الگوها و شاخص‌ها برای پیش بینی وضعیت یک ارز دیجیتال و قیمت آن در آینده تاکید دارد. بعضی از تریدر های ارز دیجیتال فقط بر تحلیل تکنیکال تاکید دارند و معتقدند تنها از طریق نمودارها می‌توان قیمت یک ارز دیجیتال را تعیین کرد. این افراد با تحلیل فاندامنتال و اخبار بازار کاری ندارند.

 رایج‌ترین اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

Value at Risk (VaR)

یک معیار اندازه گیری حداکثر ریسک سرمایه گذاری در مدت زمان مشخص است. 

Volatility

اندازه تغییرات ارزش یک دارایی دیجیتال در زمان مشخص را با Volatility یا نوسان مشخص می‌کنند. هرچه Volatility بیشتر باشد ریسک سرمایه گذاری در این ارز دیجیتال بیشتر است اما ممکن است تریدر های نوسان گیر از آن استقبال کنند.

Address

معمولاً رشته‌ای از کاراکترهای عددی است که از آن برای ارسال یا دریافت یک ارز دیجیتال در شبکه استفاده می‌شود.

Altcoin

به طور کلی همه ارزهای دیجیتال یک آلتکوین هستند، اما معمولاً برای اشاره به ارزهای دیجیتالی که بعد از بیت کوین منتشر شده‌اند از اصطلاح آلتکوین استفاده می‌شود.

 رایج‌ترین اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

ASIC

دستگاه‌های قدرتمندی هستند که برای استخراج ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین که به قدرت سخت افزاری زیادی نیاز دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

BTC/BTX

هر دو این علامت ‌ها به عنوان علامت اختصاری بیت کوین استفاده می‌شوند.

BLOCK

بلاک‌ها بسته‌های داده‌ها و اطلاعات ذخیره شده در شبکه بلاک چین هستند.

Block Hight

ارتفاع بلاک، شماره آخرین بلاک استخراج شده است. ارتفاع اولین بلاک 0 است که به آن بلاک جنسیس می گویند، بعد از استخراج هر بلاک ارتفاع بلاک افزایش پیدا می‌کند.

Block Reward

زمانی که یک بلاک به طور موفقیت آمیزی توسط ماینر ها در شبکه قرار می‌گیرد، پاداشی به ماینر ها داده می‌شود که به آن پاداش بلاک می گویند. پاداش بلاک منجر به استخراج ارزهای دیجیتال جدید می‌شود.

Blockchain

بلاک چین یک دفتر کل غیر متمرکز است که اطلاعات در آن به صورت بلاک ذخیره می‌شود. بلاک چین شبکه‌ای از بلاک‌ها است که به صورت زنجیره وار در کنار همدیگر قرار گرفته‌اند.

 رایج‌ترین اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

Coin

به هر واحد از ارز دیجیتال کوین گفته می‌شود. کوین‌ها، ارز اختصاصی یک شبکه بلاکچین هستند.

Cold Storage

به کیف پول‌های ارز دیجیتال که به اینترنت متصل نیستند کیف پول سرد یا اصطلاحاً Cold Storage می گویند. این کیف پول‌ها امنیت بیشتری نسبت به کیف پول‌های آنلاین دارند. کیف پول‌های سخت افزاری و کاغذی در این دسته قرار می‌گیرند.

Cryptocurrency

رمز ارزها، دارایی‌های دیجیتالی هستند که در یک شبکه بلاکچین ساخته می‌شوند و به وسیله تکنولوژی رمزنگاری، امن شده‌اند.

Decentralized applications

برنامه‌های متن بازی هستند که به صورت ناشناس کار می‌کنند، اطلاعات آن‌ها روی شبکه بلاکچین قرار دارد و معمولاً برای انجام کارهای مختلف کارمزدی به صورت توکن دریافت می‌کنند.

Digital asset

دارایی دیجیتال یکی دیگر از اصطلاحات ترید ارز دیجیتال است که به دارایی ذخیره شده به صورت دیجیتالی، از هر نوعی که باشد گفته می‌شود. رمز ارزها یکی از انواع دارایی‌های دیجیتال هستند.

Digital Signature

امضای دیجیتال، یک رشته کد دیجیتالی است که توسط کلید عمومی یاPublic Key  تولید می‌شود و سپس به یک سند الکترونیکی (ارز دیجیتال) متصل می‌شود تا محتویات سند و هویت فرستنده را تأیید کند.

Distributed Ledger

دفتر کل توزیع شده، دفاتر کلی هستند که اطلاعات آن‌ها در سرتاسر شبکه و در  نودهای (گره) غیر متمرکز، ذخیره شده باشد. دفتر کل می‌تواند خصوصی یا عمومی باشد و لازم نیست حتماً دارای ارز دیجیتال اختصاصی باشد. دفتر کلی توزیع شده در شبکه‌های بلاکچین نقش اساسی دارند.

Distributed Network

در شبکه‌های توزیع شده، قدرت پردازشی و اطلاعات بین نودها و گره‌های غیر متمرکز پخش شده‌اند. در شبکه‌های متمرکز و توزیع نشده، همه اطلاعت و قدرت پردازشی در یک دیتا سنتر متمرکز می‌شود.

Exchanges

صرافی محلی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است. در حال حاضر تعداد زیادی صرافی آنلاین ارز دیجیتال در ایران و سراسر جهان وجود دارد. دیجی دلار یکی از معتبرترین صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران است. در دیجی دلار امکان خرید اتریوم ، خرید بیت کوین و خرید تتر با بهترین قیمت وجود دارد.

Fiat Currency

به هر نوع پولی که توسط دولت‌ها عرضه می‌شود ارز فیات می گویند. دلار، یورو، پوند، ریال و سایر ارزهای رایج کشورها همگی از نوع ارز فیات هستند.

 رایج‌ترین اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

Fork

فورک ها در واقع یک نسخه جدید یا جایگزین از بلاکچین ایجاد می‌کنند. به همین دلیل به آن‌ها انشعاب نیز می گویند. فورک ها به صورت هم زمان و در بخش‌های مختلفی از یک شبکه بلاکچین فعالیت می‌کنند. شاخه‌ها یا انشعاب‌ها به دو دسته هارد فورک و سافت فورک تقسیم بندی می‌شوند.

Hard Fork

اگر تعداد زیادی از نودهای یک شبکه به همراه توسعه دهندگان شبکه تصمیم به تغییر یا به روزرسانی کلی شبکه را داشته باشند، یک هارد فورک ایجاد می‌کنند. هارد فورک گاهی ممکن است به ایجاد انشعاب در شبکه یا ساخت یک شبکه جدید منجر شود. برای مثال اتریوم کلاسیک هارد فورکی از اتریوم است و بیت کوین کش یک هارد فورک از بیت کوین محسوب می‌شود.

آخرین تاریخ تغییر این مطلب: آگوست 2, 2021