پول بی‌پشتوانه یا ارز فیات، یک پول قانونی است و دولتی که پول فیات را چاپ می نماید، عامل تعیین‌کننده در ارزش آن است. فیات به لاتین، یعنی بگذارید انجام شود، است. ارزش پول بی پشتوانه، برخلاف پول کالایی، به یک کالای فیزیکی بستگی ندارد. . این سیستم ارزی-پولی در واقع جایگزینی بسیار مناسب و استاندارد برای طلا و پول کالایی شده است. هم اکنون کشورهای مختلف از سیستم ارز فیات، برای خرید و فروش کالاها، جهت ارائه خدمات، یا برای سپرده‌ گذاری و سرمایه ‌گذاری استفاده می‌کنند.

پول بی پشتوانه در واقع، در مقابل پول کالایی است، که در آن سکه طلا و نقره یا پولی که دارای ارزش معینی نسبت به طلا و نقره باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهاء ضرب شده بر روی پول دستوری یا بی‌پشتوانه بسیار بیشتر از ارزش فلز آن بوده و این ارزش بالا به دلیل دستور و تصمیم دولتی است که آن را تولید نموده است.

در قرن یازدهم، کشور چین اولین استفاده کننده از پول دستوری یا بی‌پشتوانه بوده ‌است. در قرن ۱۱ میلادی هنری اول، پادشاه وقت انگلستان بالاجبار، به علت کمبود طلا، از چوب به عنوان پول استفاده کرد. در سال ۱۴۹۲ در موقع حمله اسپانیا به گرانادا، آنها نیز از نوعی پول کاغذی استفاده کردند.

خطر بسیار بزرگ در تولید پول بی‌پشتوانه، افزایش بیش از حد نقدینگی و تورم بحرانی به دلیل نامحدود بودن تولید پول بی پشتوانه است که تاریخچه پول بی‌پشتوانه را با تورم بحرانی عجین کرده‌ است.

همچنین خطر دیگر این است که اگر آن دولت تولید کننده آن پول بی پشتوانه از بین برود، این نوع پول بی‌ارزش می‌گردد. چرا که ارزش پول دستوری یا بی‌پشتوانه فقط و فقط وابسته به دولت تولیدکننده آن است.

خرید اتریوم ، خرید تتر و خرید بیت کوین با بهترین قیمت بعد از ثبت نام در پنل دیجی دلار امکان پذیر است.

جف-بوس (Jeff Booth)، کارآفرین و نویسنده بسیار پرطرفدار می‌نویسد: آینده‌ خیلی تاریکی برای ارزهای فیات پیش بینی می گردد. اگر ماشین های چاپ پول در بانک‌ های مرکزی خاموش نگردند، شکست ارز دستوری یا بی پشتوانه حتمی است.

او اضافه می نماید: تمامی پول‌ های چاپ‌شده بطور مستقیم به افزایش بهای نقدینگی می ‌انجامند. این عمل درواقع دزدی بدون واسطه از صندوق اقتصادی به همه جهان است. او در ادامه افزود: حوادث بعدی که احتمال وقوع دارد، تحقق نظریه پول هلی‌کوپتری، نظریه پولی مدرن، و هر چیز دیگری از این قبیل است.

بوس می‌گوید: در این شرایط تورمی، برای حفظ ارزش اموال خود، چاره‌ای جز این نیست که سبد سرمایه‌گذاری‌ خود را مختلف و متنوع انتخاب کنیم و به قول معروف از چیدن تمام تخم‌مرغ‌ها در یک سبد بپرهیزیم.

او اظهار می دارد: بازارهای سهام بسیار بسیار شلوغ هستند. طوری که انسان احساس می‌کند که هر آن ممکن است بازار از هم پاشیده شود. هر روز و هر ساعت خبری از بسته‌های مشوق مالی به میان می آید. بطور حتم، بدون مشوق‌های مالی، شکل‌گیری یک مارپیچ نزولی است. اگر مشوق‌های مالی متوقف شوند، با پیش آمدن مارپیچ نزولی، ارزش آن سهام تا ۸۰ درصد کاهش خواهد یافت. در عین حال، بوس باور دارد که دولت‌ها اجازه نخواهند داد این چنین اتفاقاتی رخ دهد. لذا از همه قدرت خود جهت تزریق پول به بازار سرمایه استفاده می نمایند.

ویروس کرونا یا همان ویروس کووید 19 راه سیاست مداران را در راه پول هموار کرد و اکنون چاره‌ای جز ادامه سیاست‌های کنونی تزریق پول وجود ندارد جز به بهای رکود شدید و نابودی نظام بانکی. از نظرها و نوشته های آقای بوس که بگذریم، آنچه مسلم است نه تنها بازار فیات بلکه حتی ارزهای دیجیتالی تا بحال یک راه حل واقعی ارائه نداده اند.

به دلیل تورم بحرانی، تمام ارزهای فیات، در طول زمان با کاهش ارزش مواجه خواهند شد، در نتیجه آن‌ها واقعا با ثبات نیستند. مثل بقیه ارزهای ملی، دلار آمریکا نیز نسبت به تصمیمات گرفته شده توسط دولت مربوطه یعنی حکومتی که از آن حمایت می‌کند، آسیب‌پذیر است.

ارز فیات و پول دیجیتال

ارز فیات و ارز دیجیتال فقط یک شباهت با هم دارند و آن این است که هر دو پشتوانه فیزیکی ندارند. پول های دیجیتال واقعیتی غیرمتمرکز دارند اما در واقع ارز فیات توسط دولت‌ها و بانک‌های مرکزی حکومت ها کنترل می‌شود.

تفاوت مبرهن این دو سیستم پولی، در ایجاد پول‌های جدید است. بیت کوین نمونه برتر ارزهای دیجیتال، عرضه و تعداد سکه محدودی دارد. در مقایسه ارز ‌های فیات که در کنترل بانک‌ها و حکومت هاست بطور بنیادی می‌توانند بدون هیچ پایه و اساسی به وجود آیند.

بر ما مبرهن است که ارزهای فیات برای ما قابل اعتماد نیستند که ارزش خود را حفظ نمایند. راه کار منطقی و درست این است که بر پایه پول دیجیتالی باشد که با ثبات باشد و این موضوع را تضمین نماید که چه زمانی ارزش بازارها کم می شوند و یا سقوط می‌ نمایند. نتیجه اینکه پس‌انداز یک عمر شما محافظت خواهد شد.

آخرین تاریخ تغییر این مطلب: آگوست 2, 2021