صرافی غیرمتمرکز چیست؟ 

حتما با صرافی های ارز دیجیتال آشنا هستید. این صرافی ها محلی هستند و فقط به خرید و فروش ارز به صورت اینترنتی می پردازند. صرافی های غیرمتمرکز نسخه های جدیدی هستند از صرافی های ارز دیجیتال که فاقد مشکلات صرافی های متمرکز  می باشند. اگرچه این صرافی ها نیز مشکلات خاص خود را دارند. از آنجایی این صرافی ها تازه کار هستند این احتمال را دادیم که آشنایی کاملی با آنها ندارید. از این رو مقاله ای ارائه کردیم. در این مقاله این نوع صرافی ها را به شما معرفی می کنیم. 

صرافی غیرمتمرکز چیست؟  

صرافی غیرمتمرکز چیست؟

صرافی های معمولی قاعدتا متمرکز عمل می کنند چون با تمرکز می توانند به کاربرانشان بهتر خدمات ارائه دهند و فرآیند معامله سریع تر انجام می شود. متمرکز بودن یعنی وجود یک سرور قدرتمند مرکزی که اطلاعات کاربران در آن ذخیره می شود. برخی از فعالان دنیای ارز دیجیتال متمرکز بودن صرافی ها را یک نقطه ضعف می دانند. دلیل اصلی به وجود آمدن صرافی غیرمتمرکز همین موضوع بوده است.
صرافی غیرمتمرکز  یا decentralized exchange (DEX)  عبارت است از یک سرویس آنلاین همتا-به-همتا(p2p) . در این سرویس امکان انجام معامله مستقیم بین دو کاربر وجود دارد. صرافی های غیرمتمرکز در شبکه بلاکچین ساخته می شوند. تریدر ها در این صرافی ها می توانند ارزهای دیجیتال خود را معامله یا ذخیره کنند. پرکاربرد ترین بلاکچین برای ساخت صرافی غیرمتمرکز اتریوم است.

تفاوت صرافی متمرکز و صرافی غیرمتمرکز چیست؟

اکثر صرافی های متمرکز و معتبر دارای ویژگی هایی هستند که عبارتند از:
•    کاربران باید تایید هویت شوند.
•    کاربران باید دارایی های دیجیتال خود را در کیف پول ذخیره کنند. 
•    راحت تر کردن معاملات بین کاربران، جلوگیری از کلاهبرداری و سو استفاده از اهداف این صرافی ها است.
•    کنترل کامل معاملات را در دست دارند.
•    معاملات را در کمترین زمان انجام می دهند.
صرافی غیرمتمرکز دقیقا خلاف صرافی های متمرکز عمل می کنند:
•    یک پلتفرم مستقل به حساب می آیند و مدیریت به صورت تمام خودکار یا نیمه خودکار انجام می شود.
•    مدیریت فقط در تصمیم گیری های مهم و با حضور همه اعضای پلتفرم می تواند در صرافی غیرمتمرکز تغییر ایجاد کند.
•     در این صرافی ها دارایی ها یا اطلاعات کاربران در یک سرور مرکزی ذخیره نمی شود.
•    کاربران می توانند به صورت کاملا ناشناس با هم معامله کنند.

 تفاوت صرافی متمرکز و صرافی غیرمتمرکز چیست؟

مزایای صرافی غیرمتمرکز

مزایای این نوع صرافی های غیرمتمرکز عبارتند از:
1.    معماری توزیع شده: اصلی ترین و مهم ترین مزیت صرافی غیرمتمرکز در معماری توزیع شده و غیرمتمرکز آن است. چون در این معماری معاملات توسط شخص یا سازمانی قابل کنترل نیست.  
2.    امنیت بالا: در این صرافی ها دارایی های کاربران ذخیره نمی شود. از سوی دیگر هک کردن یک سیستم توزیع شده بسیار سخت و مشکل است. بنابراین امنیت دارایی ها و اطلاعات خیلی بیشتر است.
3.    جلوگیری از دستکاری در معاملات: در گذشته بعضی از صرافی ها با دستکاری در معاملات باعث افزایش یا کاهش قیمت ها می شدند. در صرافی غیرمتمرکز امکان چنین کاری به حداقل می رسد.
4.    نا محدود بودن: یکی از مشکلات موجود در صرافی های متمرکز مخصوصا در ایران، مسئله تحریم ها و قوانین داخلی کشور ها است. صرافی های بین المللی علاوه بر این که به ایرانی ها خدمات ارائه نمی کنند، حتی دارایی های آن ها را مصدود می کنند. در صرافی های غیرمتمرکز این مشکل حل شده است چون هیچ شخص یا نهادی حق محدود کردن امکانات این صرافی ها را ندارد.

معایب صرافی غیرمتمرکز 

صرافی غیرمتمرکز مشکلاتی نیز دارد که حل نشده اند. این مشکلات در حدی هستند که برخی تریدرها قید استفاده از این پلتفرم ها را می زنند. این مشکلات عبارتند از:
1.    عدم دسترسی مجدد: برخلاف صرافی های غیرمتمرکز، هیچ راهی برای بازیابی رمز عبور های فراموش شده یا معاملات اشتباه خود ندارند.
2.    امکانات و ابزار های محدود: ابزار های محبوب تریدر ها و امکانات بسیار صرافی های آنلاین در این صرافی ها وجود ندارند.
3.    مشکل نقد شوندگی: حتی بهترین صرافی های غیرمتمرکز نیز دارای سهم بسیار اندکی از بازار معاملات هستند.
4.    سرعت پایین: از آنجایی که چک کردن و تایید معاملات در این صرافی ها باید توسط ماینر ها انجام شود، بنابراین بسیار زمان گیر است. به همین دلیل است که خرید بیت کوین از یک صرافی معتبر نسبت به صرافی غیرمتمرکز بسیار راحت تر و سریع تر خواهد بود.

 بهترین صرافی های غیرمتمرکز

بهترین صرافی های غیرمتمرکز براساس میزان تراکنش روزانه

طی سال های اخیر تعداد زیادی صرافی غیرمتمرکز  راه اندازی شدند و  شروع به کار کرده اند ولی فقط تعداد اندکی از آن ها توانسته اند موفق شوند و روزانه حجم معاملات قابل قبولی داشته باشند. بهترین و مهم ترین صرافی های غیرمتمرکز جهان عبارتند از:
•    صرافی غیرمتمرکز Binance DEX؛ 
باینانس بزرگترین صرافی ارز های دیجیتال جهان است. بایننس غیرمتمرکز نیز به عنوان بزرگترین و مهم ترین صرافی غیرمتمرکز در جهان شناخته می شود. در بایننس مشکلی با عنوان سرعت و قدرت وجود ندارد و همه چیز در بهترین حالت ممکن است. در بایننس علاوه بر پشتیبانی از کیف پول های سخت افزاری و نرم افزاری، کارمزد نیز بسیار ناچیز است. استفاده از این صرافی برای ایرانیان امکان پذیر نیست. 

 صرافی غیرمتمرکز Binance DEX

•    صرافی غیرمتمرکز IDEX؛ 
صرافی IDEX در رده دوم قرار دارد. این صرافی امکانات بسیار خوبی برای ترید سریع وحجیم دارد و بسیار شبیه صرافی های متمرکز است. IDEX اولین صرافی قرار داد های هوشمند غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم است. 
•    صرافی EscoDex
در صرافی غیرمتمرکز EscoDex امکان تایید تراکنش ها با سرعت بالا و به راحتی امکان پذیر است. این صرافی از 100 رمزارز پشتیبانی می کند. پلتفرم اسکودکس امکانات جانبی زیادی در اختیار کاربران خود نمی گذارد و فقط یک محیط ساده و سریع برای انجام معاملات است.
•    صرافی غیرمتمرکز switcheo
این صرافی بعد از اسکودکس در رده چهارم بیشترین حجم معاملات روزانه قرار دارد. اولین صرافی غیرمتمرکز بلاکچین NEO است که علاوه بر NEO امکان ترید EOS، اتریوم و توکن های نئو را فراهم کرده است. 
کلام آخر
در این مقاله تلاش کردیم شما را تا حد زیادی با صرافی غیرمتمرکز آشنا کنیم. علاوه بر آن 4 صرافی غیرمتمرکز که در جهان بهترین هستند را به شما معرفی کردیم. 
با وجود صرافی قدرتمندی همچون بایننس هنوز صرافی های غیرمتمرکز سهم ناچیزی در بازار های جهانی دارند و راه طولانی در پیش دارند که بتوانند اعتماد تریدر های حرفه ای را جلب کنند.

آخرین تاریخ تغییر این مطلب: آگوست 2, 2021