ارز دیجیتال، جهان را به‌ویژه در چند سال اخیر تحت تأثیر قرار داده است. بلومبرگ می گوید ارزش کل همه این ارزهای دیجیتال (پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) به بیش از 2 تریلیون دلار افزایش یافته است. در حال حاضر طبق آمار، بیت کوین محبوب ترین است که بیش از 1 تریلیون دلار ارزش دارد. سرمایه گذاران اغلب با دانش اندک و امید زیاد به این طلای دیجیتالی هجوم آورده اند.

افزایش سریع ارزهای دیجیتال (پرفکت مانی، خرید دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …)، جایگاه سهام و بورس را نزد بسیاری از سرمایه گذاران زیر سوال برده است. اما تفاوت های زیادی بین سهام و ارزهای دیجیتال وجود دارد. مهمترین چیز این است که یک سهام، یک سهم مالکیت در یک تجارت است (با پشتوانه دارایی ها و جریان نقدی شرکت)، در حالی که ارز دیجیتال در اکثر موارد اصلاً توسط هیچ چیزی پشتیبانی نمی شود.

اگر در حال خرید ارزهای رمزنگاری شده هستید، مهم است که بدانید چه چیزی را خریداری می کنید و چگونه آنها را با سرمایه گذاری های سنتی مانند سهام، که دارای سابقه طولانی مدت هستند، مقایسه می کنند.

در ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنید یا سهام؟

هر سرمایه‌گذار باهوشی باید بداند که دقیقاً در چه چیزی سرمایه‌گذاری می‌کند. مهم است که ریسک‌ها و مزایای سرمایه‌گذاری را بسنجید، و اینکه چه چیزی باعث موفقیت سرمایه‌گذاری می‌شود. اگر شما بدون داشتن اطلاعات وارد بازاری شوید، نه تنها سرمایه گذاری نکرده اید بلکه وارد چیزی شبیه قمار شده اید.

در اینجا نکات کلیدی که سرمایه گذاران باید در مورد سهام و ارز دیجیتال (خرید پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) بدانند آورده ایم.

سهام چیست؟

سهام یک سهم، مالکیت کسری در یک تجارت است. ضرر در این بازار آسان است، اگر تحت تاثیر قیمت های نوسان سهام – و پتانسیل سود قرار بگیرید. سهام به عنوان یک سهام مالکیت قانونی در تجارت، به سهامداران در مورد دارایی ها و جریان نقدی کسب و کار حق می دهد. با این سهام، سرمایه شما پشتیبانی می شود و مبنایی برای ارزیابی آن فراهم می گردد.

چرا سهام افزایش و کاهش می یابد؟

زمانی که سرمایه گذاران موفقیت شرکت را ارزیابی می کنند، قیمت سهام حرکت می کند. گرچه سرمایه گذاران ممکن است در کوتاه مدت بیش از حد به سهام خوشبین شوند، قیمت سهام در نهایت به توانایی شرکت برای افزایش سود در بلندمدت بستگی دارد. یعنی یک سهم در بلندمدت به دلیل موفقیت شرکت پایه افزایش می یابد.

برای اینکه سهام یک سرمایه گذاری موفق باشد، شرکت پایه باید در طول زمان عملکرد خوبی داشته باشد.

ارز دیجیتال چیست؟

به طور کلی، ارز دیجیتال هر چه که باشد (پرفکت مانی، دوج کوین، ، تتر و …)، توسط هیچ دارایی پشتیبانی نمی شود (استیبل کوین های تخصصی یک استثنا هستند) و این مورد در مورد محبوب ترین سکه های رمزنگاری مانند بیت کوین و اتریوم است. یک ارز رمزنگاری شده ممکن است به شما امکان انجام عملکردهای خاصی را بدهد، مانند ارسال پول به شخص دیگری یا استفاده از قراردادهای هوشمند که به طور خودکار پس از اعمال شرایط خاص اجرا می شوند.

چرا ارزهای دیجیتال افزایش و کاهش می‌یابند

از آنجایی که ارزهای دیجیتال، توسط دارایی‌ها یا جریان نقدی پشتیبانی نمی‌شوند، تنها چیزی که قیمت‌های کریپتو را به حرکت در می‌آورد،  ناشی از احساسات است. با تغییر احساسات، قیمت ها تغییر می کند – گاهی اوقات به شدت. بنابراین، رمزارز تنها با این امید به وجود می‌آید که کسی آن را با قیمت بیشتری در آینده بخرد.

برای اینکه یک ارز دیجیتال (پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …)، یک سرمایه گذاری موفق باشد، باید کسی را مجبور کنید که آن را به قیمتی بیشتر از آنچه برای آن پرداخت کرده اید از شما بخرد. یعنی بازار باید بیشتر از شما به آن خوش بین باشد.

خطرات و ایمنی

اگر به سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال و سهام فکر می کنید، باید به دقت میزان تحمل ریسک خود را در نظر بگیرید. آیا می توانید نوسانات این نوع دارایی ها را کنترل کنید؟ چقدر به سود و زیان در سرمایه گذاری های خود پاسخ می دهید؟

خطرات و ایمنی سهام

سهام، منافع مالکیت در یک شرکت است، بنابراین عملکرد سهام در بلندمدت به موفقیت شرکت بستگی دارد.

اگر سرمایه‌گذاران سهامی را دوست نداشته باشند، می‌توانند آن را بفروشند و قیمت را پایین بیاورند، اما در نهایت شرکت باید از کارکرد خارج شود تا سهام بی‌ارزش شود.

نوسانات در سهام زیاد است و این امکان وجود داردکه سهام در یک سال 100 درصد یا بیشتر افزایش پیدا کند یا ممکن است به همان سرعت سقوط کند.

به طور کلی، بازار سهام، بازاری ثابت برای سرمایه گذاری با سابقه طولانی است.

خطرات و ایمنی ارز دیجیتال

از آنجایی که رمزارز ها (پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …)، معمولاً توسط دارایی ها یا جریان نقدی پشتیبانی نمی شود، برای بالا بردن قیمت خود تنها به مطلوبیت بیشتر احساسات متکی است. اگر معامله‌گران تصمیم بگیرند که نمی‌خواهند یک ارز دیجیتال داشته باشند، ممکن است به صفر برسد، زیرا توسط هیچ چیزی پشتیبانی نمی‌شود.

نوسانات در اینجا شدید است، به طوری که کریپتوها در یک سال 50 درصد یا بیشتر افزایش یا کاهش می یابند. کشورها می توانند مانند چین در سال 2021، ارزهای دیجیتال را به طور کامل ممنوع کنند.

افق زمانی

افق زمانی شما – زمانی که به پول سرمایه گذاری نیاز دارید – یک معیار کلیدی است. هرچه جدول زمانی شما کوتاه‌تر باشد، دارایی شما باید ایمن‌تر باشد، به طوری که در مواقعی که به آن نیاز دارید وجود داشته باشد. هر چه دارایی نوسان بیشتری داشته باشد، برای کسانی که جدول زمانی کوتاهی دارند مناسب تر است. به طور کلی، کارشناسان پیشنهاد می کنند که سرمایه گذاران در دارایی های پرخطر مانند سهام حداقل به سه سال زمان نیاز دارند تا نوسانات را از بین ببرند.

افق زمامی سهام

سهام اغلب بی ثبات است، اما نسبت به کریپتو نوسان کمتری دارد. سهام‌های منفرد نسبت به سبد سهامی که از تنوع سود می‌برند، نوسان‌ بیشتری دارند.

سهام برای سرمایه گذارانی مناسب است که می توانند پول خود را به حال خود رها کنند و نیازی به دسترسی به آن ندارند. به طور کلی، هر چه مدت بیشتری بتوانید آن را سرمایه گذاری کنید، بهتر است.

برخی از سهام می توانند نوسانات بیشتری نسبت به سایرین داشته باشند. به عنوان مثال، سهام در حال رشد، نوسان بسیار بیشتری نسبت به سهام ارزشی دارد.

افق زمانی ارز دیجیتال

در حالی که سهام بی ثبات است، ارزهای دیجیتال به طرز مضحکی نوسان دارند. به عنوان مثال، در طول سال 2021، بیت کوین بیش از نیمی از ارزش خود را در چند ماه از دست داد و بعداً 100 درصد افزایش یافت. چنین نوسانی، کریپتو را برای سرمایه گذاران کوتاه مدت نامناسب می کند.

کریپتو برای معامله گرانی که می توانند پول خود را بسته نگه دارند و منتظر بهبودی آن باشند، مناسب تر است. به سال ها فکر کنید تا هفته ها.

مدیریت پورتفولیو

همانطور که در حال فکر کردن به ایجاد سبد سهام خود هستید، مجبور نیستید بین ارز دیجیتال و سهام – یا سایر انواع دارایی مانند اوراق قرضه یا وجوه، یکی را انتخاب کنید. این امکان وجود دارد که همه چیز متناسب با ریسک و افق زمانی شما باشد.

ارز دیجیتال

حتی یک تخصیص کوچک می تواند برای سبد شما معجزه کند اگر ارز دیجیتال واقعاً رشد کند. همچنین اگر کریپتو به جایی نرسد، از شما در برابر ضرر بالا محافظت می کند.اگر کریپتو به بخش قابل توجهی از پرتفوی شما تبدیل شود، می توانید مقدار بیشتری از پول خود را مجدداً به سهام اختصاص دهید تا ریسک کلی سبد خود را کاهش دهید.

سهام

با توجه به سابقه قوی درازمدت سهام، مجموعه متنوعی از سهام باید اکثریت پرتفوی شما را تشکیل دهد، به خصوص اگر چندین دهه فرصت دارید و نیاز به استفاده از آن نداشته باشید. اگر در سهام جداگانه سرمایه گذاری می کنید، باید سهام خود را به دقت بررسی کنید تا بازدهی خوبی داشته باشید.

کلام پایانی

قیمت ارزهای دیجیتال افزایش یافته است، اما سرمایه‌گذاران باید بدانند که در چه چیزی سرمایه‌گذاری می‌کنند. اگر تصمیم دارید در کریپتو سهم داشته باشید، در نظر بگیرید که چگونه با تحمل ریسک و نیازهای مالی شما مطابقت دارد. تمام آنچه گفته شد در حالی است که بازار سهام و بورس در یک کشور عادی باشد ولی متاسفانه بازار سهام ما دچار ضرر و نوسان بیشتری نسبت به ارز دیجیتال (پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) است. پس بهتر است کاملا آگاهانه تصمیم بگیرید.

آخرین تاریخ تغییر این مطلب: دسامبر 13, 2021