وقتی شروع به سرمایه‌گذاری پول خود می‌کنید، باید به چند مورد توجه کنید: اهداف مالی شما، مقداری که می‌توانید سرمایه‌گذاری کنید، روی چه چیزی سرمایه‌گذاری خواهید کرد و درک استراتژی‌های سرمایه‌گذاری.

معمولاً سؤال نسبتاً متداول برای اکثر سرمایه گذاران جدید در مورد نوع استراتژی است که باید برای کسب موفقیت اتخاذ کنند. ولی واقعیت این است که هیچ پاسخ دقیقی وجود ندارد زیرا همه استراتژی های سرمایه گذاری دارای مزایا و معایب هستند و بستگی به این دارد که شما امیدوارید از نظر مالی به چه چیزی برسید.

استراتژی سرمایه گذاری شخصی شما باید با حداقل ریسک، حداکثر بازده را به بهترین شکل ممکن برای شما به همراه داشته باشد. بیایید نگاهی بیشتر به استراتژی های سرمایه گذاری در آنجا بیندازیم.

اقدامات اولیه قبل از انتخاب بهترین استراتژی سرمایه گذاری

قبل از انتخاب هر نوع سرمایه گذاری، ابتدا به چند مقوله بپردازید. اول اینکه وضعیت مالی فعلی خود را کمی بیشتر بررسی کنید و تصویر کاملی از آنچه می توانید برای سرمایه گذاری بپردازید بدست آورید.

برخی از سوالاتی که می توانید از خود بپرسید عبارتند از:

  • وضعیت مالی فعلی من چگونه است؟
  • هزینه ها، بدهی ها و درآمد ماهانه من چیست؟
  • برخی از اهداف مالی من برای سرمایه گذاری چیست؟
  • آیا مقدار مشخصی وجود دارد که بتوانم به طور مداوم سرمایه گذاری کنم؟
  • تحمل ریسک کلی من چقدر است؟

اگرچه پاسخ به سوالات شما ممکن است تصویر مالی خوبی ارائه نکند یا ممکن است در آینده تغییر کند، قبل از در نظر گرفتن استراتژی سرمایه گذاری، نقطه ای عالی برای شروع است. پاسخ این سوالات به شما کمک می کند که برنامه ای را تدوین کنید و بدانید چه استراتژی ممکن است در این زمان برای شما بهترین باشد.

یک تصور غلط رایج این است که شما برای شروع سرمایه گذاری به پول زیادی نیاز دارید، اما اینطور نیست. مثلا شما با پول اندک هم می توانید ارز دیجیتال بخرید ( خرید بیت کوین ، خرید اتریوم و خرید تتر با بهترین قیمت و کاملا اتوماتیک ). با این حال، اگر در بدهی یا بارهای مالی دیگر مدفون شده‌اید، مطمئن شوید که سرمایه‌ زیادی را به خطر نمی‌اندازید.

مراقب توصیه های بد سرمایه گذاری باشید

یک دلیل بزرگ برای اینکه سرمایه گذاری می تواند ترسناک باشد یا برای سرمایه گذاران تازه کار شبیه کلاهبرداری باشد، این است که اطلاعات زیادی در آنجا وجود دارد. و بسیاری از توصیه های سرمایه گذاری در مورد سرمایه گذاری در واقع کاملاً کلاهبرداری هستند. همه تبلیغات را نادیده بگیرید و فریب این سر و صدای سرمایه گذاری را نخورید.

مطمئناً، توصیه های سرمایه گذاری عالی و همچنین مشاوران مالی زیادی وجود دارد که به شما کمک می کنند تا به درستی شما را راهنمایی کنند. اما به یاد داشته باشید، اکثر افرادی برای خرید فشار می آورند، فقط به نوعی پول شما را می خواهند.

داستان های وحشتناک زیادی از کلاهبرداری های سرمایه گذاری وجود دارد که در آن افراد پس انداز یا بازنشستگی خود را به امید بازگشت سریع از دست دادند. قربانی بعدی نباشید.

برخی از مواردی که در استراتژی های سرمایه گذاری باید در نظر داشته باشید:

  • اگر استراتژی سرمایه گذاری را درک نمی کنید، حتی پس از تحقیق، سرمایه گذاری نکنید.
  • وقتی کسی که نمی‌شناسید می‌خواهد اطلاعات «انحصاری» ارائه کند، آن را نادیده بگیرید. به این فکر کنید که چرا کسی می خواهد “رازهای” خود را به کسی که نمی شناسد بدهد.
  • هنگامی که بازده تضمین شده است یا درصد بازدهی بالا ذکر شده است، ارزش بررسی ندارد. هیچ کس نمی تواند بازده سرمایه گذاری دقیق را پیش بینی کند و اگر به شما قول خاصی بدهد، به احتمال زیاد کلاهبرداری است.

بهترین استراتژی های سرمایه گذاری چیست؟

به طور طبیعی، چند استراتژی سرمایه گذاری مختلف وجود دارد. به یاد داشته باشید، در صورت نیاز می توانید استراتژی ها را بر اساس اهداف شخصی و تحمل ریسک خود ترکیب کنید. بیایید به برخی از استراتژی های اساسی و محبوب بپردازیم.

1. سرمایه گذاری روبو (Robo-Investing)

یک استراتژی سرمایه گذاری جدید که کاملاً محبوب و مفید است. سرمایه گذاری روبو یک استراتژی سرمایه گذاری غیرفعال در نظر گرفته می شود. بسیاری از کسانی که تازه سرمایه گذاری می کنند یا با مبالغ اندک شروع به کار کرده اند، ترجیح می دهند مسیر سرمایه گذاری روبو را انتخاب کنند.

سرمایه گذاری روبو یک سرویس سرمایه‌گذاری خودکار و کم‌هزینه است که اصول اولیه را برای شما انجام می‌دهد و برای کسانی است که علاقه ای به یادگیری ندارند مناسب است.

اگر تازه شروع کرده اید یا پول کمی برای شروع دارید، یک استراتژی سرمایه گذاری رباتیک مکانی عالی برای شروع است. حتی سرمایه گذاران با تجربه تر یا کسانی که پول بیشتری برای سرمایه گذاری دارند این گزینه را انتخاب می کنند تا زندگی خود را راحت تر کنند.

2. سرمایه گذاری رشد

یکی از تاکتیک های رایج سرمایه گذاری، سرمایه گذاری رشد نامیده می شود. این استراتژی بر خرید سهام شرکت هایی متمرکز است که نشانه هایی از رشد قابل توجه در چند سال آینده دارند. این شرکت‌های نوظهور معمولاً محصولات یا خدماتی را ایجاد می‌کنند که کپی کردن آنها برای سایر شرکت‌ها بسیار منحصربه‌فرد یا دشوار است.

برای یافتن این شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران باید درباره صورت‌های مالی، محصول یا خدماتی که شرکت ارائه می‌کند و سایر معیارهایی که رشد بالقوه را نشان می‌دهند، تحقیق و بررسی کنند.

چالش‌ موجود این است که انجام آنالیز به زمان و صبر نیاز دارد. علاوه بر این، حتی با وجود همه شاخص های مناسب، هیچ تضمینی وجود ندارد که شرکت واقعاً رشد گسترده ای داشته باشد.

اما دلیل تبدیل شدن آن به یک استراتژی سرمایه گذاری محبوب این است که اگر کسب و کار شروع به رونق کند، ارزش این شرکت ها می توانند به طور تصاعدی در مقایسه با سهام استاندارد رشد کنند. اگر تازه وارد سرمایه گذاری شده اید، این استراتژی را توصیه نمی کنم.

3. خرید و نگه داشتن سرمایه گذاری

استراتژی سرمایه گذاری مورد علاقه من در این لیست، رویکرد خرید و نگه داشتن است، که بسیاری از سرمایه گذاران مشهور مانند وارن بافت به طور کلی برای مبتدیان توصیه می کنند. هدف این استراتژی این است که شما به طور مداوم سرمایه گذاری کنید و سال ها (معمولاً بیش از 10 سال) نگهداری کنید.

در این حالت فرقی نمی‌کند بازار بالا یا پایین باشد. مثلا وفتی ارز دیجیتال می خرید، فارغ از این که این رمز ارز هر چه می خواهد باشد (پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) دیگر مهم نیست و نگران نیستند که بازار دقیقاً چه می‌کند. یعنی شما سرمایه گذاری می کنید و معتقدید پتانسیل بلندمدت دارند و در دوره های زمانی طولانی ثابت کرده اند که عملکرد خوبی دارند.

این استراتژی برای مبتدیان و سرمایه گذاران باتجربه، عالی است.

4. سرمایه گذاری ارزشی

وارن بافت علاوه بر مورد مذکور، به دلیل استراتژی سرمایه گذاری ارزشی نیز شناخته شده است. همانطور که قبلاً اشاره کردم، می‌توانید بیش از یک استراتژی را برای مطابقت با نیازهای مالی شخصی خود ترکیب کنید!

سرمایه گذاری ارزشی زمانی است که موردی را خریداری می کنید که تصور می شود در حال حاضر کمتر از ارزش واقعی ارزش گذاری شده است اما نشانه قوی از پتانسیل بلندمدت دارد.

به عنوان مثال، زمانی که رمزارزی (پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) در کف قیمت خود قرار دارد می توانید آن را خریداری کنید. رمزارزی که به طور کلی عملکرد خوبی داشته است، اما ممکن است سه ماهه بدی داشته باشد ولی می دانید که به زودی به ارزش واقعی خود می رسد.

این یکی دیگر از استراتژی های سرمایه گذاری است که اگر سرمایه گذار مبتدی هستید، لزوماً آن را توصیه نمی کنم. این مستلزم آن است که شما فعالانه شرکت‌ها را مدیریت و رصد کنید، و همچنین به بازار سهام و اخبار توجه کنید تا درباره این ارزش‌گذاری ها مطلع باشید.

بهترین استراتژی سرمایه گذاری چیست؟

بهترین استراتژی های سرمایه گذاری به سادگی آنهایی هستند که می توانید ریسک خود را تا حد امکان به حداقل برسانید و در عین حال بازده خود را نیز به حداکثر برسانید. در حالت ایده آل، استراتژی شما نباید بیش از حد پیچیده باشد و دارایی هایی هستند که می توانید آنها را بخرید و برای آینده قابل پیش بینی نگه دارید، مانند سهام، اوراق بهادار، ارزدیجیتال (پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) و املاک و مستغلات.

به یاد داشته باشید که بهترین استراتژی سرمایه گذاری بستگی به مدت زمانی دارد که برای سرمایه گذاری برنامه ریزی می کنید، چقدر می خواهید سرمایه گذاری کنید و چه چیزی می توانید سرمایه گذاری کنید. شما می توانید اهداف و استراتژی های سرمایه گذاری متعددی داشته باشید و افق های مختلفی برای سرمایه گذاری در انتظار داشته باشید.

استراتژی شخصی من ترکیبی از خرید و نگه‌داشتن همراه با رشد سرمایه‌گذاری بوده است. اگر از صفر شروع می‌کردم، همچنان خرید و نگه‌داشتن را انتخاب می‌کردم، اما وارد سرمایه‌گذاری روبو هم می شدم. اما اینها انتخاب های من بر اساس موقعیت و علایق من خواهد بود که ممکن است انتخاب شما بسیار متفاوت باشد.

شما به کدام استراتژی سرمایه گذاری علاقه مند هستید؟

آخرین تاریخ تغییر این مطلب: دسامبر 11, 2021