زمانی شما برای سرمایه گذاری به سرمایه زیادی نیاز داشتید، ولی دیگر آن زمان گذشته است. اکنون، به لطف مشاوران سرمایه گذاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری کم‌هزینه، حساب‌های پس‌انداز با سود بالا ارزهای دیجیتال (پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) و موارد دیگر، قادر هستید تنها با چند دلار سرمایه‌گذاری کنید.

وقتی کلمه “سرمایه گذاری” می آید، بسیاری از مردم مردانی با کت و شلوار را تصور می کنند که در حال مبادله میلیون ها دلار بورس اوراق بهادار هستند. ولی واقعیت این است که برای شروع سرمایه گذاری لازم نیست گرگ وال استریت باشید. حتی اگر فقط چند دلار برای پس انداز داشته باشید، پول شما با بهره مرکب رشد می کند.

کلید پول سازی، ایجاد عادات خوب است. در این مقاله من به شما 7 راه آسان برای سرمایه گذاری با پول کم را آموزش می دهم. با مطالعه این 7 روش می آموزید که داشتن سرمایه زیاد الزام شروع سرمایه گذاری نیست.

1. پس انداز با روش قلک

سرمایه گذاری و پس انداز پول ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. اگر می خواهید سرمایه گذاری کنید، ابتدا لازم است مقداری پول پس انداز کنید. پس انداز بسیار کمتر از آنچه فکر می کنید زمان می برد.

اگر هرگز پس انداز نکرده اید، می توانید با کنار گذاشتن فقط 100 هزار تومان در هفته شروع کنید. این ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما در طول یک سال، به حدود 5 میلیون تومان می رسد.

سعی کنید 100 هزار تومان را در یک پاکت، جعبه کفش، یک گاوصندوق کوچک، یا قلّک قرار دهید. اگرچه ظاهرا ممکن است احمقانه به نظر برسد، اما برداشتن اولین قدم ضروری است. عادت کنید با اندکی کمتر از درآمدتان زندگی کنید و پس اندازتان را در مکانی ایمن ذخیره کنید.

معادل الکترونیکی قلّک، حساب پس انداز است. این از حساب جاری شما جدا است. در صورت نیاز می شود پول را در دو روز کاری برداشت کرد، اما با کارت نقدی شما مرتبط نیست. سپس وقتی اندوخته شما به اندازه کافی بزرگ شد، می توانید آن را بردارید و وارد سرمایه گذاری واقعی نمایید.

2. برای بازنشستگی پس انداز کنید!

اگر بودجه کمی دارید، می توانید سرمایه گذاری در یک برنامه بازنشستگی را با مبالغ بسیار اندک شروع کنید که امری بسیار نامحسوس است. این قدمی است که همه باید بردارند! به عنوان مثال، برنامه‎ریزی کنید که فقط 1٪ از حقوق خود را در این برنامه سرمایه گذاری کنید. مثلا می توانید از بیمه های عمر استفاده کنید.

هنگامی که متعهد به پس انداز 1٪ هستید، این امکان را دارید که هر سال آن را به تدریج افزایش دهید. به عنوان مثال، در سال دوم، می توانید سهم خود را به 2٪ از حقوق خود افزایش دهید. در سال سوم سهم خود را به 3 درصد حقوق خود افزایش دهید و به همین ترتیب.

اگر افزایش‌ها را با افزایش دستمزد سالیانه‌تان زمان‌بندی کنید، افزایش درصد پس انداز را حتی کمتر متوجه خواهید شد. بنابراین اگر 2 درصد افزایش حقوق دریافت کنید، عملا این افزایش بین برنامه بازنشستگی و حساب جاری شما تقسیم می شود.

3. یک حساب بازنشستگی شخصی باز کنید!

علاوه بر داشتن بیمه بازنشستگی، افتتاح حساب بازنشستگی شخصی نیز مهم است. علاوه بر این، یکی از بهترین مزایای حساب پس انداز شخصی به طور خاص، توانایی آن در رشد بدون مالیات است. حساب شما هم بدون پرداخت مالیات رشد می‌کند و هم قادر هستید از هر سنی که بخواهید، برداشت‌ داشته باشید.

برای این مورد به راحتی می توانید ارز دیجیتال خریداری کنید. چون مسلما این رمزارزها در طولانی مدت سود کلانی نصیب شما خواهند کرد.

4. اجازه دهید یک مشاور روبو (Robo adviser) پولتان را برای شما سرمایه گذاری کند

مشاوران روبو، پلتفرم های دیجیتالی هستند که خدمات مالی خودکار بر محور الگوریتم ها ارائه می دهند که بدون دخالت و نظارت افراد انجام می شود. این پلتفرم از طریق بررسی آنلاین داده ها، اطلاعاتی را درباره وضعیت مالی و اهداف آینده مشتری جمع آوری می سازد و سپس از داده های به دست آمده برای ارائه مشاوره و سرمایه گذاری به طور خودکار استفاده می کند. از ویژگی های این فناوری قدرتمند، راه اندازی حساب آنلاین، برنامه ریزی هدفمند و قوی، مدیریت نمونه کارها و ویژگی های امنیتی، انجام دادن خدمات مشتری با دقت تمام، آموزش جامع و کم هزینه است. مشاوران روبو حدود یک دهه پیش وارد صحنه سرمایه گذاری شدند و سرمایه گذاری را تا حد امکان ساده و قابل دسترس ساختند. شما نیازی به تجربه قبلی در سرمایه گذاری ندارید، زیرا مشاوران روبو همه حدس و گمان های سرمایه گذاری را حذف می کنند.

مشاوران روبو با پرسیدن چند سوال ساده کار می کنند تا هدف و میزان تحمل ریسک شما را تعیین کنند و سپس پول شما را در یک سبد سهام و اوراق قرضه کم هزینه با تنوع بالا سرمایه گذاری می کنند. سپس از الگوریتم‌هایی برای متعادل کردن مجدد سبد سهام و بهینه‌سازی آن برای مالیات بهره مند می شوند.

نقطه ضعف این مشاوران، هزینه آن است. مشاوران روبو هزینه سالانه درصد کمی از موجودی شما را دریافت می کنند. مثلا اگر 100 میلیون تومان سرمایه گذاری کنید، 2،500،000 تومان در سال پرداخت خواهید کرد. این پول زیادی نیست، اما اگر مبلغ سرمایه گذاری بالا رود، این مبلغ زیاد خواهد شد. اما ارزشش را دارد.

5. سرمایه گذاری در بورس و ارز دیجیتال را با پول کم شروع کنید

وقتی صحبت از سرمایه گذاری در بازار سهام می شود، هزینه اغلب مانع ورود است. برای پول درآوردن، پول لازم است، درسته؟

دیگه نه. اینترنت این کار را برای کاربران آسان می سازد که با پول اولیه بسیار کمی شروع به کار کنند. این بدان معناست که این توانایی را دارید که قبل از انجام تعهدات بزرگتر، چند میلیون سرمایه گذاری کنید تا با سرمایه گذاری آشنا شوید. این یک راه عالی برای یادگیری سرمایه گذاری است در حالی که پول بسیار کمی را در معرض خطر قرار می دهید.

امروزه گزینه‌های بسیاری هستند که درها را به روی نسل جدیدی از سرمایه‌گذاران باز کرده‌اند – به شما این امکان را می‌دهند که با کمتر از 1 دلار شروع به کار کنید و هیچ کمیسیون تجاری پرداخت نکنید.

در گذشته، کارگزاران هر بار که می خریدند یا می فروختند، چندین دلار کمیسیون دریافت می‎کردند. ولی امروزه کمیسیون‌های صفر دلاری آنقدر موفق بوده که کل صنعت سرمایه‌گذاری را مختل ساخته و همه کارگزاران را مجبور کرده از همین روش پیروی کنند و کمیسیون معاملات را کنار بگذارند.

با صرفه جویی در هزینه ها، در بورس و ارز دیجیتال (پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) سرمایه گذاری کنید. حتی این توانایی را دارید که کسری از سهم را خریداری نمایید. برای مثال، اگر می‌خواهید در سهام گران‌قیمتی مانند اپل سرمایه‌گذاری کنید، می‌توانید این کار را با چند دلار به جای پرداختن قیمت یک سهم کامل انجام دهید.

6. در بازار املاک با احتیاط وارد شوید

باور کنید یا نه، دیگر نیازی به پول زیاد (یا حتی اعتبار خوب) برای سرمایه گذاری در املاک ندارید. دسته جدیدی از سرمایه گذاری به وجود آمده است که مالکیت سهام کسری از املاک تجاری بزرگ را بدون دردسر ممکن می سازد.

سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات اینچنینی هزینه‌هایی را به همراه دارد که اگر خودتان ساختمانی بخرید، آن را پرداخت نمی‌کنید. اما در اینجا، مزایا آشکار است: شما هزینه و ریسک را با سرمایه گذاران دیگر به اشتراک می گذارید و هیچ مسئولیتی در قبال نگهداری ملک ندارید (یا حتی انجام کارهای اداری برای خرید آن!)

سرمایه گذاری جمعی املاک و مستغلات ممکن است راهی جذاب برای یادگیری درباره سرمایه گذاری املاک تجاری و همچنین تنوع بخشیدن به دارایی های شما باشد.

7. به صورت مشترک با پول کم سرمایهگذاری کنید

سرمایه‌گذاری های مشترک به شما امکان می‌دهند با یک معامله در مجموعه‌ای از سهام و اوراق مشارکت سرمایه‌گذاری کنید و برای سرمایه‌گذاران جدید عالی است.

اگر برای اولین بار سرمایه‌گذاری می‌کنید و پول کمی برای سرمایه‌گذاری دارید، می توانید تقریبا به همان روش برنامه بازنشستگی پیش بروید.

جمع بندی

راه‌های زیادی برای شروع سرمایه‌گذاری با پول کم موجود است، با بسیاری از پلتفرم‌های آنلاین و مبتنی بر اپلیکیشن، این کار آسان‌تر از همیشه شده است از بیمه عمر گرفته تا خرید ارز دیجیتال (پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …). تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که از یک جایی شروع کنید. وقتی این کار را انجام دادید، با گذشت زمان آسان‌تر می‌شود و در آینده از خودتان به خاطر انجام این کار قدردانی خواهید کرد.

آخرین تاریخ تغییر این مطلب: دسامبر 12, 2021