در بازار بورس و ارزدیجیتال (پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) همچون هر بازار دیگری اصطلاحاتی وجود دارد که شناخت آنها به ما کمک می کند بهتر و کارشناسانه تر بازار را بشناسیم و تصمیم گیری کنیم.

تله گاو یکی از اصطلاحات این بازار است که کاربرد فراوانی  دارد.

تعریف تله گاو

تله گاو یک سیگنال نادرست در تحلیل و تجارت تخصصی است. این تله زمانی رخ می دهد که در روند نزولی یک سهام، شاخص یا ارز دیجیتال (پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) باشد. گرایش قیمت برای مدتی تغییر می کند و فعالان بازار را متقاعد می کند که روند صعودی آغاز شده است. اما روند معکوس است و سطح حمایت قبلی را به سمت پایین می شکند. این تغییر قیمت، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران را به دام می‌اندازد و به افرادی آسیب می‌زند که موقعیت‌های خرید لانگ را گرفته‌اند. تله گاو همچنین ممکن است به عنوان “الگوی شلاق” نامیده شود.

نقطه مقابل تله گاو نر تله خرسی است که می گویند در یک روند صعودی قیمت ها برای مدتی کاهش می یابد و سپس به روند صعودی اولیه باز می گردد.

تله گاو چیست و به چه معناست؟

همانطور که گفته شد، تله گاو زمانی رخ می دهد که یک معامله گر یا سرمایه گذار سهام را خریداری کند که سطح مقاومت را شکسته است. فکر کردن به اینکه روند نزولی به پایان رسیده است. این در استراتژی‌های تکنیکی ارتدکس بسیار رایج است. اما بر خلاف بسیاری از موارد که تجزیه و تحلیل به خوبی انجام می شود، در دام های قیمت دوباره تغییر جهت می دهد و روند نزولی قبلی را ادامه می دهد. به این ترتیب معامله گران به دام می افتند و تحت تأثیر خرید دارایی ها یا گرفتن موقعیت های خرید قرار می گیرند.

معامله گران و سرمایه گذاران باید با اخذ تاییدیه از نمودار سهام یا دارایی از تله ها جلوگیری کنند. به عنوان مثال، یک معامله گر باید نسبت به حجم مبادلات آگاهی داشته باشد تا از شروع روند صعودی اطمینان حاصل کند، این حجم باید از میانگین حجم کندل های قبلی بیشتر باشد. استفاده از کندل ها نیز می تواند کمک کند، برای اطمینان از اینکه روند صعودی باید توسط کندل های گاوی دنبال شود. وقتی اپوزیسیون شکسته می شود. اما حجم مبادلات کافی نیست، یا الگوهای کندل نامشخص مانند “دوج استار” در نمودار دیده می شود، احتمال تله گاوی وجود دارد.

چرا تله گاو اتفاق می افتد؟

از نقطه نظر روانشناختی، زمانی که خریداران نتوانند پس از شکستن منطقه مقاومت صعودی، روند صعودی را با قدرت حمایت کنند، تله گاوی به وجود می آید. این ناتوانی در حمایت از روند ممکن است به دلیل کاهش اندازه و قدرت حرکت قیمت باشد. در این میان فروشندگان با مشاهده واگرایی از این فرصت برای فروش دارایی های خود استفاده می کنند. قیمت به سمت مخالف قبلی عقب می نشیند و آن را به سمت پایین می شکند. و این باعث می شود که حد ضرر مشتریان فعال شود و قیمت به شدت کاهش یابد.

در برخورد با تله گاو چه باید کرد؟

بهترین راه برای مقابله با تله گاو این است که علائم هشدار دهنده را قبل از وقوع آنها تشخیص دهید. همانطور که گفته شد کاهش حجم معاملات یکی از این علائم است. در چنین شرایطی که احتمال تله گاوی وجود دارد. معامله گر باید در اسرع وقت از معامله خارج شود. در چنین مواردی، تعیین حد ضرر در مبادله می تواند مفید باشد، به خصوص در شرایطی که بازار می تواند تصمیمات احساسی بگیرد.

نمونه ای از تله گاو

در این مثال، در طی یک فروش، قیمت سهام به سرعت سقوط می کند و یک کف قیمتی سالانه جدید را ثبت می کند. سپس قیمت به سرعت بهبود می یابد و ناحیه مقاومت خط روند را به سمت بالا می شکند. بسیاری از معامله گران و سرمایه گذاران با پیش بینی دارایی ها را خریداری می کنند. که مقاومت از بین رفته است. اما قیمت بلافاصله به شدت کاهش یافت و به روند نزولی خود ادامه داد. خریدارانی که در دو کندل قبلی موقعیت خرید داشته اند، متحمل ضررهای سنگین می شوند مگر اینکه تکنیک های مدیریت ریسک را اجرا کنند.

برای جلوگیری از گرفتار شدن در تله، معامله گر باید منتظر تاییدیه های قوی باشد و پس از گرفتن این تاییدیه ها وارد معامله شود یا حد ضرر را بسیار نزدیک به خط حمایت و کمی زیر این خط تعیین کند.

آخرین تاریخ تغییر این مطلب: دسامبر 31, 2021