همان طور که می دانید ارز دیجیتال، این روزها، نقل مجالس است و در همه صحبت از بیت کوین و دیگر رمز ارزها است. موضوعی که وابسته به تکنولوژی مدرن و باب روز کامپیوتر، اینترنت و مهمتر از همه مصرف برق است. از طرف دیگر برق، در کشور ما به نسبت کشورهای دیگر و احتساب دلار نیرویی ارزان است اما اگر بی رویه و بدون حد و مرز مصرف گردد پیامدهایی مانند قطع برق سراسری در پی خواهد داشت. در روز سه شنبه 23 دی ماه 1399 به طور ناگهانی حداقل مدت دو ساعت برق در اکثر نقاط کشور قطع گردید. در پی آن بسیاری از کسب و کارها به هم ریخت و کشور به حالت تعطیل درآمده بود. ادارت و بانک ها کلا جوابگوی ارباب رجوع خود نبودند. مغازه ها که معمولا صبح دیرتر باز می کنند، قادر نبودند کرکره دکان خود را بالا ببرند. غذاخوری ها تعطیل بودند. بسیاری از افراد جلوی درب منزل ها ایستاده بودند و نمی توانستند بدون آسانسور به طبقه خود برسند. بالاخره خوش بختانه با تلاش مسئولین ذیربط بعد از دو ساعت مشکل مرتفع گردید.

اما این موضوع با رمز ارز چه ارتباطی پیدا می کند، موضوع بحث این مقاله است. که مطرح کردن آن خالی از لطف نیست. پس تا پایان این نوشتار با ما باشید.

C:\Users\Dn Nastara Mehran\Desktop\bit_bargh.jpg

الف تا یای خرید رمز ارز

اگر قرار باشد به طور خلاصه برای یک تازه کار بیان کنیم که چطور یک ارز دیجیتال خریداری میگردد، به زبان ساده این طور توضیح داده می شود:

  1. خریداری ماینر مناسب.
  2. داشتن کیف پول (فضایی خصوصی که برای نگهداری پول دیجیتال شما است).
  3. انتخاب یک منبع و به کمک آن استخراج رمز ارز.

ماینر چیست؟

اوایل که بیت کوین وارد بازار شد استخراج ارزهای دیجیتال توسط رایانه های معمولی سی پی یو استفاده می شد که کارت گرافیکی معمولی داشتند. اما به مرور دست اندر کاران به این نتیجه رسیدند که این نوع کامپیوترها جوابگو نیستند. لذا کامپیوتر های Asic با کارت گرافیکی سطح بالا به کار گرفته شد.

C:\Users\Dn Nastara Mehran\Desktop\6k924kup9ckt (1).png

ماینر (Miner) در فضای مجازی رمز ارزهای دیجیتال دو معنا پیدا کرده است:

  1. فرد یا افراد استخراج‌کننده ارزهای دیجیتال.
  2. دستگاه استخراج رمز ارزهای دیجیتال.

بطور معمول منظور از ماینر همان دستگاه است که بیت کوین استخراج می کند. و ماینینگ، فرآیندی است که با کامپیوتر Asic بیت کوین یا هر رمز ارز دیگری تولید می گردد. لازم به ذکر است که تأیید تراکنش ‌های انجام شده و تولید بیت ‌کوین جدید بر عهده ماینر‌ها یا همان رایانه های Asic استخراج‌کنندگان بیت‌کوین است.

تا به اینجا تولید و استخراج را متوجه شدیم. در همین راستا بقیه داستان برق در کشور ما قابل حدس است. تولید رمز ارز بیت کوین یا دیگر رمز ارز ها از طریق سیستم های معمولی، همان طور که گفتیم، انجام نمی گردد. در صفحه بعد نمونه صورت حساب اداره برق برای یک مرکز تولید بیت کوین آورده شده است. این مراکز، از چه برقی استفاده می کنند؟ از برق سوبسید دار ملی که سهمیه مردم ایران است. بعضی از خبرنگاران در حوزه های دولتی و خصوصی ادعا دارند «کمبود ناگهانی گاز، علت هایی دارد یکی از آنها مصرف الکتریسیته مورد نیاز در تولید کارگاه های بیت کوین است که تعداد آنها روز به روز رو به افزایش است.».

C:\Users\Dn Nastara Mehran\Desktop\9fc3e680-6f6d-43a3-8b65-794800a22fc1.jpg

نمونه قبض برق مزرعه بیت کوین در یکی از شهرهای ایران

ممکن است این گفتار را نتوان پذیرفت، اما کارشناسان مربوطه اعتقاد دارند کارگاه‌های غیرمجاز که نسبت به زراعت بیت کوین اقدام می نمایند رو به افزایش هستند. آنها برق بسیار زیادی مصرف می‌کنند. در هفته های گذشته، وزارت نیرو اعلام کرد: مصرف ۳۰۰ مگاوات الکتریسیته از این کارگاه‌ های غیرقانونی گزارش شده‌ است.

چرا تا به حال چاره ای اندیشیده نشد؟

سالها قبل، زمزمه هایی بود که قرار است تعرفه هایی برای مصرف برق مزرعه های بیت کوین مقرر گردد. حتی این موضوع بارها و بارها تیتر روزنامه ها شد که بعلت کمبود برق، بسیاری از مراکز تولیدی و کارخانجات، و مسلما مزرعه های تولید بیت کوین ناگفته مانده است، در مواقع قطع برق، از موتور های تولید برق با سوخت مازوت استفاده می نمایند. با رشد تصاعدی مزرعه های تولید بیت کوین، دو آیتم بیشتر به چشم می خورد:

  1. تولید برق در کشور ما تقریبا ثابت است.
  2. مزرعه های تولید بیت کوین به شکل قانونی رو به ازدیاد است.

الف – اگر این مراکز نتوانند از برق سراسری استفاده نمایند، مسلما مجبور به تولید الکتریسیته با موتورهای مازوتی هستند.

ب – اگر بتوانند از برق سراسری مصرف کنند که خود دلیلی برای کم شدن سهمیه دیگران است.

  1. مسلما وقتی مصرف برق برای بیت کوین افزایش روزانه دارد، دیگر مراکز و کارخانجات، قطع برق رو به افزایش خواهند داشت. پس مجبور به استفاده از موتورهای تولید برق با سوخت مازوت هستند.

به دو نتیجه می رسیم:

  1. کم شدن سهمیه برق در صورتی که مزارع غیر قانونی بیت کوین پلمپ نگردند.
  2. آلودگی روز افزون هوای کلان شهرها و به مرور همه ایران و به دنبال آن صدور هوای آلوده به دنیا به دنبال تولید برق با موتور های مازوتی

تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

دیجی دلار خرید و فروش انواع ارزهای دیجیتال را با قیمت مناسب برای کاربران فراهم کرده است. خرید تتر و سایر ارزهای دیجیتال با بهترین قیمت بعد از ثبت نام و احراظ هویت در پنل دیجی دلار امکان پذیر است.

آخرین تاریخ تغییر این مطلب: نوامبر 11, 2023