اتریوم چیست؟

تا به حال اتفاق افتاده که در خیالات خود دنیایی بدون واسطه را تصور کنید؟ دنیایی که مردم به یکدیگر اعتماد دارند و بدون واسطه با هم معامله و مبادله می کنند. دنیایی که در آن خرید های اینترنتی به راحتی انجام می شوند. 
آیا تا بحال نام اتریوم یا اتر را شنیده اید؟ اتریوم آغازی بوده است برای عصر جدید اینترنت. اینترنتی بر اساس پول و مبادلات مالی معتبر و بی واسطه.
در این مقاله با ما همراه باشید تا با اتریوم و اتر آشنا شویم و به تفاوت ها و شباهت های بین بیت کوین و اتریوم بپردازیم.

 اتریوم چیست؟

اتریوم چیست؟

اتریوم (Ethereum) با علامت اختصاری ETH یک بستر مناسب برای انجام هوشمندانه قرارداد های اینترنتی است. اتریوم در 30 جولای 2015 توسط یک جوان برنامه نویس 23 ساله روسی به نام ویتالیک بوترین وارد بازار ارز دیجیتال شد.
برخی اتریوم را با اتر اشتباه می گیرند. اتر نام کوین اتریوم است. این پول دیجیتال را می توان خیلی سریع به هرکس و هر جای دنیا ارسال کرد. این ارز نوظهور یک ارز دیجیتال معتبر است ولی از نسل دوم و در سراسر دنیا به عنوان پول یا وثیقه استفاده می شود. 
ارز دیجیتال فقط بخشی از خدمات اتریوم است. دنیای برنامه های غیر متمرکز دنیایی است که هیچ کسی نمی تواند در آن دخالت کند. از کار افتادگی، تقلب یا دخالتی در اتریوم وجود ندارد. 
 
اتریوم چیست؟

اتریوم چرا ایجاد شد؟

زمانی که شما از سایتی خرید می کنید، باید اطلاعاتتان را در اختیار آن سایت قرار دهید. این سایت ها وظیفه امنیت اطلاعات شما را به عهده دارند. این امنیت همیشگی و قابل تضمین نیست. چون هکرها همه جا وجود دارند. 
به همین دلیل بستری در اینترنت ایجاد شد که امنیت بالای اطلاعات افراد را تضمین کند. اتریوم برای تضمین امنیت بالای اطلاعات افراد ایجاد شد. ارزی که افراد ثالث تضمین کننده امنیت را حذف می کند.
با استفاده از اتریوم شما تنها کسی خواهید بود که به اطلاعات حساب خود دسترسی دارید و می توانید تغییرشان دهید.  

خرید بیت کوین و اتریوم

امنیت اتریوم

اتریوم پلتفرمی آزاد و غیر متمرکز مبتنی بر بلاک چین است. در این پلتفرم، توسعه دهندگان برنامه های غیرمتمرکز خود را پیاده می کنند. این برنامه ها کاملا آزاد هستند و تحت کنترل هیچ سازمان یا نهادی قرار ندارند.
جامعه اتریوم فعال ترین و بزرگ ترین جامعه بلاک چین در جهان است. هیچ تشکیلات و نهادی وجود ندارد که بتواند اتریوم را کنترل کند.  نگهداری، ابقا، و پیشرفت بیشتر اتریوم توسط مشارکت مجموعه ای از افراد که با هم کار می‌کنند و همواره در حال تکمیل و بهینه سازی آن هستند، انجام می شود.
سایت دیجی دلار مرجعی امن و مطمئن برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و خرید اتریوم با بهترین قیمت است.
 

شباهت ها و تفاوت های بیت کوین و اتریوم

اتریوم گرچه ارزی محبوب به حساب می آید ولی همیشه نامش در سایه بیت کوین قرار گرفته است. به همین دلیل علیرغم این محبوبیت کمتر نامش شنیده شده است. در اینجا به برخی از مهم ترین تفاوت ها و شباهت های بین بیت کوین و اتریوم می پردازیم؛
1-    اتریوم در سال 2015 معرفی شد 6 سال بعد از بیت کوین. 
2-    بیشتر دنیای ارز دیجیتال با نام بیت کوین شناخته شده است ولی باید یادآور شویم که اتریوم قابلیت ها و کاربردهای فراوانی دارد. اتریوم بعد از بیت کوین از نظر ارزش در جایگاه دوم قرار دارد.
3-    اتریوم شبیه بیت کوین هم هست و هم نیست. این ارز مانند بیت کوین یک ارز دیجیتال است ولی کاربردهای اتریوم متفاوت است.
4-    بیت کوین توسط فردی ناشناس راه اندازی شد و هنوز دقیقا هویت این فرد مشخص نیست ولی اتریوم توسط فرد مشخصی به نام ویتالیک بوترین راه اندازی شد.
5-    اتریوم یک پلتفرم متن باز مبتنی بر بلاک چین است ولی بیت کوین یک ارز دیجیتال غیر متمرکز است.
6-    اتریوم بستری برای انجام قرارداد های هوشمند است ولی بیت کوین جایگزینی برای پول و سیستم پرداخت آنلاین بدون واسطه است.
7-    بیت کوین به میزان محدود 21 میلیون استخراج می شود ولی اتریوم محدودیتی ندارد.
8-    زمان تکمیل یک بلاک از اتریوم 14 ثانیه و در بیت کوین 10 دقیقه است. این زمان با زمان تایید تراکنش ارتباط مستقیم دارد.
9-    بلاک های پاداش اتریوم هر سال تقسیم می شوند ولی این تقسیم در بیت کوین هر چهار سال یک بار است.
10-     اتریوم با الگوریتم Ethash امکان استفاده از کارت های گرافیک (GPU)  را به جای پردازنده های ASIC  فراهم می کند امّا بیت کوین چنین امکانی ندارد و استخراج بیت کوین فقط با دستگاه های بسیار قدرتمند ASIC ممکن خواهد بود.
11-    خرده فروشان و فروشگاه های مجازی از بیت کوین بیشتر اتریوم استفاده می کنند. 
12-    این باور وجود دارد که برق مورد نیاز برای استخراج اتریوم پایین تر از بیت کوین است. پس اتریوم گزینه بهتری برای انجام تراکنش های مالی است.
13-    در اتریوم کارمزدها با پیچیدگی محاسباتی، پهنای باند استفاده شده و فضای ذخیره سازی محاسبه می‌شوند. اما کارمزد تراکنش‌های بیت کوین بر اساس اندازه و زمان محاسبه می‌شوند.

جمع بندی

در این مقاله خواندیم که اتریوم بستری نوظهور و امن برای انجام هوشمندانه قرارداد ها و معاملات بین المللی است. اتریوم غیر متمرکز بوده  و به همین دلیل قابل کنترل و پیگیری توسط هیچ نهادی نیست. 
همچنین اتریوم را با بیت کوین مقایسه کردیم و به شباهت ها و تفاوت های موجود بین این دو پرداختیم. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری به دست بیاورید می توانیم به شما این نوید را بدهیم که در مقاله های بعدی بیشتر به اتریوم می پردازیم. با ما همراه باشید.

آخرین تاریخ تغییر این مطلب: دسامبر 4, 2023