همه شما با بیت کوین آشنا هستید. ولی شاید نام بیت کوین کش را کمتر شنیده باشید. در این مقاله، ابتدا درباره چگونگی پیدایش بیت کوین کش صحبت می کنیم. سپس به تفاوت‌های بیت کوین کش با بیت کوین می پردازیم. در انتها، به معرفی چند کیف پول معتبر برای ذخیره بیت کوین کش پرداخته و می گوییم که چگونه بیت کوین کش بخرید.

 بیت کوین کش چیست؟

بیت کوین کش چیست؟

بیت کوین کش  (Bitcoin Cash)یا Bcash یک کریپتوکارنسی یا ارز دیجیتال و یک شبکه پرداخت مبتنی بر بلاک چین است. واحد اصلی تراکنش این ارز، توکن BCH است. بیت کوین کش برای انجام عملیات خود نیازمند هیچ بانک یا شخص ثالثی نیست جون کاملا غیرمتمرکز است.
بیت کوین کش انشعاب یا فورکی از بیت کوین است و در تاریخ 1 آگوست 2017 در پی اختلافی بین فعالان بیت کوین ایجاد شد.این ارز بسیار شبیه بیت کوین است ولی تفاوت هایی نیز وجود دارند.
در روند پیدایش بیت کوین از روزهای ابتدایی تا امروز، سرعت و کارمزد تراکنش‌های آن یکی از موضوعات چالش برانگیز بوده است. در بلاک چین بیت کوین این امکان وجود ندارد که در هر ثانیه بیش از هفت تراکنش را پردازش کند. همین نکته موجب شده است که کاربرد بیت کوین برای پرداخت‌ های روزمره تحت الشعاع قرار گیرد.
گروهی بر این باورند که برای افزایش سرعت تراکنش ‌ها و کم کردن کارمزد نیازی به  تغییر در بیت کوین نیست  و باید از  جایگزین مثل لایتنینگ استفاده کرد. برخی دیگر عقیده دارند که راه ‌حل ‌های جایگزین در راستای  اهداف اصلی بیت کوین بی‌فایده هستند و تغییر یک سری از قوانین محدود‌کننده بیت کوین الزامی است که مشکل سرعت و کارمزد تراکنش‌ها حل شود. عده ای از پیروان تفکر دوم، بیت کوین کش را از دل بیت کوین استخراج کردند.
کش (Cash) در زبان انگلیسی به ‌معنی پول نقد است. از آنجایی که بیت کوین کش می‌خواهد بیت کوینی باشد با سرعت تراکنش بالاتر و جایگزینی برای پول باشد، این واژه برایش انتخاب شده است.

 تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش

تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش

بیت کو‌ین کش همچون بیت کوین یک ارز دیجیتال همتا به همتا است. این امکان وجود دارد که به راحتی این ارز را به طور مستقیم برای هر کسی در هر جای دنیا و بدون واسطه ارسال کرد.  شباهت‌های زیادی بین بیت کوین و بیت کوین کش وجود دارد. هر دو ارز  برای تأیید تراکنش‌ها و تولید سکه‌های جدید از مکانیسم استخراج یا ماینینگ استفاده می‌کنند و تعداد کل واحدهای هر دو محدود به ۲۱ میلیون است. ولی بین این دو ارز دیجیتال تفاوت هایی وجود دارد که عبارتند از:
•    بیت کوین کش دارای بلاک بزرگتری است. بیت کو‌ین کش دارای اندازه بلاک ۳۲ مگابایتی است در حالی که اندازه بلاک بیت کوین، ۱ مگابایت است. به همین دلیل هزینه‌های تراکنش کمتر و انتقال سریع تر انجام می‌شود. در حالی که در بیت کوین، بلاک چین سریعا پر می شود و تراکنش ها باید در صف انتظار بمانند.
•    مهم ترین مشکل بلاک‌های بزرگتر این است که دریافت آن‌ها برای ماینر ها سخت‌ تر است ولی در بیت کوین کش، این مسئله در حد تئوری باقی مانده است، چون اولا اندازه‌ی ۳۲ مگابایت به آن اندازه هم بزرگ نیست که باعث ایجاد این نوع مشکلات شود و ثانیا تا بحال بیت کوین کش از اندازه‌ی بلاک خود به طور کامل استفاده نکرده است.
•    ارزش بیت کوین نسبت به بیت کوین کش بسیار بالاتر است.
به دلیل همین تفاوت‌ها، بسیاری از افراد بیت کوین را به عنوان نوعی طلای دیجیتال و بیت کو‌ین کش را به عنوان نوعی پول دیجیتال در نظر می‌گیرند. طرفداران  بیت کوین کش معتقدند که اهداف این ارز دیجیتال با اهداف اصلی بیت کوین در یک راستا قرار دارند.

 چرا ارزش بیت کوین از بیت کوین کش بیشتر است

چرا ارزش بیت کوین از بیت کوین کش بیشتر است؟

شاید این سوال برای شما هم ایجاد شده باشد که اگر بیت کوین کش از بیت کوین ارزان ‌تر و سریع ‌تر است، پس چرا بیت کوین از ارزش بالاتری برخوردار است؟
برخی بر این باورند که هزینه ‌های بالاتر و نقل و انتقالات کندتر، در واقع برای حفظ ارزش دارایی‌ ها مفید هستند. چون خرید و فروش آن سخت‌تر و گران می‌شود. موارد مذکور مردم را ترغیب می‌کند که بیت کوین خود را نگه دارند و این باعث کاهش تعداد کل بیت کوین‌های موجود در بازار آزاد و صعود قیمت بیت کوین می شود. وقتی ارزش بیت کوین بالاتر می رود، مردم بیشتر به سمت آن جذب می‌شوند و همین  باعث با ارزش ‌تر و جذاب ‌تر شدن بیت کوین می شود.

نکات قابل توجه برای خرید بیت کوین کش

بیت کوین کش از نظر عملکرد بسیار بهتر از بیت کوین عمل می‌کند وبه علت اندازه بلاک بزرگتر تاکنون با مشکل خاصی روبرو نشده است ولی کاربران کمتری نسبت به بیت کوین دارد. اگر نیت شما سرمایه گذاری و ذخیره دارایی تان است، به نظر می‌رسد بیت کوین دارای برتری است.
علاوه بر این تیم توسعه ‌دهنده بیت کوین کش نسبتا کوچک است. به همین دلیل سرعت و وسعت توسعه این برنامه بر روی بلاک چین محدود شود. برای خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال از دیجی دلار کافی است تا در سایت ثبت نام کنید.

کیف پول مناسب برای بیت کوین کش

تقریبا تمام کیف پول‌هایی که برای کریپتوکارنسی‌های اصلی کاربرد دارد، از کریپتو کارنسی بیت کوین کش پشتیبانی می‌کنند. برخی از بهترین کیف پول‌های نرم افزاری برای این ارز دیجیتال، Exodus  و Coinbase  هستند، و همین‌طور کیف پول‌های سخت افزاری ساخته شده توسط Ledger  و Trezor  نیز به دلیل ایمنی بالا شناخته شده اند.
موارد کاربرد بیت کوین کش

•    ارسال و دریافت

یک ویژگی مهم بیت کوین کش این است که شما می توانید به سهولت و با هزینه تراکنش پایین آن را از فردی دریافت و یا به شخص دیگری ارسال کنید. برای نقل و انتقال آن نیازی به شخص ثالث قابل اعتماد مانند بانک یا واسطه نیست.

•    روش پرداخت

از بیت کوین کش می توانید همچون بیت کوین به عنوان یک روش پرداخت استفاده کنید. از آنجایی که بیت کوین کش به نسبت بیت کوین ارزی نسبتاً جدید است، هنوز مورد پذیرش همگان نیست و استفاده از آن به عنوان یک روش پرداخت هنوز رایج نشده است.

•    سرمایه‌گذاری

قیمت بیت کوین کش همچون ارزهای دیجیتال دیگر، دچار نوسان زیادی است که سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت می‌توانند از این فرصت برای کسب درآمد بهره ببرند. فقط به خاطر داشته باشید که فقط به میزانی سرمایه‌گذاری کنید که توان از دست دادن آن را دارید.

آخرین تاریخ تغییر این مطلب: نوامبر 11, 2023