به عنوان یکی از طرفداران ارزهای دیجیتال (پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …)، احتمالاً با افرادی مواجه شده اید که هنوز در مورد موسسه یا حتی دولتی که از بیت کوین پشتیبانی می کند سؤال می پرسند یا ادعا می کنند که ارزهای دیجیتال پشتوانه خاصی ندارند. آنها قیمت فعلی ارزهای دیجیتال را به عنوان یک حباب سوداگرانه تعبیر می کنند و معتقدند پولی که از حمایت دولتی برخوردار نباشد در نهایت محکوم به شکست است. اگر بعد از بحث های خسته کننده هنوز برخی از اصول اولیه ارزهای دیجیتال(پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) برای این افراد توضیح قابل درک نیستند، آگاه باشید که شما تنها نیستید!

در این مقاله به مکانیسم تفکر انسان از دیدگاه دنیل جفریس اشاره می کنیم که چرا پس از یک دهه رشد شگفت انگیز، بسیاری از مردم هنوز اعتماد کافی و تمایل به خرید ارزهای دیجیتال(پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) را ندارند. در رابطه با روایت پول، جفریس، آینده پژوه کهنه کار، تصویری از آینده نزدیک ترسیم می کند. کودکان در هیچ کجا به جز کلاس های تاریخ با پول های کاغذی یا فلزی رایج امروزی تماس نخواهند داشت.

در طول ده سال گذشته، بیت کوین بهترین رده را در میان سایر دارایی ها با سودهای فوق العاده داشته است. با این حال، بیشتر مردم، از رسانه‌های جمعی گرفته تا اکثر دولت‌ها تا بسیاری از معامله‌گران اصلی، در تلاش هستند تا آینده بیت کوین را پیش‌بینی کنند. تصویر زیر گزارش اجرای سودآورترین دارایی ها در ده سال اخیر را نشان می دهد. همانطور که می بینید، بیت کوین با یک حاشیه نجومی پیشتاز است و 12000 برابر بهتر از دومین شاخص سهام نزدک عمل کرده است.

عملکرد برتر دارایی در ده سال گذشته

هند تهدید کرده است که ارزهای دیجیتال (پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) را ممنوع خواهد کرد که در صورت اجرای آن، حماقت کرده است. پیتر شیف، جوینده معروف طلا، آنقدر درگیر افزایش و نزول طلا است که بیت کوین به سرعت از کنار او می گذرد و به ثروت پسرش می افزاید. اسپنسر شیف، پسر پیتر شیف، سرمایه گذاری هنگفتی در بازار بیت کوین کرده است و پیش داوری پدرش در مورد طلا را نمی پذیرد.

در طول ده سال گذشته، بسیاری از خبرنگاران و مجریان تلویزیون بیش از 400 بار مرگ بیت کوین را گزارش کرده اند. اما هر بار واقعیت متفاوت است. به گفته آنها، بیت کوین «یک طرح پونزی»، «اساساً ناقص»، «کلاهبرداری»، «پول واقعی محسوب نمی شود» و «بی ارزش است». در همین حال، قیمت هر واحد بیت کوین از چند پنی به 60000 دلار افزایش یافته است.

حتی اخیراً، زمانی که هنرمندانی که از توکن‌های NFT استفاده می‌کنند، آثار هنری خود را با قیمت‌های کلان به فروش می‌رسانند، بسیاری این فرآیند را فقط یک مد تلقی می‌کنند که به زودی به پایان می‌رسد. از سوی دیگر، نام‌های بزرگی مانند بسکتبال NBA، توکن‌های بی‌سابقه‌ای را پذیرفته‌اند.

اگر از طرفداران ارزهای دیجیتال (پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) هستید، ممکن است در دام این فکر بیفتید که این افراد احمقی هستند که نمی توانند چیزی را به این وضوح ببینند. اما باید بگویم که ممکن است اشتباه کنید. بسیاری از این افراد فوق العاده باهوش و موفق هستند. اما چرا آنها نمی توانند ارزش بیت کوین و ارزهای دیجیتال را ببینند؟ چگونه چیزی را از دست می دهند که بیش از یک دهه است که پتانسیل غیرممکن را ساخته است؟

برای درک این موضوع، باید نگاهی کوتاه به تاریخچه پول بیندازیم که چگونه باورهای مختلف انسان ها شکل می گیرد.

تاریخچه پول

ابتدا بهتر است روشن شود که نسل فردا حتی پول کاغذی و فلزی را به خاطر نخواهد آورد. نسلی که از بدو تولد با پول الکترونیکی و قابل برنامه ریزی رشد خواهد کرد. آنها فقط با کاغذ سروکار دارند و پول فلزی کلاس تاریخ خواهد بود.

دلیلش هم ساده است. پول امروز آنالوگ (غیر دیجیتالی) و احمقانه است. این پول از فلزات مرده و درختان ساخته شده و بی جان است. حتی نسخه الکترونیکی این پول در پلتفرم هایی مانند پی پال برای انتقال الکترونیکی وجوه استفاده می شود، واقعا الکترونیکی و قابل برنامه ریزی نیست. اگر اسکناس دلاری را روی میز بگذارید، نمی توانید از آن در یک قرارداد هوشمند استفاده کنید. تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که آن را ذخیره کنید یا آن را با کالاها و خدمات دیگر تعویض کنید.

اشتباه نکنید، پول کاغذی و فلزی در نوع خود فناوری های قابل توجهی هستند. به نظر شما احتمالاً پول تکنولوژی نیست، اما پول کاغذی و فلزی در دنیای تکنولوژی است. پول فلزی مستلزم ضرب سکه بود تا مردم نتوانند آن را کپی و تکثیر کنند. از قضا، تکثیر پول دقیقاً شکل پیشرفته چاپ اسکناس است که امروزه در بانک های مرکزی در سراسر جهان با دستگاه های فوق تخصصی انجام می شود. پول کاغذ و فلزی نوعی فناوری آنالوگ است.

پول کاغذی و فلزی ارزش را در یک شکل جهانی واحد متمرکز کردند که کل جهان با آن موافق بود. این نوع پول به سرعت جایگزین بورس کالا شد که بسیار ناکارآمد بود. این پول به مردم کمک کرد تا از محاسبه تعداد گاوهایی که باید برای خرید غلات بپردازند خلاص شوند!

روش مبادله کالا پیچیده و نادرست بود، زیرا شخصی که قرار بود در ازای غله چند گاو از شما بگیرد، نیاز به مکانی برای نگهداری گاوها داشت. علاوه بر این، حالا که او چندین گاو داشت، اگر کسی به یک گاو نیاز نداشت چه می شد؟ مثلاً اگر قرار بود برای ساختن خانه خود سنگی بخرد و سنگبری نیازی به گاو نداشته باشد چگونه باید سنگ تهیه کند؟

پول فلزی و کاغذی مشکل بورس کالا را حل کرد. صاحب گاو اکنون می توانست گاوهایش را به صورت سکه بفروشد و آن سکه ها را مستقیماً با هر چیزی که می خواهد معامله کند. فروشنده غلات همچنین می توانست محصول خود را با پول معامله کند. و بدون نیاز به مذاکره دوجانبه با سنگتراش و گاوباز، از پول خود برای ساختن خانه سنگی جدیدش استفاده کند.

پول آنالوگ در واقع یک فناوری منحصر به فرد و جهانی برای ذخیره ارزش بود. فقط به نوع سکه نگاه کنید تا ببینید چقدر ارزش دارد زیرا همه آن سکه را قبول دارند. این پول، جهان و نحوه اداره تمدن بشری را تغییر داد.

اما عمر پول آنالوگ به سرعت در حال سپری شدن است. فناوری دیجیتال بی نهایت انعطاف پذیرتر است و به ما امکان می دهد از هزاران روشی که هرگز فکر نمی کردیم از پول نقد استفاده کنیم. پول فردا هوشمند است.

همانطور که دوربین های دیجیتال جایگزین دوربین های آنالوگ شده اند، پول دیجیتال و قابل برنامه ریزی جایگزین پول کاغذی ساده و قدیمی خواهد شد. کداک 90 درصد از بازار فیلم را برای 100 سال در اختیار داشت، اما کداک نمی دانست دوربین های دیجیتال چه زمانی و چگونه معرفی شدند. به گفته این شرکت، دوربین های دیجیتال بویلرهای کوتاه مدتی بودند که قرار بود به زودی خاموش شوند. البته کداک برای مدتی حق داشت.

دوربین های دیجیتال در ابتدا کند و پر سر و صدا بودند و نتیجه حاصله به اندازه فیلم های کلاسیک قوی نبود. اما به زودی مهندسان همه این مشکلات را حل کردند و ورق برگشت.

ظرف پنج سال، کداک پس از 100 سال تسلط بر بازار ورشکست شد. البته، اگر کداک را به خاطر نادیده گرفتن چیزی بسیار بدیهی سرزنش می کنید، بهتر است نگاهی به پیش بینی های خود بیندازید. شرط می بندم که بسیاری از شما نیز در ابتدا بسیاری از نوآوری های امروزی را از دست داده اید. وقتی در اواخر دهه 90 کار با اینترنت را شروع کردم، همه به من می گفتند که دیوانه ای و وقتت را تلف می کنی و اینترنت فقط برای استفاده احمق ها و احمق های رایانه ای است.

اینترنت در آن زمان کند، پر سر و صدا و زشت بود. وقتی برای یک شرکت لینوکس شروع به کار کردم، دوباره همین حرف را شنیدم. اکنون اینترنت مانند هوا در همه جا وجود دارد و سیستم عامل لینوکس اساس بسیاری از دستگاه ها در سراسر جهان است.

سخن پایانی

پس به ارز دیجیتال (پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) با نگاهی جدی تر بنگریم چون به زودی هیپ پول کاغذی یا فلزی نخواهید دید و تمام دنیا را ارزهای دیجیتال فرا می گیرند.  

آخرین تاریخ تغییر این مطلب: ژانویه 10, 2022