اتریوم چینی یا ارز دیجیتال نئو چیست؟

مهم ترین و شناخته شده ترین شبکه‌های بلاکچین در دنیا بیت کوین و اتریوم هستند. این دو علیرغم محبوبیت وشهرت بسیارشان درگیر مشکلات و محدودیت‌هایی هستند. به همین دلیل شبکه‌های بلاکچین جدیدی ایجاد می شوند که این محدودیت‌ها را از بین ببرند. یکی از همین شبکه‌های بلاکچین جدید نئو یا نسخه چینی اتریوم است.
ویژگی‌ها و مزایای خاص ارز دیجیتال نئو موجب شده است که جامعه قدرتمندی در بازار ارزهای دیجیتال تشکیل دهد. نئو در حال حاضر جزو 20 ارز دیجیتال برتر دنیا محسوب می شود و توجه بسیاری را در سراسر دنیا به خود جلب کرده است. در این مقاله ما به معرفی اتریوم چینی یا ارز دیجیتال نئو و تفاوت های آن با اتریوم می پردازیم. 

 اتریوم چینی یا ارز دیجیتال نئو چیست؟

معرفی اتریوم چینی یا ارز دیجیتال نئو 

یک شبکه بلاکچین جدید در سال 2014 به نام AntShares توسط Da Hongfei ایجاد شد. این بلاک چین امکانات فوق العاده ای داشت. نئو اولین ارز دیجیتال چینی است و در روند پیشرفت در سال 2017 به نئو (NEO) تغییر نام داد و خیلی زود به عنوان رقیب مستقیم اتریوم به یک شبکه جهانی تبدیل شد. 
در پلتفرم NEO تریدرها این امکان را دارند که قراردادهای هوشمند و برنامه‌های توزیع‌شده ایجاد کنند. به همین دلیل ارز دیجیتال نئو بسیار مورد توجه تریدر ها در سرتاسر جهان قرار گرفته است. طبق اعلام coinmarketcap نئو از لحاظ ارزش بازار، در بین 20 ارز دیجیتال برتر دنیا قرار دارد. 

مزایای ارز دیجیتال نئو

 امکانات موجود در پلتفرم نئو بسیار شبیه اتریوم است، ولی مزایای آن بیشتر از اتریوم است. در حقیقت ساختار نئو بر مبنای اتریوم بهبود داده ‌شده است:

قراردادهای هوشمند جدید: سیستم قراردادهای هوشمند نئو از تمام زبان‌های برنامه‌نویسی مطرح پشتیبانی می‌کند. بنابراین برنامه نویسان در این پلتفرم نیازی ندارند یک زبان برنامه‌نویسی جدید یاد بگیرند.

برنامه‌های غیرمتمرکز نئو: این پلتفرم به صورت دایم ابزارها و تکنیک‌های خود را توسعه می دهد و از توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز همچون صندوق‌های هوشمند پشتیبانی می کند.

دارایی دیجیتال: در پلتفرم نئو این امکان وجوددارد که دارایی ‌های سنتی را از طریق قراردادهای هوشمند به دارایی ‌های دیجیتال توزیع ‌شده تبدیل کرد.

هویت دیجیتال: در نئو این امکان وجود دارد که از طریق سیستم‌های احراز هویت چندعاملی شامل تشخیص صدا، اثرانگشت، پیام کوتاه و تشخیص چهره ایجاد کرد.

 مزایای ارز دیجیتال نئو

مزایای نئو در مقابل اتریوم

یکی از مشکلات موجود در اتریوم کند بودن الگوریتم POW است. چینی‌ها این مشکل را با طراحی یک الگوریتم جدید به نام dBFT حل کرده اند. این الگوریتم میانگین مدت‌ زمان ساخت بلاک نئو را به 1 ثانیه رسانده و امکان انجام 1000 تراکنش در ثانیه را فراهم کرده است. در حالی که اتریوم هر 15 ثانیه یک بلاک و هر بار تنها 15 تراکنش را تأیید می‌کند.
همان طور که می دانید لایت کوین نسخه بهبود یافته بیت کوین است. می‌توان نئو را تا حدودی را با لایت کوین مقایسه کرد. البته لازم به ذکر است که نئو نسخه کامل تر و مستقل تری محسوب می شود.

استخراج ارز دیجیتال نئو

جالب است بدانید که امکان استخراج نئو وجود ندارد. به‌طورکلی 100 میلیون ارز نئو وجود دارد که همه آن‌ها در اولین بلاک از درون شبکه آزاد شد. 50 درصد از کل ارزهای دیجیتال موجود در شبکه ذخیره شده است که از آن‌ها برای تأمین بودجه شبکه استفاده شود.
معمولاً ارزهایی که یکجا استخراج می‌شوند و امکان استخراج بیشتر ندارند، دارای قیمت نسبتا پایینی در بازار هستند. اما نئو توانست به دلیل استقبال خوب کاربران و همچنین محدودیت 100 میلیون سکه‌ای، از این قاعده مستثنا باشد و قیمت قابل قبولی پیدا کند. 

 استخراج ؤمز ارز دیجیتال نئو

توکن گس چیست چه ارتباطی با نئو دارد؟

ارز دیجیتال نئو برخلاف اکثر ارزهای دیجیتال قابلیت تقسیم‌پذیری ندارد. یعنی نمی‌توان 0.5 یا 0.25 نئو را جابه‌جا کرد. برای امکان‌پذیر شدن پرداخت‌های کوچک مانند کارمزدها و حل مشکل عدم تقسیم پذیری از توکن گس (GAS) در کنار ارز نئو استفاده می‌شود. 
گس برخلاف نئو همچنان در حال تولید است و این روند ادامه دارد تا طی 20 سال آینده 100 میلیون توکن گس تولید شود و سپس تولید آن متوقف خواهد شد.

خرید ارز دیجیتال نئو؛ از کجا ارز نئو بخریم؟

این ارز چینی در بازار ایران چندان محبوب نیست، به همین دلیل در اکثر صرافی‌های ایرانی امکان خرید و فروش مستقیم این ارز با ریال وجود ندارد. این امکان وجود دارد که با دلار از صرافی‌های بین‌المللی خرید انجام شود ولی با توجه به مشکلات تحریمی، خرید با دلار خطر زیادی دارد. بنابراین بهترین راه خرید نئو، خرید بیت کوین و تبدیل آن به نئو است. همچنین می توانید بعد از خرید اتریوم یا خرید تتر نیز آن را به نئو تبدیل کنید.

کلام آخر

در این مقاله به سؤال ارز دیجیتال نئو و ویژگی های آن چیست پاسخ دادیم. گفتیم که چینی‌های سازنده نئو، نقشه های بزرگی در سر می‌پرورانند. در ماه های اخیر افزایش قیمت نئو حاکی از آینده ای درخشان برای این ارز است.  این ارز چینی یا نرز دیجیتال نئو می‌تواند جایگاه اتریوم را به ‌شدت تهدید کند.

آخرین تاریخ تغییر این مطلب: دسامبر 4, 2023