تِلِگرام (Telegram) سرویس پیام‌ رسان متن ‌باز چند سکویی با تکیه بر شبکه اینترنت، رایانش ابری (شامل زیرساخت، نرم‌افزار، بستر، و سایر منابع رایانشی) است. تلگرام رسماً برای اندروید، ویندوز و آی ‌او اس (مانند تبلت‌ ها و دستگاه ‌های بدون وای فای) در دسترس عموم مردم دنیا است. نرم ‌افزار های کلاینت غیررسمی برای نسخه وب، نسخه او اس 10 تلگرام، نسخه لینوکس و یک کلاینت دسکتاپ مایکرو سافت ویندوز، که از رابط برنامه ‌نویسی کاربردی تلگرام استفاده می ‌کنند، در دسترس هستند. کاربران تلگرام امکان ارسال پیام، عکس و تصویر، ویدئو، کلیپ و استیکر و گیف، فایل های نوشتاری و غیره را تا حجم ۲ گیگا بایت دارند.

خالق تلگرام کیست؟

تلگرام توسط دو برادر با نام ‌های پاول دورف و نیکلای دورف به بازار آمد. پاول دورف برادر کوچک نیکلای دورف است. یک سازمان غیر انتفاعی کار آفرینی در آلمان پشتیبان مالی این پروژه، است. تلگرام تا ژانویه ۲۰۲۱ میلادی، به بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه رسیده ‌است.

نکته در همین جمله آخر است. کارشناسان و متخصصین دنیای مجازی به این فکر افتادند تا از تعداد زیاد کاربران تلگرام برای رمز ارز جدیدی استفاده نمایند. آنها تصمیم به خلق یک رمز ارز جدید به نام “گرام” (Gram) گرفتند. این ارز دیجیتالی بر پایه یک بلاک چین جدید است. بدین طریق بود که گرام پر هیاهو متولد شد.

C:\Users\Dn Nastara Mehran\Desktop\Telegram_Crypto_Gram_Toranji.jpg

تون بلاک چین (Ton Blockchain):

شبکه اینترنت آزاد تلگرام: (Blockchain Platform Telegram Open Network)

کارشناسان دست اندر کار تصمیم گرفتند شبکه گرام از بیت کوین و اتریوم، سطح بالاتری داشته باشد و امکانات بهتری را در اختیار کاربران قرار دهد. بی نیاز بودن از بانک ها و دولت ها شعار اولیه مبدعین بود. از اواخر 2017 میلادی تا کنون تلاش برای ارتقاء گرام ادامه دارد. و هم چنان مشکلات جدید و جدید تر بر سر راه خالقان گرام قرار می گیرد.

علت مخالفت های دست اندر کاران با گرام:

واضح و مبرهن است که گرام پشتوانه فیزیکی ندارد و قرارداد به او هویت می بخشد. بیم آن می رود که از آن مانند دیگر ارزهای دیجیتال مستقل، برای مقاصد سیاه و پشت پرده استفاده گردد. این که گرام یا هر رمز ارز دیگری مشخصا برای این مقاصد پا به عرصه مجازی گذاشته است ایده ای کاملا مقرضانه و نا عادلانه محسوب می شود. اکسیژن یک ماده حیاتی است و از صفر تا صد انسان بدون آن نمی تواند زندگی کند ولی در نظر بگیریم باز می توان از آن در موارد منفی سوء استفاده کرد. پس هدف اولیه در این که از گرام یا هر رمز ارز دیگری در مقاصد غیر قانونی استفاده می شود، دخیل نیست.

C:\Users\Dn Nastara Mehran\Desktop\ارز+دیجیتال+تلگرام.jpg

متاسفانه خالق تلگرام و رمز ارز گرام این مطلب احساسی را کمتر از یک سال قبل منتشر کرد:

در طی نزدیک به سه سال است بهترین های دنیای رمز ارز بر روی تون و گرام کار کرده اند. تون با هدف برداشتن تمرکز بر روی بیت کوین و اتریوم بود اما با نگاه کردن و الهام از آنها طراحی شده است. نتایج بسیار جالبی گرفته شد. فعالیت هایی که مایه مباهات دنیای دیجیتال خواهد بود.

تلگرام + تون ترکیبی فوق العاده و خلاقانه است که تحولی بی نظیر در دنیای مجازی ایجاد خواهد کرد. ولی شوربختانه پیام من حاوی خبر بدی است. دادگاهی در ایالات متحده امریکا تا به حال توانسته جلوی کارهای تحقیقاتی ما را بگیرد. هدف ما به سود رسانی پروژه و بعد تقسیم آن به همه کاربران بود اما آنها می گویند این بهره وری متعلق به سهام داران است. این حکم بسیار بی منطق و خود خواهانه به نظر می آید. بسیاری از کاربران با این مخالفت نموده اند. این آخرین و جدید ترین مطلبی است که برای تان به ارمغان آورده ام.

رمز ارز گرام طی این حکم نه تنها در امریکا، بلکه در اقصی نقاط دنیا کاملا تحریم شده و اجازه توزیع آن را نداده اند. این در حالی است که بسیاری از کشور ها با تون مشکلی ندارند. این یعنی ما مالک کشور خود و آن چه در آن می گذرد هستیم ولی دیگر مردم کشور ها از این حق محروم هستند. آنها حق حاکمیت بر کشور خود را ندارند. متاسفانه این طور می نماید 96 درصد دنیا باید منتظر 4 درصد دنیا باشند تا برایشان تصمیم بگیرد.

ما تصمیم گرفته ایم پروژه تون را متوقف نماییم اما در آینده چه پیش خواهد آمد؟ معلوم نیست. این دور باطل شاید دیری نپاید. ما تلاش نمودیم و حال آن را به متهوران این عرصه وا می گذاریم. این پیام حاکی از آن است که ما متوقف شده ایم و رسما به تحقیقات ادامه نخواهیم داد.

او هم چنین اعلام کرد با هیچ شبکه رمز ارز دیگری ارتباط ندارد و از هیچ ارز دیجیتال دیگری حمایت نخواهد کرد. اگر در جایی با استفاده از نام تلگرام، تون و گرام تبلیغی را دیدید بدانید با این مجموعه ارتباطی ندارد.

در پایان برای تمامی انسان هایی که در تلاش هستند تمرکز زدایی نمایند بهترین آرزو ها را داشته باشیم. این افراد باید بدانند در بهترین و درست ترین جبهه این قرن قرار گرفته اند.

آخرین تاریخ تغییر این مطلب: آگوست 2, 2021