ابتدا، بیایید نحوه انجام تراکنش ها در یک بلاک چین را بررسی کنیم. برای اینکار در بین ارزهای دیجیتال(پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) ما بیت کوین را انتخاب می کنیم.

به عنوان مثال، در مرحله اول، شما می خواهید بخشی از بیت کوین خود را از کیف پول خود به کیف پول دوست تان بفرستید، بنابراین برای تراکنش اقدام می کنید و کارمزد خاصی برای آن تعیین می کنید.

در مرحله دوم، تراکنش شما برای تمامی طرف های شبکه (گره ها) ارسال می شود، اما توجه داشته باشید که این تراکنش هنوز در یک بلوک دقیق نیست.

 مرحله سوم، گره ها تراکنش های ایجاد شده بر روی پروتکل های شبکه تعیین شده توسط سازنده شبکه را ارزیابی و تایید می کنند. به عنوان مثال یکی از این تاییدیه ها برای جلوگیری از دوبار هزینه کردن شما انجام می شود.

 مرحله چهارم، تراکنش های تایید و رد شده فیلترهای پروتکل با توجه به اندازه آنها، داخل بلوکی که توسط ماینرها ایجاد می شود قرار می گیرند و توسط یک هش قفل می شوند.

مرحله پنجم، زمانی که بلاک توسط ماینرها حل شد و هش آن پیدا شد، بلاک توسط ماینری که آن را حل کرده است در شبکه منتشر می شود.

در مرحله ششم پس از انتشار بلوک، گره ها یا شرکت کنندگان شبکه این بلوک جدید را ثبت و تایید می کنند، اولین اعتبار برای تراکنش.

چرا برخی از معاملات تایید نمی شوند؟

در مرحله دوم، زمانی که تراکنش بیت کوین شما همراه با درخواست تراکنش های دیگران ارسال می شود، از میان این تراکنش ها انتخابی انجام می شود. برای سهولت درک این موضوع، کارخانه ابزارسازی را تصور کنید که در آن کیفیت هر محصول متفاوت است. در حین تولید، تمامی عروسک ها در یک سالن جمع آوری شده و تعدادی از نیروها نیز وظیفه ارزیابی محصول (Validator) را بر عهده دارند. این افراد ابتدا عروسک هایی را که ظاهر بهتری نسبت به بقیه دارند را انتخاب کرده و آنها را بررسی می کنند. پس از انتخاب این عروسک ها آنها را در جعبه ای قرار داده و بسته بندی کرده و آماده ارسال می کنند. تراکنش‌های تایید نشده مانند عروسک‌هایی هستند که در سالن منتظر هستند تا کسی آنها را بردارد و بررسی کند.

شاید تا الان متوجه شده باشید. در مرحله دوم، زمانی که تراکنش ارز دیجیتال(پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) شما و بسیاری از افراد دیگر در شبکه ارسال می شود، ماینرها تراکنش های با کارمزد بالاتر را انتخاب کرده و در بلوک ها قرار می دهند. به این معنی که با تعیین کارمزدهای بالاتر برای تراکنش ها، شانس بیشتری برای انتخاب شدن در بلوک بعدی دارید. و اگر کارمزد تراکنش شما خیلی کم باشد، ممکن است چند روز طول بکشد تا ماینرها تراکنش شما را در یک بلوک خاص قرار دهند.

اگر به اشتباه یک تراکنش با کارمزد کم یا صفر تعیین کنید، تراکنش شما هفته‌ها طول می‌کشد و فقط می‌توانید تراکنش را لغو کنید و با استفاده از تکنیک‌های مختلف مبلغ را به حساب بازگردانید. اما این تنها در صورتی امکان پذیر است که تراکنش شما هیچ تاییدیه ای دریافت نکرده باشد.

احتمال دیگری نیز وجود دارد. شبکه ارز دیجیتال( خرید پرفکت مانی، خرید دوج کوین، خرید بیت کوین، خرید تتر، خرید اتریوم و … ) ممکن است شلوغ باشد و ماینرها فقط تراکنش هایی با کارمزد بالاتر را تایید می کنند. این در دسامبر 2017 اتفاق افتاد و هزینه شبکه به 30 دلار رسید. چیزی که برای معاملات کوچک اصلا منطقی نبود.

 محدودیت زمانی بلاک چین بیت کوین برای هر بلوک تعیین شده است به طوری که هر روز می توان تنها 144 بلاک ایجاد کرد. حال اگر تراکنش ها در شبکه بسیار زیاد باشد و با توجه به اینکه هر بلوک حجم مشخصی دارد (1 مگابایت)، تراکنش ها باید در یک صف طولانی بایستند تا نوبت وارد شدن به بلوک های جدید برسد.

با تراکنش های تایید نشده چه کنیم؟

1- تسریع در معاملات

با استفاده از برخی نرم افزارها یا سرویس های آنلاین می توانید به تراکنش هایی که مدت هاست تایید نشده اند سرعت ببخشید و با افزایش کارمزد آنها نظر ماینرها را برای گرفتن تایید سریعتر جلب کنید.

یکی از این خدمات، سایت ViaBTC است که دارای خدمات رایگان و پولی است. با وارد کردن آدرس تراکنش می توانید از این سرویس استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که برای استفاده از این سرویس باید به ازای هر کیلو بایت 10000 ساتوشی به عنوان حداقل کارمزد اختصاص دهید.

سرویس دیگری که برای یک تراکنش سریع از شما هزینه می گیرد، اندازه تراکنش است. و قیمت بیت کوین بسته به BTC.com است. این سرویس احتمال انجام تراکنش را در یک ساعت 75 درصد و در 4 ساعت 98 درصد افزایش می دهد. و در صورت عدم تایید تراکنش تا 12 ساعت، کل مبلغ پرداختی به حساب پرداخت کننده بازگردانده می شود.

2- رها كردن آنها

شما نمی توانید کار خاصی انجام دهید و صبر کنید. اگر 2 تا 3 هفته از تایید نشدن تراکنش گذشته باشد، تراکنش ارز دیجیتال(پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) شما منقضی یا فراموش می شود و مثلا بیت کوین های شما به کیف پول منبع بازگردانده می شود.

3- استفاده از قابلیت RBF

ابتدا باید مطمئن شوید که تراکنش شما هنوز تاییدیه دریافت نکرده است. برای این کار، باید از کیف پولی استفاده کنید که از قابلیت RBF یا جایگزینی با هزینه پشتیبانی می کند. در این صورت می توانید تراکنش جدیدی را با کارمزد بالاتری به شبکه ارسال کنید.

آخرین تاریخ تغییر این مطلب: ژانویه 18, 2022