پروژه ارز دیجیتال فیس بوک (تغییر نام یافته به متا) چند سالی است که یکی از موضوعات داغ در حوزه ارزهای دیجیتال (پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) بوده است و بسیاری در مورد ماهیت این ارز دیجیتال و کاربردهای آن برای ۲ میلیارد کاربر بالقوه این ارز سوال دارند.

دیم (Diem) چیست؟ هدف آن چیست؟ چگونه کار می کند؟ آیا گزینه سرمایه گذاری خوبی است؟ این مقاله به تمام این سوالات در مورد ارز دیجیتال فیس بوک، بزرگترین شبکه اجتماعی جهان پاسخ می دهد.

Day چیست؟

Day یک سیستم پرداخت مبتنی بر فناوری بلاک چین و همچنین یک ارز دیجیتال با سرمایه (Stable Kevin) است. فیس بوک (تغییر نام یافته به متا) پشت این پروژه عظیم است که ادعا می شود به میلیاردها نفر در سراسر جهان خدمات می دهد.

Libra نام قبلی Libim است. با توجه به حواشی این پروژه به نام Libra که در ادامه مطلب به بررسی آن می پردازیم، فیسبوک در تاریخ 1 دسامبر 2020 تغییر نام خود را به Diem اعلام کرد تا بخشی از فشارها را کاهش دهد.

این پروژه هنوز راه اندازی نشده و در مرحله توسعه است، اما تخمین زده می شود که تا پایان سال 2022 راه اندازی شود.

ما یک سیستم پرداخت داریم

فیس بوک بر اساس اسناد منتشر شده، پروژه دایم خود را به شرح زیر معرفی کرده است:

«سیستم پرداخت ما برای همه ساخته شده است. انتقال پول باید به سادگی و ارزانی پیامک باشد. فرقی نمی‌کند کجا زندگی می‌کنید، شغلتان چیست یا چقدر درآمد دارید.»

به گفته وب سایت رسمی Diem، این پروژه دارای ویژگی های منحصر به فردی است:

  • تلفن همراه است: سیستم پرداخت ما برای همه در دسترس است. فقط با گوشی هوشمند و اینترنت ساده قابل استفاده است.
  • پایدار: ارز دیجیتال دارای پشتوانه ای است که شامل دارایی های زیر است: پول نقد یا معادل آن و اوراق قرضه دولتی بسیار کوتاه مدت.
  • سریع: معاملات در این پلتفرم سریع و آسان است. چه هنگام ارسال پول و چه هنگام خرج کردن آن.
  • این برای همه در سرتاسر جهان است: سیستم پرداخت در صورت تمایل سیستم مالی جهانی را بیش از هر زمان دیگری در دسترس و متصل می کند.
  • پروتکل منبع باز: یک جامعه پویا از توسعه دهندگان ایجاد می کند که محصولات و خدماتی را برای کمک به افراد برای دسترسی به سیستم پرداخت خود ارائه می دهند.
  • ایمن است: این شبکه بر اساس فناوری بلاک چین ساخته شده و با امنیت کامل طراحی شده است.

انجمن دیم (Diem)

اگرچه این پروژه به پیشنهاد فیس بوک ایجاد شده است. برای حفظ شفافیت در پروژه، نظارت بر تمام عملیات آن بر عهده شورایی به نام انجمن دیم است. این موسسه متشکل از شرکت‌های فعال در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله فناوری، فناوری مالی، مخابرات، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و سازمان‌های غیرانتفاعی است.

اعضا شامل شرکت های بزرگی مانند ویزا، مسترکارت، پی پال، ویزا، اوبری، لیفت، کوین باس و غیره می باشند. البته پیپل، ویزا، ای بی و مستر کارت به دلیل نگرانی قانونگذاران از این انجمن حذف شدند.

با این حال، شرکت‌های بزرگی مانند اوبر، کوین باس و اسپاتیفای همچنان عضو این انجمن هستند. تعداد این اعضا ممکن است به بیش از 100 نفر برسد.

ما ارز دیجیتال هستیم. ارزی بدون نوسان

همانطور که گفته شد این سیستم پرداخت دارای یک سکه پایدار یا ارز دیجیتال با پشتوانه است که به آن دیم نیز می گویند. البته در اسناد، نماد این ارز دیجیتال “LBR” است. اما با توجه به تغییر نام، احتمالا نماد آن نیز تغییر خواهد کرد.

دلار آمریکا، یورو، پوند انگلیس و سایر ارزهای اصلی فیات از این ارز دیجیتال پشتیبانی خواهند کرد و ارزش آن بالا و پایین خواهد رفت. مانند T که قیمت هر واحد آن برابر با دلار آمریکا است.

با توجه به پشتیبانی از این ارز دیجیتال نمی توان آن را یک ارز دیجیتال مستقل (پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) در نظر گرفت. خود فیسبوک بارها اعلام کرده است که طراحی این ارز دیجیتال تنها به تسهیل انتقال ارزهای ملی کمک می کند. و در عمل هیچ ارز جدیدی ایجاد نشده است.

بنابراین، حداقل در مراحل اولیه، ارز دیجیتال فقط پول و وسیله پرداخت است و نمی توان آن را یک گزینه سرمایه گذاری در نظر گرفت.

دیم (Diem) شبکه متمرکز

اگرچه متا (فیس بوک) خود معتقد است که دیم (Diem) به صورت غیر متمرکز عمل می کند ولی اکثر کارشناسان دیم (Diem) معتقدند که متمرکز خواهد بود.

با این حال، طبق اسناد منتشر شده، هدف نهایی دیم (Diem) داشتن یک سیستم پرداخت بدون نیاز به مجوز (مانند بیت کوین و اتریوم) است. اما شواهد نشان می دهد که این سیستم در حال حاضر بر روی یک بلاک چین دارای مجوز اجرا می شود. به همین دلیل، تنها اعضای انجمن Diem می توانند روی این بلاک چین معامله کنند.

هدف بلندمدت این پروژه این است که مردم در سراسر جهان دسترسی آسانتر و سریعتر به خدمات مالی را فراهم کنند. متا قصد دارد این ارز دیجیتال را در فیس بوک، واتس اپ و اینستاگرام راه اندازی کند که به بیش از 2 میلیارد کاربر خواهد رسید.

این پروژه همچنین قول می دهد که محدودیت های دولت را برطرف کند و با چارچوب های قانونی مطابقت داشته باشد. از این نظر، رژیم ممکن است از تحریم ها تبعیت کند.

اگر دیم (Diem) توسط ایالات متحده و سایر تنظیم کننده ها تأیید شود، این پروژه مانند یک بانک مرکزی تمام عیار خواهد بود که بر روی فناوری بلاک چین کار می کند. با این توضیحات به راحتی می توان فهمید که این پروژه چیزی متفاوت از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال (پرفکت مانی، دوج کوین، تتر، اتریوم و …) است.

دیم (Diem) چگونه کار می کند؟

این ارز دیجیتال بر اساس بلاک چین انحصاری خود راه اندازی خواهد شد. این زنجیره مبتنی بر الگوریتمی به نام LibraBFT است که شباهت های زیادی به PoS دارد. برای تأیید هر تراکنش در شبکه، دو سوم شرکت‌کنندگان یا گره‌های اعتبارسنجی باید آن را تأیید کنند.

در ابتدا، فقط اعضای جامعه لیبرا مسئول تأیید تراکنش ها بودند. شرط اصلی برای پیوستن به جامعه لیبریا این است که هر یک از اعضا باید حداقل 10 میلیون دلار پول نقد به عنوان وثیقه و حمایت بپردازد. با این حال، در آینده، افراد بیشتری می توانند با واریز توکن های لیبرا شرکت کنند.

Blockchain Libra برای نوشتن قراردادهای هوشمند یک زبان برنامه نویسی اختصاصی به نام “Move” دارد. بنابراین مانند اتریوم، ما چیزی بیش از یک ارز دیجیتال پایدار در مورد لیبرا داریم.

بر اساس کاغذ سفید لیبرا، سرعت تراکنش این شبکه حداقل حدود 1000 تراکنش در ثانیه خواهد بود که با توجه به نیاز شبکه افزایش خواهد یافت. هزینه شبکه نیز بسیار ناچیز و نزدیک به صفر است.

اگرچه بلاک چین لیبرا نام یا اطلاعات واقعی مانند بیت کوین و سایر بلاک چین ها را نمی خواهد. فقط آدرس ها و شبه حساب ها در شبکه در دسترس خواهد بود، این پروژه به قانونگذاران اطمینان داده است که در صورت نیاز می تواند از تراکنش های غیرقانونی جلوگیری کند.

می توان گفت که پروژه ارز دیجیتال فیس بوک دارای سه بخش منحصر به فرد است که با هم هماهنگی دارند تا یک سیستم مالی جامع و امن ایجاد کنند. این سه بخش عبارتند از:

1. فناوری بلاک چین

یکی از مولفه های ارز دیجیتال DIM، زیرساخت بلاک چین با مقیاس پذیری و امنیت قابل قبول است که مبنای تکنولوژیکی این سیستم پرداخت است.

کد منبع باز در وب سایت Github موجود است. این کد به زبان برنامه نویسی Rust نوشته شده است و همه می توانند به آن دسترسی داشته باشند.

CodeDim مقیاس پذیر است و امکان میزبانی تعداد زیادی پروژه را برای زیرساخت این ارز دیجیتال فراهم می کند. همانطور که گفتیم، Dim در حال توسعه یک زبان برنامه نویسی جدید به نام Move است که قرار است برای ساخت قراردادهای هوشمند و اجرای تراکنش های سفارشی استفاده شود.

2. کیف پول دیجیتال جدید

Novi Wallet یک کیف پول پیشرفته است که توسط یکی از زیرمجموعه های فیس بوک به نام Novi Financial ساخته شده است. این کیف پول در پایان سال 2020، کالیبرا (کالیبرا) نامیده شد.

Novi یک برنامه مستقل است که احتمالاً با نرم افزارهایی مانند WhatsApp، Facebook Messenger و Instagram و احتمالاً پلتفرم های دیگر ادغام می شود.

3. ما یک ارز دیجیتال هستیم

ارز دیجیتال Diem بخشی حیاتی از پروژه ارز دیجیتال جهانی فیس بوک است. پشتوانه قوی کوین محفوظ است که شامل پول نقد و معادل های نقدی است. البته اوراق کوتاه مدت دولتی نیز بخشی از این حمایت است.

بنابراین، این ارز دیجیتال یک سکه پایدار است که به گفته تیم توسعه آن، مانند بیت کوین و بسیاری از ارزهای دیجیتال (خرید پرفکت مانی، خرید دوج کوین، خرید بیت کوین، خرید تتر، خرید اتریوم و …) قابل استخراج نیست. در مراحل اولیه پروژه، تنها اعضای این انجمن قادر به پردازش تراکنش‌ها خواهند بود. اما Deim در حال برنامه ریزی برای انتقال به سیستم ضد انبار است که انتظار می رود ظرف پنج سال پس از راه اندازی پروژه تکمیل شود.

آخرین تاریخ تغییر این مطلب: ژانویه 18, 2022