“DeFi” چیست؟
ارزهای رمزنگاری شده و بلاک چین ها باعث ایجاد مجموعه جدیدی از کسب و کارها و پروژه های «مالی غیرمتمرکز» یا DeFi شده اند. اساساً نسخه ارز دیجیتال وال استریت، DeFi قصد دارد دسترسی مردم به خدمات مالی – قرض گرفتن، وام دادن، و تجارت – را بدون نیاز به موسسات قدیمی مانند بانک‌ها و کارگزاری‌ها، که اغلب کارمزدها و کمیسیون‌های زیادی دریافت می‌کنند، ارائه دهد. در عوض، «قراردادهای هوشمند» به طور خودکار تراکنش ها را در صورت برآورده شدن شرایط خاص اجرا می کنند. محبوبیت DeFi با سرمایه گذاران ده ها میلیارد دلاری در این بخش رو به افزایش است.
اکثر برنامه های DeFi بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده اند. به گفته کارشناسان، به دلیل سودمندی آن در ردیابی تراکنش ها، فناوری بلاک چین طیف وسیعی از کاربردهای بالقوه را دارد، مانند تسهیل معاملات املاک و مستغلات و تجارت بین المللی.
DeFi این چه چالش هایی ایجاد کرده است؟
ارزهای رمزنگاری شده همچنین مجموعه جدیدی از چالش‌ها را برای دولت‌ها ایجاد کرده‌اند. ناشناس بودن و قابل حمل بودن ارزهای دیجیتال (پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …)، آنها را برای افراد بدی مانند گروه های جنایتکار، سازمان های تروریستی و کشورهای سرکش جذاب می کند. همچنین ابهاماتی در مورد رفتار نظارتی فناوری‌های مالی نوظهور وجود دارد. علاوه بر این، استخراج کریپتو می‌تواند به مقادیر زیادی برق نیاز داشته باشد، که منجر به نگرانی‌هایی در مورد اثرات زیست‌محیطی آن شده است. در همین حال، افزایش پرداخت‌های DeFi و کریپتو سوالاتی را در مورد حمایت از مصرف‌کننده، نوسانات بازار و توانایی بانک‌های مرکزی برای اجرای سیاست‌های پولی ایجاد کرده است.
ارزهای دیجیتال محبوب تجارت خلافکاران
در سال‌های اخیر، مجرمان سایبری به طور فزاینده‌ای حملات باج‌افزاری را انجام داده‌اند، که به به شبکه‌های رایانه‌ای نفوذ کرده و آن‌ها را خاموش می‌کنند و سپس برای بازیابی آن‌ها، اغلب ارزهای دیجیتال (پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) درخواست می‌کنند. بر اساس آخرین ارزیابی سالانه آژانس مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده (DEA)، کارتل های مواد مخدر و پولشویی ها نیز “به طور فزاینده ای ارز مجازی” را در فعالیت های خود وارد می کنند. مقامات ایالات متحده و اروپا تعدادی از به اصطلاح بازارهای تاریک نت را تعطیل کرده اند – وب سایت هایی که افراد ناشناس می توانند از ارزهای دیجیتال (خرید پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) برای خرید و فروش کالاها و خدمات غیرقانونی و مخصوصا مواد مخدر استفاده کنند.
تروریسم و فرار از تحریم برتری دلار آمریکا قدرت بی‌رقیب را برای اعمال تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی به ایالات متحده داده است. با این حال، کشورهای تحریم شده از جمله ایران و کره شمالی به طور فزاینده ای از ارز دیجیتال (خرید پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) برای فرار از مجازات های ایالات متحده استفاده می کنند. در همین حال، گروه‌های تروریستی مانند القاعده و شاخه نظامی سازمان فلسطینی حماس نیز به تجارت رمزنگاری می‌پردازند.
آسیب های زیست محیطی ارزهای دیجیتال
آسیب های زیست محیطی استخراج بیت کوین یک فرآیند بسیار انرژی بر است. این شبکه اکنون بیش از بسیاری از کشورها برق مصرف می کند که باعث ایجاد ترس در مورد سهم کریپتو در تغییرات آب و هوایی شده است. طرفداران ارزهای دیجیتال (پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) می گویند این مشکل با استفاده از انرژی های تجدید پذیر قابل حل است. رئیس جمهور السالوادور متعهد شده است که از انرژی آتشفشانی برای استخراج بیت کوین استفاده کند. گزارش شده است که اتریوم نسبت به بیت کوین انرژی کمتری مصرف می کند.
ثبات مالی ارزهای دیجیتال
افزایش سریع ارزهای دیجیتال (پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) و شرکت‌های DeFi به این معنی است که میلیاردها دلار تراکنش در یک بخش نسبتاً غیرقانونی انجام می‌شود و نگرانی‌هایی را در مورد تقلب، فرار مالیاتی و امنیت سایبری و همچنین ثبات مالی گسترده‌تر ایجاد می‌کند. اگر رمزارزها به شکل غالب پرداخت های جهانی تبدیل شوند، می توانند توانایی بانک های مرکزی، به ویژه بانک های کشورهای کوچکتر را برای تعیین سیاست های پولی از طریق کنترل عرضه پول محدود کنند.
دولت ها در این مورد چه می کنند؟
بسیاری از دولت‌ها در ابتدا رویکردی برای ارزهای دیجیتال (پرفکت مانی، خرید دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) نداشتند، اما رشد و تکامل سریع آن‌ها، همراه با ظهور DeFi، قانون گذاران را مجبور کرد تا قوانینی را برای این بخش نوظهور ایجاد کنند، فرآیندی که ممکن است سال‌ها طول بکشد. مقررات در سراسر جهان بسیار متفاوت است، به طوری که برخی از دولت ها از ارزهای دیجیتال استقبال می کنند و برخی دیگر آنها را به طور کامل ممنوع می کنند. به گفته کارشناسان، چالش قانون‌گذاران، تدوین قوانینی است که بدون سرکوب این نوآوری دیجیتال، ریسک‌های مالی سنتی را محدود می‌کند.
در ایالات متحده، سیاست گذاران نشان داده اند که در حال حرکت به سمت تنظیم ارزهای دیجیتال (پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) هستند. با این حال، ارزهای رمزپایه به خوبی در چارچوب نظارتی موجود قرار نمی‌گیرند و ابهامی ایجاد می‌کنند که احتمالاً قانون‌گذاران باید آن را حل کنند. گری جنسلر، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) بخش ارزهای دیجیتال را یک “غرب وحشی” نامیده است و از کنگره خواسته است تا به SEC اختیارات بیشتری بدهد. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو و جانت یلن، وزیر خزانه داری، هر دو خواستار مقررات قوی تر برای استیبل کوین ها شده اند.
محدود کردن فعالیت‌های غیرقانونی ارزدیجیتال
برای محدود کردن فعالیت‌های غیرقانونی، مقامات صرافی‌هایی را هدف قرار داده‌اند که به کاربران اجازه می‌دهند ارزهای دیجیتال (پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، خرید تتر، اتریوم و …) را به دلار آمریکا و سایر ارزهای ملی تبدیل کنند. تحت فشار تنظیم‌کننده‌ها، صرافی‌های بزرگ به الزامات ضد پولشویی پایبند هستند. در همین حال، سازمان‌های مجری قانون و اطلاعاتی یاد گرفته‌اند که از قابلیت ردیابی بیشتر ارزهای دیجیتال با استفاده از بلاک چین برای تجزیه و تحلیل و ردیابی فعالیت‌های مجرمانه استفاده کنند. به عنوان مثال، برخی از باج های پرداخت شده به هکرهای Colonial Pipeline بعداً توسط FBI بازیابی شد. در سپتامبر 2021، وزارت خزانه داری اعلام کرد که استفاده از ارزهای رمزنگاری شده در حملات باج افزار را سرکوب کرده و اولین تحریم های خود را بر روی یک صرافی رمزنگاری صادر کرد.
چین که بیشترین استخراج بیت کوین در جهان را به خود اختصاص می دهد، به شدت برای سرکوب ارزهای رمزپایه اقدام کرده است. در سپتامبر 2021، مقامات چینی ممنوعیت گسترده ای را برای تمام تراکنش ها و استخراج ارزهای دیجیتال (پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) اعلام کردند که باعث شد قیمت برخی از ارزهای دیجیتال بلافاصله پس از آن به شدت کاهش یابد. تعداد معدودی از کشورهای دیگر از جمله بولیوی، نیجریه و روسیه نیز برای محدود کردن استفاده از رمزنگاری اقدام کرده‌اند و سایرین نیز در حال بررسی محدودیت‌هایی هستند. با این حال، اکثر دولت ها تاکنون رویکرد نسبتاً محدودی در پیش گرفته اند.
ارز دیجیتال بانک مرکزی چیست؟
بسیاری از بانک‌های مرکزی، از جمله فدرال رزرو ایالات متحده، در تلاش برای اثبات حق حاکمیت خود، در حال بررسی معرفی نقدینگی دیجیتال خود به نام ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) هستند. برای طرفداران، CBDC سرعت و سایر مزایای ارزهای دیجیتال را بدون خطرات مرتبط وعده می دهد. ده ها کشور که با هم بیش از 90 درصد اقتصاد جهانی را نمایندگی می کنند، در حال بررسی CBDC هستند. چین به سرعت در حال حرکت است: یوان دیجیتالی را در اواخر سال 2019 آزمایش کرد که اکنون برای میلیاردها دلار تراکنش استفاده می شود. بر اساس گزارش ها، در ایالات متحده، بین مقامات فدرال رزرو بر سر نیاز به دلار دیجیتال اختلاف نظر وجود دارد.
کارشناسان می گویند که علاقه به CBDC در سال 2019 زمانی که فیس بوک اعلام کرد ارز دیجیتالی خود به نام لیبرا را ایجاد می کند، تشدید شد که به طور بالقوه گزینه پرداخت جدیدی را برای بیش از دو میلیارد کاربر خود ارائه می دهد. (این شرکت از آن زمان تغییراتی داده و نام آن را به Diem تغییر داده است.) چین یکی دیگر از عوامل محرک است: کارشناسان می گویند که یک یوان دیجیتال می تواند کنترل بیشتری بر اقتصاد و شهروندانش به پکن بدهد و وضعیت دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره بین المللی مطلوب را تهدید کند.
راه های اجرای ارزدیجیتال بانک مرکزی
یکی از راه‌های اجرای CBDC این است که شهروندان مستقیماً در بانک مرکزی حساب داشته باشند. این امر به دولت‌ها راه‌های جدید قدرتمندی برای مدیریت اقتصاد می‌دهد و عدم رشد CBDC ، بانک مرکزی را به یک دارایی دیجیتال امن تبدیل می‌کند. مک‌اینتاش و سایر کارشناسان می‌گویند که معرفی آنها می‌تواند مشکلات جدیدی را در متمرکز کردن حجم عظیمی از قدرت، داده و ریسک در یک بانک واحد و به خطر انداختن حریم خصوصی و امنیت سایبری ایجاد کند.
برخی از کارشناسان می گویند پتانسیل CBDC برای قطع بانک های تجاری به عنوان واسطه، خطراتی را به همراه دارد، زیرا این بانک ها با ایجاد و تخصیص اعتبار (یعنی اعطای وام) نقش مهم اقتصادی را ایفا می کنند. اگر مردم تصمیم به بانکداری مستقیم با فدرال رزرو کنند، بانک مرکزی ملزم به تسهیل استقراض مصرف کننده است که ممکن است مجهز به انجام آن نباشد، یا راه های جدیدی برای تزریق اعتبار بیابد. به این دلایل، برخی از کارشناسان می گویند که ارزهای دیجیتال خصوصی و تنظیم شده (پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) به CBDC ارجحیت دارند.

آخرین تاریخ تغییر این مطلب: دسامبر 20, 2021