دو روش برای تجارت و خرید و فروش ارز دیجیتال (پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) وجود دارد: استفاده از صرافی یا استفاده از کارگزار. تفاوت هایی بین این دو وجود دارد که برای عموم مردم آشکار نیست.

در ادامه ابتدا به تعریف این دو مفهوم می پردازیم. سپس مواردی را که معامله گران هنگام خرید ارز دیجیتال در صرافی یا پلت فرم معاملات آنلاین یک کارگزار باید در نظر بگیرند، بررسی می کنیم.

کارگزار با صرافی کاملا متفاوت است

در صرافی می توانید یک ارز بخرید یا ارز خود را به ارز دیگری تبدیل کنید. صرافی های جدید همچنین ویژگی هایی مانند نمودار قیمت و خرید مشروط یا اهرم را اضافه کرده اند.

اما کارگزارانی مثل ویندزور یا آلپاری یا همه جاهایی که اسم کارگزاری دارند در بورس یا فارکس و غیره فعالیت می کنند. کار آنها خرید و فروش هر چیزی مانند سهام فلزات، کالاها، ارزهای دیجیتال، انرژی مانند نفت و گاز و غیره است.

برای مثال نمی‌توانید سهام اپل را مستقیماً بخرید. شما باید در یک کارگزاری حساب باز کنید و بسته به نوع خریدی که ممکن است سود یا ضرر داشته باشید، درخواست خرید هر چیزی که کارگزار با آن قرارداد دارد را برای آنها ارسال کنید.

 کارگزاران فارکس (بازارهای ارزی مانند یورو، پوند و غیره) معمولاً اهرمی دارند که می توانید چندین برابر سرمایه خود را خریداری کنید.

کارگزاران فارکس اخیرا با شرکت های نقدینگی قراردادهای خرید ارز دیجیتال (خرید پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) منعقد کرده اند. یعنی شما در واقع به کارگزار می گویید که مثلاً برای من مقداری بیت کوین بخر یا بفروش.

توجه داشته باشید که این قرارداد خود بیت کوین نیست. اگر سودی به دست می آورید، معادل دلار به شما پرداخت می شود یا برعکس. بنابراین شما صاحب ارز دیجیتال نیستید. (یعنی کارگزار برای سرمایه گذاری مناسب نیست و فقط برای خرید و فروش و معامله مناسب است.)

هشدار: مانند صرافی ها، خطر بلوکه شدن دارایی برای ایرانیان در کارگزاران بین المللی وجود دارد.

کارگزار چیست؟

کارگزار شخص یا شرکتی است که به عنوان واسطه بین خریدار و فروشنده عمل می کند. کارگزاران در بازار اقتصادی و بازار املاک، بازار کالا، بازار هنر و … معنا پیدا می کنند.

اما در علم اقتصاد، کارگزار یک موسسه مالی غیربانکی است که مسئول اعلام نرخ دارایی های بازار به مشتریان است. اجرای سفارشات (خرید یا فروش) و کسب سفارش در خود کمیسیون.

هر کارگزاری نرم افزار مخصوص به خود را دارد که از طریق آن می توان قیمت ها را اطلاع رسانی کرد و سفارشات خرید و فروش را به کارگزار منتقل کرد.

کارگزار معمولاً با توجه به مسئولیتی که به او و فروشنده محول شده است، مجموعه ای از فعالیت های لازم را بین خریدار و فروشنده انجام می دهد تا موضوع معامله و هزینه های اصلی و جانبی آن را در شرایط خاص و مطمئن مبادله کنند.

اما به طور خاص در حوزه ارز دیجیتال(پرفکت مانی، خرید دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …)، با استفاده از کارگزار، وجوه و سرمایه شما بر خلاف صرافی متمرکز توسط یک شبکه معاملاتی معامله می شود و از آن به عنوان بازار فرابورس یاد می شود.

کارگزاران فروشندگان یا خریدارانی را پیدا می کنند که به تنهایی مقادیر زیادی ارز دیجیتال دارند و آنها را برای فروش جفت می کنند. این فرآیند انعطاف‌پذیرتر، آسان‌تر و به طور کلی سریع‌تر از صرافی است.

صرافی چیست؟

صرافی در لغت به معنای محلی برای معامله انواع پول است. پیدایش آن به عنوان یک حرفه را می توان ناشی از نیاز مردم به تعیین صحت و وزن سکه های مختلف دانست که در قرون گذشته رایج بود.

صرافی های رایج ارز دیجیتال (خرید پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) مانند یک بورس اوراق بهادار کار می کنند، جایی که خریداران و فروشندگان بر اساس قیمت فعلی ارز دیجیتال معامله می کنند.

قیمت ارز دیجیتال در مبادله بر اساس فروش است و اگر تقاضا برای ارز بیشتر باشد قیمت آن افزایش می یابد و اگر تقاضا کم باشد قیمت کاهش می یابد.

صرافی ها معمولا برای هر تراکنش درصدی دریافت می کنند. در صرافی ها، برخی از افراد ممکن است ارز فیات را به ارز دیجیتال یا برعکس تبدیل کنند، در حالی که برخی دیگر فقط ارزهای دیجیتال مختلف را مبادله می کنند.

در ادامه به بررسی تفاوت این دو مفهوم در ابعاد مختلف می پردازیم.

حساب باز کنید و احراز هویت کنید

صرافی

افتتاح حساب در صرافی به سادگی افتتاح حساب در وب سایت های دیگر است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک ایمیل ارسال کنید، یک رمز عبور ایجاد کنید و آدرس ایمیل ارائه شده را تأیید کنید. پس از ثبت نام، قبل از برداشت یا واریز پول از حساب خود، باید مراحل احراز هویت را تکمیل کنید.

برای تایید اکانت خود باید تصویر کارت شناسایی خود یا تصویری از خود را با کارت شناسایی در دستان خود در سایت صرافی آپلود کنید. صرافی ها معمولاً ظرف چند ساعت تا چند روز به درخواست شما برای تأیید پاسخ می دهند.

اما در این بین برخی از صرافی ها نیازی به احراز هویت ندارند، مانند Binance Exchange که یکی از محبوب ترین صرافی های ارز دیجیتال (پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) در سراسر جهان است. در این صرافی به محض ثبت نام می توانید برداشت یا واریز به حساب خود داشته باشید و تنها محدودیت تراکنش تا ۲ بیت کوین در روز وجود دارد.

کارگزار

ثبت نام در کارگزاری کار سختی نیست و به سادگی یک صرافی است. اما برای واریز و تکمیل تراکنش، تایید حساب الزامی است. به عنوان یک قاعده، شما باید یک یا دو نسخه از سند اسکن شده را ارائه دهید، که در اصل یک کارت شناسایی و مدرک شما است.

برخی از کارگزاران ممکن است از شما اسناد دیگری بخواهند. فرآیند احراز هویت بسیار سریعتر از صرافی است و در 30 دقیقه تکمیل می شود. هنگامی که حساب شما با موفقیت تایید شد و حساب معاملاتی شما باز شد، می توانید به راحتی سپرده گذاری کرده و معامله را شروع کنید. برخی از کارگزاران مانند صرافی ها نیازی به احراز هویت ندارند.

واریز و برداشت

صرافی

ارسال پول فیات به صرافی های ارز دیجیتال (پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) اغلب دردسر است. به عنوان مثال، شما نمی توانید دلار یا یورو را در بایننس واریز کنید و به جای آن باید از ارز دیجیتال استفاده کنید. این بدان معناست که شما باید از قبل مقداری ارز دیجیتال بخرید.

روش های مختلفی برای خرید ارز دیجیتال وجود دارد، اما این تراکنش ها معمولا با کارمزد بالایی همراه هستند. اگر قصد دارید در هنگام واریز به حساب خود چندین تراکنش انجام دهید، در نظر داشته باشید که برای هر تراکنش باید هزینه ای پرداخت کنید و به این ترتیب ممکن است 15 درصد از سرمایه اولیه خود را از دست بدهید.

برداشت سرمایه از صرافی به صورت ارز فیات بدون مشکل نیست. البته می توانید از کیف پول یا صرافی آنلاین استفاده کنید، اما انتقال مجدد دارایی به آنها شامل پرداخت هزینه است. برداشت و انتقال به حساب بانکی نیز مشکل است. برخی بانک ها از پذیرش پول از مبادلات ارز دیجیتال (پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) خودداری می کنند زیرا منبع پول و تراکنش های آن مشخص نیست.

کارگزار

حساب ها و برداشت ها در کارگزارها معمولا به دلار یا یورو محاسبه می شود و بر خلاف صرافی ها نمی توانید با ارزهای دیجیتال واریز و برداشت کنید. البته ممکن است کارگزارانی وجود داشته باشند که به شما امکان واریز و برداشت ارزهای دیجیتال (پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) را می دهند. واریز با استفاده از کارگزار آسان است، اما برای کاربران ایرانی نه. مشتری کارگزار راه های زیادی برای واریز دارد، از جمله کارت اعتباری، کیف پول الکترونیکی معتبر و غیره. شما می توانید دلار آمریکا، یورو و گاهی ارزهای دیگر را در سپرده خود نگه دارید. این ویژگی کل فرآیند را ساده می کند و به عنوان یک قاعده، هیچ هزینه ای برای سپرده گذاری وجود ندارد. کاربران ایرانی معمولا از کارگزارانی استفاده می کنند که امکان پرداخت با میزبانی وب را دارند.

خرید و فروش

صرافی

داد و ستد و خرید و فروش و معاوضه نیاز به دانش خاصی ندارد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که ابزار معاملاتی مورد نظر خود را انتخاب کنید، بخش معاملات را باز کنید و نمودار قیمت را تماشا کنید.

شما می توانید سفارشات فروش و همچنین ویژگی های Stop Limit و Order Limits را قرار دهید. از این منظر، ویژگی های صرافی ها در مقایسه با بستر کارگزاری تا حدودی محدود است.

یکی از مزایای صرافی این است که شما بین خرید و فروش بسیاری از ارزهای دیجیتال یکی را انتخاب می کنید. به عنوان مثال، صرافی بایننس 120 ارز دیجیتال (پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) را برای معامله ارائه می دهد و شما در هنگام انتخاب استراتژی خرید و فروش، گزینه های بسیار خوبی دارید.

کارگزار

با استفاده از پلتفرم کارگزار، طیف گسترده ای از ویژگی ها را خواهید داشت که به شما کمک می کند استراتژی ها و ریسک های خود را با دقت بیشتری پیاده سازی کنید. به این ترتیب می توانید شاخص های اضافی را روی نمودار قرار دهید و از عبارات تحلیل زیرساخت استفاده کنید.

با این حال، بر خلاف یک صرافی، پلت فرم کارگزار تعداد محدودی ارز دیجیتال(پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …)  را به شما ارائه می دهد. هر کارگزاری از ارزهای مختلفی پشتیبانی می کند، اما به احتمال زیاد محبوب ترین ارزهای دیجیتال را در آنجا خواهید یافت.

یکی دیگر از ویژگی های مثبت کارگزار تفاوت اندک کمترین و بالاترین قیمت در سفارشات آن است. این اختلاف قیمت در بازار ارزهای دیجیتال می تواند به چند صد دلار هم برسد، اما ممکن است در پلتفرم های معاملاتی با کمترین اختلاف قیمت ممکن مواجه شوید.

پلتفرم کارگزار ویژگی های خوب زیادی را در اختیار شما قرار می دهد. برخلاف صرافی، می‌توانید نمودارهای متعددی را در پنجره خود قرار دهید، قیمت‌ها را دنبال کنید و از مجموعه‌ای از شاخص‌ها و سایر افزودنی‌ها استفاده کنید.

نتیجه پایانی

در نتیجه، می‌توان گفت که ارزهای دیجیتال (پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) دارایی‌های بسیار پرنوسان و پرخطری هستند که می‌توانند سود و زیان زیادی به همراه داشته باشند. هنگام انتخاب روش معاملاتی برای ارزهای دیجیتال، باید تمام جنبه های مثبت و منفی آن را به دقت بررسی کرد.

شما باید دقیقاً بدانید که می خواهید از کدام شرکت یا صرافی به عنوان بستری برای تراکنش های خود استفاده کنید. کارگزار ها و صرافی ها هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. بنابراین تصمیم نهایی شما به اهداف و اولویت های شخصی شما بستگی دارد.

آخرین تاریخ تغییر این مطلب: دسامبر 21, 2021