دلیل اصلی عدم کنترل ارزهای دیجیتال، تولید آن توسط کاربران مختلف سراسر دنیاست. درواقع برای خرید بیت کوین های جدید باید آن بیت کوین ها توسط سخت افزارها و سرور های قوی تولید یا ماینینگ شوند.

استخراج یا ماینینگ بیت کوین

بیت کوین از کجا می‌آید؟ چرا تب استخراج بیت کوین تا این حد فراگیر شده است؟ استخراج یا ماینینگ چیست؟  چگونه یک دستگاه فقط با روشن بودن درآمد به‌دست می آورد؟ اگر مشتاق هستید درباره چگونگی استخراج یا ماینینگ بیت کوین تا حد مطلوبی آشنا شوید، در این مقاله همراه ما باشید.
برای درک مفاهیم استخراج بیت کوین نیازی نیست که با نحوه کار شبکه آشنا باشید. ولی اگر علاقه دارید با فرایند ماینینگ بیت کوین آشنا شوید ما همراه شما هستیم.

استخراج بیت کوین چیست؟

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که چگونه استخراج بیت کوین ایجاد درآمد می کند؟ در ابتدا بیایید به صورت مختصر با بیت کوین آشنا شویم. بیت کوین یک ارز و شبکه غیر متمرکز است که به هیچ کشور و نهادی وابسته نیست و هیچ کسی نمیتواند به تنهایی آن را کنترل کند. کنترل بیت کوین به دست کاربران آن است.

 استخراج بیت کوین

 
افرادی که تراکنش های بیت کوین را تایید یا امنیت آن را حفظ می کنند، استخراج کننده یا ماینر نام دارند.  استخراج بیت کوین یک فعالیت داوطلبانه است که در آن افرادی داوطلب به‌ نام ماینر، قدرت پردازش دستگاه‌ های استخراج خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند تا امنیت شبکه حفظ و تراکنش‌ های بیت کوین تأیید شود.
ماینرها در ازای این کار پاداش دریافت می کنند و این پاداش همان بیت کوین‌ است. به‌عبارت دیگر، وقتی شخصی بیت کوین ارسال می‌کند، ماینرها در پشت قضیه با فعالیت خود به تأیید شدن تراکنش‌ شما کمک می‌کنند و شبکه به این کار آنها پاداش می‌دهد. پس با ماینینگ، در واقع سه کار اصلی انجام می‌شود: تأیید تراکنش‌های بیت کوین، حفظ امنیت شبکه‌ بیت کوین، تولید واحدهای جدید بیت کوین به‌صورت غیرمتمرکز.

سختی استخراج چیست؟

در بیت کوین بر خلاف پول های دیگر که در بانک ها صادر می شوند، همه می توانند در صدور واحد های بیت کوین مشارکت کنند. همچون طلا که کمیاب و محدود است، بر اساس قوانین بیت کوین، فقط تعداد ۲۱ میلیون واحد از آن وجود خواهد داشت.
در بیت کوین معیاری به نام سختی استخراج وجود دارد به منظور این‌ که همه واحد های بیت کوین سریع استخراج نشوند. بلاک‌های بلاک چینِ بیت کوین هر ده دقیقه یکبار تولید می‌شوند. اگر قدرت پردازش ماینرهای بیت کوین خیلی زیاد شود، یعنی ماینرها ممکن است بتوانند زودتر از ده دقیقه بلاک را تولید و بیت کوین استخراج کنند. 
به همین دلیل سختی استخراج افزایش می‌یابد تا زمان رسیدن به جواب معادله ده دقیقه طول بکشد. از سوی دیگر، اگر قدرت پردازش ماینرها کاهش یابد، یعنی ممکن است زمان ساخت بلاک به زیر ده دقیقه برسد، برای همین در این مواقع سختی کاهش می‌یابد تا دوباره به همان ده دقیقه برسیم. 
به همین دلیل هر چهار سال یکبار طی رویدادی به نام هاوینگ (halving)، میزان بیت کوین‌ های تولید شده به شکل ناگهانی نصف می‌شود و این باعث می‌ شود که کمیابیِ بیت کوین افزایش یابد. در واقع ماینرها کاری انجام می‌دهند که به‌وسیله آن می‌توانند بلاک معتبر ایجاد و به بیت کوین‌ دست پیدا کنند. ماینرها با تولید بلاک‌هایی از تراکنش‌های معتبر و اتصال آنها به بلاک چین پاداش دریافت می‌کنند.

 سختی استخراج حل معادله استخراج

حل معادله استخراج

کامپیوترهای قدرتمندی که ماینر هستند، اعداد را یکی پس از دیگری امتحان می‌کنند تا بتوانند جواب معادله هر بلاک را به‌دست بیاورند. بنابراین، یافتن راه حل معادله بلاک کاملاً تصادفی است. هر چقدر قدرت پردازش یک ماینر بیشتر باشد، شانس پیدا کردن جواب بیشتر می شود. 
اولین ماینری که به جواب معادله برسد، برنده می‌شود و بلافاصله تمام ماینرها برای بلاک بعدی دوباره رقابت را از سر می‌گیرند. مقداری مشخص بیت کوین طبق پروتکل بیت کوین به‌عنوان پاداش به ماینر برنده داده می شود. ماینر همچنین تمام کارمزد تراکنش‌های یک بلاک را هم دریافت خواهد کرد. 

 استخر استخراج

استخر استخراج

امروزه به‌دلیل گسترش شبکه و دستگاه‌های استخراج قدرتمند، استخراج مستقیم بیت کوین تقریبا غیرممکن است و اغلب ماینرها به محل‌هایی مجازی به‌نام استخر استخراج مراجعه می‌کنند.
ماینرهای سراسر دنیا دستگاه‌ های استخراج خود را به استخرهای استخراج معتبر متصل می‌کنند و استخر استخراج به نمایندگی از همه و با مجموع قدرت پردازشی که دارد، برای ماینینگ و به ‌دست آوردن پاداش بلاک تلاش می‌کند. در اینجا ماینرها دیگر به ‌طور فردی و مستقیم برای پاداش بلاک به رقابت نمی‌پردازند بلکه نسبت به قدرت پردازشی که دارند، از استخر استخراج به‌طور مرتب بیت کوین دریافت می‌کنند. در صورت اقدام به استخراج مستقیم بیت کوین از طرف یک ماینر عادی، شانس حل کردن بلاک نزدیک به صفر خواهد بود.

کلام آخر

در این مقاله خواندیم که برای این‌که امنیت بیت کوین به ‌خوبی حفظ شود و نتوان به شبکه حمله کرد، ماینینگ طراحی شده است.  ماینرها مسائل ریاضی را با استفاده از قدرت پردازش خود حل می کنند و بیت کوین جایزه می گیرند. در این حالت اگر کسی بخواهد امنیت شبکه را به‌خطر بیندازد، باید قدرت پردازشی به اندازه بیش از نصف ماینرهای شبکه را در اختیار داشته باشد.
توجه داشته باشید که برای انجام استخراج بیت کوین نیاز به دانستن جزئیات ماینینگ نیست و شروع عملیات ماینینگ بسیار ساده‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید.

آخرین تاریخ تغییر این مطلب: نوامبر 11, 2023