یکی از رایج ترین کلمات و عبارات مورد استفاده در دنیای بیت کوین و ارزهای دیجیتال (پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) “Bitcoin Core” است. اولین باری که این اصطلاح را شنیدم، گیج شدم.

حتی کاربرانی که سال ها با بیت کوین آشنایی دارند و در این زمینه تجربه کسب کرده اند، ممکن است حتی ندانند که Core Bitcoin چیست یا اطلاعات آنها در مورد آن نادرست یا ناقص باشد. در این مقاله به شما راهنمای ساده ای می دهیم تا بدانید Core Bitcoin  یا هسته بیت کوین چیست و چگونه کار می کند.

بنابراین این مقاله را با پاسخ به این سوال آغاز می کنیم.

هسته بیت کوین – Core Bitcoin  چه چیزی نیست؟

در قدم اول، بیایید برخی از باورهای غلط و باورهای غلط رایج در مورد بیت کوین را از بین ببریم.

  • شاید شنیده باشید که طرفداران کوین های که “هارد فورک” (فورک) بیت کوین هستند، بلوک اصلی کوین چین (یعنی بیت کوین) را به بیت کوین فراخوانی می کنند. اما باید بدانید که این بیت کوین بلایند نیست و به دلایلی که در ادامه توضیح خواهیم داد، استفاده از چنین نامی برای بیت کوین گمراه کننده است.
  • شاید شنیده باشید که برخی می گویند بیت کوین وجود ندارد. اما این افراد اشتباه می کنند. زیرا Core Bitcoin وجود دارد. در ادامه این مطلب می گوییم چگونه و کجا!
  • شاید شنیده باشید که Bitcoin Core نام یکی از تیم های توسعه بیت کوین است. خب، این هم درست نیست؛ با این حال، نسبت به دو تصور غلط قبلی کمی به حقیقت نزدیکتر است.

هسته بیت کوین – Core Bitcoin  چه چیزی هست؟

اکنون که باورهای غلط را می دانیم، می توانیم ببینیم که Core Bitcoin چیست. برای انجام این کار، بهتر است به تاریخچه Core Bitcoin و ارتباط آن با خود بیت کوین نگاهی بیندازیم.

در متون انگلیسی، وقتی از بیت کوین با حرف B (بزرگ) صحبت می کنیم، منظور سازمان و نرم افزار بلاک چین در پشت ارز دیجیتال بیت کوین است و وقتی از بیت کوین با حرف b (کوچک) صحبت می کنیم. خود ارز دیجیتال بیت کوین است که مردم آن را می خرند و می فروشند.

هم نرم افزار و هم ارز دیجیتال (خرید پرفکت مانی، خرید دوج کوین، خرید بیت کوین، خرید تتر، خرید اتریوم و …)  در اواخر دهه 2000 ظاهر شدند. اگرچه ارز دیجیتال بیت کوین همچنان ارز اصلی است، همانطور که می توانید حدس بزنید، نرم افزار آن تغییر کرده است.

پروتکل شبکه زیرساخت بیت کوین در سال 2008 منتشر شد. این پروتکل به نام بیت کوین 0.1 در سال 2009 عملیاتی شد. اما در سال های اولیه، بسیاری از توسعه دهندگان با شبکه بیت کوین درگیر شدند.

اگر دوباره به تعریف دو اصطلاحی که قبلا ذکر کردیم نگاه کنید، متوجه خواهید شد که بیت کوین با حرف B به بیت کوین سازمان یا شبکه و همچنین نرم افزار بلاک چین یا بیت کوین مشتری اشاره دارد. از طرفی کلمه بیت کوین را با حرف b داریم که به معنای همان بیت کوین ارز است. اینجاست که حروف و مفاهیمی که به آنها اشاره می کنند کمی سردرگم می شوند.

در نتیجه، گاوین اندرسن، یکی از توسعه دهندگان برجسته بیت کوین، این پیشنهاد را پذیرفت و برای اینکه همه چیز برای همه روشن شود، موافقت کرد که از نام Core Bitcoin برای نرم افزار مشتری استفاده کند. زیرا این نرم افزار هسته اصلی شبکه بیت کوین است که به نوبه خود بستر ارز دیجیتال بیت کوین است.

یعنی یک سازمان یا شبکه ای به نام شبکه بیت کوین وجود دارد که در هسته خود نرم افزاری به نام Bitcoin Core دارد و همه اینها آنقدر خوب کار کرده است که اکنون ارز دیجیتال بیت کوین را داریم.

با این توضیحات، اکنون متوجه می شویم که هسته بیت کوین یا Bitcoin Core چیست و نام خود را از کجا گرفته است. اما سوال اینجاست که Bitcoin Core چگونه کار می کند؟ بیایید با هم به این موضوع نگاهی بیندازیم.

نحوه اجرای Bitcoin Core

Bitcoin Core یک کلاینت است که روی پروتکل شبکه بیت کوین اجرا می شود. برای ارسال یا دریافت بیت کوین نیازی به استفاده از بیت کوین اصلی ندارید. می توانید از نرم افزارهای دیگر استفاده کنید، اما Bitcoin Core نیز برای این کار قابل استفاده است.

برای ارسال و دریافت بیت کوین، یک کیف پول Bitcoin Core یکپارچه در داخل مشتری وجود دارد. از این کیف پول می توان برای ارسال و ذخیره بیت کوین استفاده کرد.

نمای رابط کیف پول Bitcoin Core

اما برخی موارد، Bitcoin Core را به گزینه ای نامطلوب برای ارسال، دریافت و ذخیره بیت کوین تبدیل می کند.

  1. بیت کوین بسیار سنگین است. حجم آن حدود 340 گیگابایت است و برای استفاده از آن باید یک کامپیوتر شخصی با فضای ذخیره سازی بسیار بالا داشته باشید.
  2. برای ارسال و دریافت بیت کوین، باید کیف پول خود را با شبکه همگام کنید. این کار زمان زیادی می برد و احتمالاً باید حداقل دو روز صبر کنید تا کیف پول شما با تمام داده های بلاک چین بیت کوین مطابقت داشته باشد. البته همگام سازی فقط یک بار لازم است. پس از آن می توانید بدون نیاز به همگام سازی مجدد، بیت کوین ارسال و دریافت کنید.

استخراج با Bitcoin Core

می‌توانید کیف پول بیت‌کوین را برای استخراج هسته‌ای کنید و از بیت‌کوین‌ها نیز استفاده کنید. این کار می تواند سودآور باشد، اما به انرژی و زمان زیادی نیاز دارد. مراحل انجام این کار به شرح زیر است.

  • باز کردن کیف پول در Bitcoin Blind
  • روی Help کلیک کنید و پنجره Debug را انتخاب کنید.
  • روی تب Console کلیک کنید و عبارت “set generate true 1” را تایپ کنید تا فقط از یکی از هسته های پردازنده رایانه خود استفاده کنید.
  • برای توقف استخراج، عبارت “set generate false” را تایپ کنید.

البته باید بدانید که برای استخراج بیت کوین به یک کامپیوتر بسیار قدرتمند نیاز دارید. سال‌ها پیش می‌توانستید بیت‌کوین را با رایانه شخصی خانگی استخراج کنید. اما با افزایش تعداد سکه های در گردش، محاسبات مورد نیاز در شبکه بیت کوین دشوارتر شده و به انرژی بیشتری نیاز دارد. در نتیجه، ماینرها از دستگاه های خاصی برای استخراج استفاده می کنند.

برخی از افراد همچنین امکاناتی را راه‌اندازی کرده‌اند که در آن تعداد زیادی ماینر در حال استخراج بیت‌کوین با قدرت کل بسیار بالا هستند. بنابراین، دیگر منطقی نیست که از رایانه شخصی برای استخراج بیت کوین استفاده کنید. از این رو نگرانی های زیادی در مورد اثرات زیست محیطی استخراج بیت کوین وجود دارد.

با این حال، دانستن اینکه Bitcoin Core ها می توانند برای استخراج، ارسال، دریافت و ذخیره بیت کوین استفاده شوند خالی از لطف نیست.

امنیت

یکی از مهمترین مواردی که در مورد Bitcoin Blind باید در نظر گرفت امنیت آن است. سیستم اصلی بیت کوین و کیف پول به اندازه رایانه ای که روی آن نصب شده است امن هستند. اگرچه شما فقط می توانید یک آدرس را به کیف پول خود وصل کنید، اما هنوز باید مطمئن شوید که اقدامات معمول ضد سرقت را برای ایمن کردن رایانه خود انجام می دهید.

وب‌سایت بیت‌کوین می‌گوید که مردم باید از خود (کلیدهای عمومی و کلید خصوصی) نسخه پشتیبان تهیه کنند. اطمینان حاصل کنید که کیف پول آنها ایمن است. یک کیف پول آفلاین برای مقادیر بالای بیت کوین داشته باشید. هشدارهای امنیتی را رعایت کنید و تدابیری را در نظر بگیرید تا در صورت فوت یا معلولیت، وارثان آنها بتوانند بیت کوین دریافت کنند. کاربران همچنین باید الزامات سیستم های کامپیوتری را رعایت کنند.

مردم پشت صحنه

همانطور که در قسمت های قبل خواندید گفتیم که برخی فکر می کنند Bitcoin Blind نام یکی از تیم های توسعه بیت کوین است. و اشاره کردیم که اگرچه این گفته چندان دقیق و صحیح نیست، اما کاملاً اشتباه نیست.

دلیل این امر بسیار ساده است:

تیمی متشکل از توسعه دهندگان، برنامه نویسان و سایر متخصصان فنی در وب سایت GitHub وجود دارد که به بیت کوین اختصاص داده شده است.

اگرچه هیچ یک از این موارد رسمی و سازماندهی شده نیست، اما این انجمن از قبل وجود دارد و حضور آن و همچنین تلاش این افراد در این وب سایت باعث شده است که برخی از نام های Bitcoin Blind برای این انجمن استفاده کنند.

آخرین تاریخ تغییر این مطلب: نوامبر 11, 2023