یوان دیجیتال – انقلابی در دنیای اقتصادی دنیا

 
در دنیای اقتصاد، کشور چین تایپه اولین کشوری نیست که سعی دارد واحد پول ملی خود را وارد دنیای رمز ارزها کند، اما به دلیل ارزشمندی یوآن، واحد پولی کشوری که دومین حرف را در دنیای اقتصاد می زند، این موضوع رنگ و بوی دیگری به خود می گیرد. در صورتی که آزمایش های چینی ها  بر روی پروسه یوان دیجیتال موفقیت آمیز باشد، بزودی در کنار بیت کوین و یا حتی جلوتر از آن خواهد ایستاد.
موضوع مورد بحث ما، شناخت یوان دیجیتال است. که شاید در آینده بسیار نزدیک بهتر باشد بر روی آن سرمایه گذاری کنیم. در این مقاله سعی خواهد شد نقاط مثبت و منفی این رمز ارز نوپا را برشمریم. 
تا حدی ترس برانگیز است که مبادا کشور چین بیش از زمان حال بر مردم دنیا سلطه اقتصادی پیدا کند و ما به کارمندانی تبدیل شویم که در آخر ماه باقی مانده حقوق خود را به یوان دیجیتال تبدیل کرده و به اصطلاح پس انداز کنیم. 
به هر حال، با توجه به برنامه هایی که چین اعلام می کند با اطمینان می گوییم که یوان دیجیتال در آینده نزدیک یکی از سه رمز ارز قوی دنیا خواهد بود.
 یوان دیجیتال، انقلابی در دنیای اقتصادی دنیا
به چین می رویم، در مرحله اول چینی ها یک نرم افزار پرداخت کرایه تاکسی به نام Didi chuxing طراحی کرده اند تا کرایه ها از طریق دیجیتالی پرداخت گردد. این اپلیکیشن موبایل، بیش از 550 میلیون ثبت نام شده و بیش از 30 میلیون نفر روزانه از آن استفاده می نمایند. 550 میلیون نفر تقریبا بیش از 40 درصد جمعیت چین تایپه را شامل می شود. پولی که با این اپلیکیشن جابجا می شود، یوان دیجیتال، از حساب دیجیتالی رمز ارز کاربر ها است. در حال حاضر، این استارت‌آپ چینی از حمایت و پشتیبانی سافت ‌بانک (Soft Bank)، پلت‌فرم پرداخت وی ‌چت پی(We Chat Pay)  و علی ‌پی(Ali Pay)  برخوردار بوده و در کنار بهره‌گیری از خدمات پلت‌فرم‌های بزرگ بین‌المللی همچون ویزا(Visa)  و مستر کارت(Master Card)  پرداخت‌های خود را به این وسیله پردازش می‌کند. به نظر می رسد این پروژه یک شروع برای گام بزرگ بعدی است. در گامی ممکن است کل پروژه یعنی از صفر تا صد پرده برداری شود.
از طرف دیگر، در ماه آگوست 2020، بانک ساخت و ساز چین، خیلی بی سر و صدا کیف پول یوان چین را وارد موبایل ها نمود. اما وقتی مورد توجه گسترده قرار گرفت آن را غیر فعال نمود. کیف پول دیجیتالی چینی ها برای هر کاربر، یک آی دی در نظر گرفته، یعنی در حقیقت هر یوزر یک Wallet ID دارد. این شناسه به این معنا است که کاربران قادر خواهند بود با این آی دی، یوان دیجیتال را جا به جا کنند. 
بانک سیتیک سکوریتیز(Citic Securities)  با گزارش رسمی نشان داد که کارشناسان مالی چینی امید دارند رمز ارز دیجیتالی بانک مرکزی این کشور در پایان 2021 وارد بازار ملی و جهانی شود. با این اوصاف به نظر می آید چین از همه کشورها در روند همه گیری سیستم بلاک چین جلوتر و موفق تر است. 
گریزی به آمریکا و اروپا بزنیم، در حال حاضر 60 ذخایر ارزی بانک ها به دلار و 20 به یورو است. با روند رو به رشد چین در رمز ارز دیجیتال، کریپتوکارنسی چینی جای خود را در بانک های جهانی مستحکم تر خواهد نمود. امکان اینکه امریکا و اروپا، پول رمزگذاری شده چین را قبول نکنند بسیار است. اما حداقل این است که یوان دیجیتال، واحد پول درگاه اقتصادی چین خواهد شد و تمامی مراودات اقتصادی با چین از طریق جا به جا نمودن ارز دیجیتال خواهد بود. اما اگر دیگر کشور ها قبول کنند که این ارز نیز مانند دیگر ارزهای دیجیتال بی پشتوانه برای سرمایه گزاری باشد سناریو تغییر می کند و چین با سوفیت یا امنیتی که هوشمندانه ایجاد نموده، شاید بتواند کنترل قسمتی یا همه بازار جهانی را به دست گیرد.

یوان دیجیتال، انقلابی در دنیای اقتصادی دنیا
 

 
یک مقام ارشد اطلاعات مالی چینی، Chen Hong Hong، اعلام نموده که سیستم کیف پول چینی سازگار با ارز دیجیتال است. هم چنین به بانک های تجاری این اجازه را می دهد که برای اجرا، ارتقا و تصویب یوان دیجیتال سرعت بیشتری داشته باشند. 

آیا یوان دیجیتال مانند بیت کوین است؟

در واقعیت پاسخ این پرسش منفی است. خرید پرفکت مانی و خرید یوتوپیا و سایر رمز ارزها مستقل از دنیای واقعی عمل می کند و کاملا مجازی است. ولی به دلیل نوسانات زیادی که در ارزش دارد نمی توان در سطح گسترده و کشوری از آنها استفاده نمود. از طرف دیگر چین تایپه در سال 2017 از مبادلات با رمز ارزها کاملا جلوگیری نمود.  
پس به این نتیجه می رسیم که یوان چین با این عنوان وارد بازار می گردد که فقط و فقط از یوان واقعی پشتیبانی نماید. بعید به نظر می رسد که یوان دیجیتال از سیستم بلاک چین بتواند استفاده کند. چرا که حجم زیاد مبادلات مالی بازار چین را جواب گو نخواهد بود. برای مثال در روز “مجردها” در سال 2018، چینی ها بیش از 92 هزار مراوده مالی در ثانیه داشتند که این از ظرفیت بلاک چین خارج است.
سناریوی یوان دیجیتال همچنان تا اعلام رسمی از طرف چین تایپه ناگفنه های بسیاری خواهد داشت. اگر قصد سرمایه گزاری از این طریق را دارید حتی بعد از اعلام رسمی هم عجله نکنید. 

آخرین تاریخ تغییر این مطلب: آوریل 21, 2024