در دنیای ارزهای دیجیتال (پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …)، توسعه دهندگان و ایده پردازان می توانند از طریق روشی به نام کوین اولیه سازی (ICO) بودجه توسعه پروژه خود را تامین کنند و سرمایه گذاران بزرگی را از سراسر جهان جذب کنند. در این مقاله به توضیح مفهوم ICO می پردازیم.

ICO چیست؟

عرضه اولیه سکه (ICO) تکنیکی برای افزایش سرمایه و فرصت‌های سرمایه‌گذاری است که در آن توکن‌ها یا همان ارزهای دیجیتال (پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …)  یک پروژه قبل از راه‌اندازی پروژه فروخته می‌شوند. و افراد می توانند در آن توکن خریداری یا سرمایه گذاری کنند.

توکن‌های ICO در یک بلاک چین مبتنی بر پروژه در آینده مورد استفاده قرار می‌گیرند که باعث می‌شود موفقیت پروژه و ارزش آنا بالا رود.

شرکت‌کنندگان در این توکن ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و با استفاده از سایر ارزهای دیجیتال (اغلب بیت‌کوین یا اتریوم) یا ارزهای معمولی (دلار یا یورو)، توکن‌هایی را برای ارزهای خود دریافت می‌کنند. ICO شباهت های زیادی به IPO دارد.

یک مثال از ICO

برای درک بهتر ICO به این مثال توجه کنید. نام ها کاملاً فرضی هستند.

یک مهندس نرم افزار به نام آقای ایکس ایده جالبی را مطرح می کند. که می تواند با استفاده از فناوری بلاک چین غیرمتمرکز آن را پیاده سازی کند.

فرض کنید ایده او ایجاد یک پلتفرم تبلیغاتی غیرمتمرکز است. او توکن‌های پلتفرم خود را «adscoin» می‌نامد که تبلیغ‌کنندگان با آن می‌توانند به تبلیغ‌کنندگان خود پرداخت کنند. بنابراین، adscoin یک توکن کاربردی است که در صورت افزایش کاربران پلتفرم، قیمتش نیز افزایش خواهد یافت.

آقای X تیم خود را جمع می کند تا÷ ایده خود را در اسرع وقت اجرا کند. اما یک مشکل وجود دارد. برای توسعه پروژه به بودجه و سرمایه نیاز است. آقای ایکس چندین راه برای افزایش سرمایه دارد. او می تواند با یک سرمایه گذار واقعی قرارداد ببندد یا با متقاعد کردن یک شرکت داخلی، سرمایه مورد نیاز خود را به دست آورد.

اما اکنون که پروژه آقای X چیزی به نام بلاک چین و توکن را نشان می دهد. چرا از یک ICO استفاده نمی کنید و از عموم مردم در سراسر جهان برای افزایش سرمایه کمک نمی گیرید؟

اما یک مشکل دیگر. وقتی طرح هنوز آماده نیست چگونه توکن بسازیم و بفروشیم؟ بلاک چین هایی مانند اتریوم که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می کنند به کمک می آیند. با استفاده از پلتفرم اتریوم و قراردادهای هوشمند، او خیلی سریع تعدادی توکن می‌سازد، یک کاغذ سفید (شرح پروژه) با تیم خود تنظیم می‌کند و آن را به همراه یک سری توضیحات مختلف پروژه و تیم در سایت ICO‌ قرار می‌دهد.

بسیاری از سرمایه گذاران در مورد پروژه او مطالعه می کنند و در آن سرمایه گذاری می کنند و برای پول خود توکن دریافت می کنند. اکنون با پول جمع آوری شده، آقای X ایده خود را اجرا می کند و زنجیره بلوکی خود را می سازد. سپس طی یک فرآیند فنی، توکن های اتریوم به شبکه اصلی یعنی بلاک چین جدید منتقل می شوند.

پروژه با موفقیت به اهداف خود می رسد، ارزش توکن های adscoin چند برابر می شود. و سرمایه گذارانی که در آن سرمایه گذاری کرده اند سود چند صد درصدی را می چشند.

این یک روی سکه بود. روی دیگر سکه که بیشتر اتفاق می افتد، آقای ایکس پس از افزایش سرمایه، پروژه و ایده خود را رها می کند و زندگی مجلل خود را با پول سرمایه گذاران آغاز می کند.

کلاهبرداری های شدید در ICO ها

حقیقت این است که اگرچه ICO ها ایده جالبی هستند و می توانند بسیار سودآور باشند. متأسفانه در بیشتر موارد، آنها یا کلاهبرداری هستند یا با ایده های جاه طلبانه توسعه دهندگان آنها به نتیجه نمی رسد. و بدون هیچ پاسخی از سوی سرمایه گذاران باقی مانده اند.

در سال 2017، بسیاری از سرمایه گذاران با سرمایه گذاری در ICOهایی که مدعی حل همه مشکلات جهان هستند، به خاک سیاه ثروتمند شدن یک شبه نشستند.

از آنجایی که در اکثر کشورهای جهان قوانین خاصی در مورد ICO ها وجود ندارد و از آنجایی که ICO یک فرآیند کاملاً آنلاین است و نیازی به مراجعه حضوری ندارد، روشی که تیم اتریوم برای افزایش سرمایه استفاده می کند اکنون به یک روش تبدیل شده است.

کلاهبرداران می توانند با نوشتن چند مقاله جاه طلبانه در مورد یک ایده رویایی و طراحی یک وب سایت سودآور، به راحتی سرمایه گذاران ناآگاه را به دام بیاندازند.

از آنجایی که مبلغ سرمایه گذاری به صورت ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین و اتریوم دریافت می شود، به دلیل نیمه ناشناس بودن تراکنش های ارز دیجیتال (خرید پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …)، ردیابی آنها بسیار مشکل است و تقریباً پس از ارسال پول نباید انتظار بازگشت آنها را داشت.

طبق آخرین تحقیقات، حدود 90 درصد از کل ICOهای معرفی شده در سال 2017 یا کلاهبرداری بوده و یا رها شده اند.

این روزها به دلیل خطراتی که ICO ها می توانند برای سرمایه گذاران داشته باشند و با توجه به بی اعتمادی به این نوع تامین مالی جمعی، روش های دیگری برای جایگزینی آن ابداع شده است.

روش های جایگزین ICO

روش های جایگزین بسیاری برای ICOها معرفی شده است. اما در حال حاضر، تنها دو تا سه مورد از آنها را می توان در مقیاس بزرگ انجام داد. دو مورد از جایگزین های اصلی که این روزها به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

پیشنهاد اولیه صرافی (IEO)

Initial Exchange Offering یا به اختصار IEO مشابه ICO است، با این تفاوت که در صرافی بزرگ ارز دیجیتال (پرفکت مانی، دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) برگزار می شود و سرمایه گذاران برای خرید توکن به صرافی می روند.

در واقع برخلاف ICO که مستقیماً توسط تیم یک پروژه برگزار می شود. IEO توسط یک صرافی از طرف یک استارت آپ مدیریت می شود تا در ازای فروش توکن ها، سرمایه جذب کند.

بسیاری از صرافی های ارز دیجیتال شروع به پذیرش مدیران عامل به رهبری Binance Exchange کرده اند.

از آنجایی که صرافی های بزرگ ارزهای دیجیتال (پرفکت مانی، خرید دوج کوین، بیت کوین، تتر، اتریوم و …) قبل از پیش فروش توکن ها، بررسی های لازم را انجام می دهند، ریسک تقلب در این روش بسیار کاهش می یابد زیرا تبادل زیادی بین سرمایه گذار و تیم توسعه وجود دارد.

عرضه اولیه توکن اوراق بهادار (STO)

Security Token Offering یا به اختصار STO یکی دیگر از روش های افزایش سرمایه در دنیای ارزهای دیجیتال است که شباهت زیادی به ICO دارد اما با ویژگی هایی که ریسک سرمایه گذاران را کاهش می دهد و احتمالا به زودی جایگزین روش های قبلی خواهد شد.

به بیان ساده، در این روش جمع آوری، توکن ها باید به عنوان اوراق بهادار ثبت شوند که نیازمند مراحل قانونی هستند.

با توجه به اینکه قانون اعتبار مالکیت اوراق بهادار را تضمین می کند، در STO، سرمایه گذاران نقش قانونی و رسمی در پیشبرد پروژه خواهند داشت و همچنین توسعه دهندگان و تیم پروژه از نظر قانونی احراز هویت می شوند. در این فرآیند، ریسک سرمایه گذاری تا حد زیادی کاهش می یابد و تعهد توسعه دهندگان به طور قابل توجهی معتبرتر خواهد بود.

آخرین تاریخ تغییر این مطلب: دسامبر 22, 2021