بیت کوین چیست؟

به احتمال زیاد نام بیت کوین را بار ها و بار ها شنیده اید. در اخبار و فضای مجازی یا بین دوستانتان با این کلمه روبرو شده اید و اطلاعات کم و زیادی درباره آن دارید. 
افزایش قیمت عجیب و وسوسه انگیز ارزهای دیجیتال باعث شهرت آنها مخصوصا بیت کوین شده است. در این مقاله می خواهیم این انقلاب پولی و تکنولوژی را بیشتر بشناسیم. 
با بیت کوین همه نوع خرید و فروش اینترنتی و انتقال ارز امکان پذیر است. این ویژگی ها و مزایای دیگر بیت کوین علل خوبی هستند که با بیت کوین بیشتر آشنا شویم. 

بیت کوین چیست؟

بیت‌کوین(Bitcoin) یک کریپتوکارنسی یا ارز دیجیتال است که کارکردش مشابه پول است، ولی هنوز هیچ کشوری آن را به عنوان پول قانونی به رسمیت نشناخته‌ است. 
شما می توانید با خرید بیت کوین ، سفارش آنلاین بدهید، در هر جای جهان پول و ارز انتقال دهید یا از آن برای سرمایه گذاری استفاده کنید. 
بیت‌کوین نخستین پول دیجیتال غیرمتمرکز است. چون بدون بانک مرکزی یا مسئول مرکزی کار می‌کند. در این سیستم تراکنش‌ ها به صورت مستقیم و بدون واسطه بین کاربران انجام می‌شود. کاربرد های بیت‌کوین در هیچ سیستم‌ دیگری وجود ندارد.

بیت کوین چیست؟

مخترع بیت کوین چه کسی بود؟

بیت‌کوین توسط شخص یا گروهی از اشخاص ناشناس تحت نام ساتوشی ناکاموتو  ایجاد شد و در سوم ژانویه سال ۲۰۰۹ پا به عرصه بازار گذاشت. 
هویت پدید آورنده بیت‌کوین هنوز هم مشخص نیست. گفته می‌ شود ساتوشی ناکاموتو مخترع بیت‌کوین است ولی هویت واقعی او هنوز مشخص نیست. در سال ۲۰۱۶ یک دانشمند استرالیایی به نام کریگ رایت ادعا کرد که او مخترع بیت‌کوین است.  البته اغلب بر این باورند که او یک شخص نیست و بیت‌کوین حاصل یک گروه برنامه‌نویسی بزرگ است.

چرا بیت کوین به وجود آمد؟

اگر بخواهیم به طور خلاصه به هدف پیدایش بیت کوین اشاره کنیم باید بگوییم: «انتقال و ذخیره امن پول» . بیت کوین یک سیستم پرداخت و بانک داری دیجیتال امن است. این ارز باعث شده که کنترل واقعی پول به دست افراد باشد. 
پول واقعی را وقتی یک بار خرج کنید دوباره نمی توانید آن را خرج کنید. در پول های دیجیتال وجود این ویژگی حائز اهمیت بسیاری است. اگر پول دیجیتال مانند یک فایل باشد، افراد می توانند هم زمان آن را در دو محل جداگانه خرج کنند.
به همبن دلیل همیشه یک سازمان مرکزی برای بررسی موجودی افراد وجود داشت تا مانع تقلب و دزدی شود. در ارز دیجیتال حضور این سازمان از بین رفته است و اعضای خود شبکه تراکنش ها را بررسی می کنند.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین را چه کسی اداره می کند؟

بیت کوین مثل پول های امروزی نیست که توسط دولت کنترل شوند. مالک شبکه بیت‌کوین هیچ کسی نیست و همچون ایمیل، این کاربران بیت‌کوین هستند که آن را کنترل می‌کنند. 
افرادی که وارد شبکه ارز دیجیتال می شوند باید با قوانین آن آشنا باشند و آنها را بپذیرند. این قوانین به صورت کد های برنامه نویسی در اینترنت در اختیار همه قرار دارند. 
همکاری گروه های مختلف موجب تداوم حیات و رشد آن می شود. طی چند سال گذشته ارزش بیت‌کوین بسیار بالا رفته است به طوری که در بازار های جهانی از چند صدم دلار آمریکا به چند هزار دلار افزایش یافته ‌است. تعداد شرکت ‌های خدماتی و بازرگانی که بیت‌کوین را می ‌پذیرند نیز روز به روز بیشتر می شود.

گروه های مختلف در شبکه بیت کوین

گروه های مختلفی در شبکه بیت کوین وجود دارند و هر گروه مسئول یک سری وظایف است؛
•    استخراج کنندگان یا ماینر ها؛ افرادی که همیشه عکس شان را با بیل وکلنگ نمایش می دهند. البته هیچ ربطی ندارد. ماینر ها وظیفه تایید تراکنش ها را به عهده دارند.
•    توسعه دهندگان؛ افرادی که برنامه نویسی می کنند و به صورت داوطلبانه مسئول ارتقا و بهبود نرم افزار بیت کوین و قابلیت های آن هستند.
•    نود های شبکه؛ دستگاه هایی که به این شبکه متصل هستند و تاریخچه تراکنش هایی که در شبکه انجام می شوند را در خود ذخیره می کنند.

بیت کوین چیست؟

پشتوانه بیت کوین چیست؟

 شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که چگونه بیت کوین اینقدر ارزشمند است و پشتوانه آن چیست؟ در جواب به این سوال باید گفت پشتوانه ارزهایی مثل دلار و یورو چیست؟ 
بیت کوین همچون پول رایج توسط طلا یا دیگرکالاهای ارزشمند پشتیبانی نمی شود. ارزش بیت کوین و دیگر ارزهای بی پشتوانه از اعتماد مردم ناشی می شود. پول برای مبادلات روزمره استفاده می شود ولی بیت کوین بیشتر برای سرمایه گذاری کاربرد دارد. بیت کوین یک دارایی است که طی زمان ارزش خود را حفظ کرده است درست مثل طلا. 
ارزش بیت کوین همچون طلا در صرافی ها با توجه به میزان عرضه و تقاضا تعیین می شود. هرچه عرضه بیشتر باشد، قیمت ها روند نزولی طی می کنند. از سوی دیگر ارز دیجیتال با توجه به وضعیت شبکه و هزینه ماینر ها ارزش گذاری می شود. 
در مجموع بیت کوین با میزان عرضه ماینرها و تقاضای سرمایه گذاران تعیین ارزش می شود. 

تعداد بیت کوین

اگر بانک ها و دولت ها به طور نامحدود پول چاپ کنند، گرچه توان این کار را دارند ولی ارزش پول ملی شان را کم می کنند. در شبکه بیت کوین هم همین سیستم وجود دارد. تعداد کوین هایی که در بیت کوین می تواند ساخته شود محدود به 21 میلیون واحد است. محدود بودن این کوین ها یکی از قوانین موجود در کد های شبکه است. 
سرعت استخراج بیت کوین طی زمان کاهش کمتر و رفته رفته سخت تر می شود. یکی از دلایل مهم و موثر در ارزشمندی بیت کوین طی زمان، ویژگی محدود بودن آن است.

کلام آخر

گفتیم که بیت کوین به عنوان قدرتمند ترین ارز دیجیتال پا به عرصه بازار گذاشته است و روز به روز بر ارزش آن اضافه می شود. بیت کوین گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است. 
همچنین اشاره کردیم که یکی از مهم ترین دلایل ارزشمندی بیت کوین محدودیت استخراج آن است. برای بررسی بیشتر بیت کوین و مراحل استخراج در مقاله های بعدی با ما همراه باشید.
 

آخرین تاریخ تغییر این مطلب: نوامبر 11, 2023