ریپل (به زبان انگلیسیRipple) نام یک پول دیجیتال (XRP) و یک شبکه پرداخت آزاد است. شبکه ای است که این پول دیجیتال در آن شبکه، توسط کاربران آن معامله می گردد. ریپل رمز ارز بسیار ارزانی است و از همان اول مورد توجه کارشناسان و دست اندر کاران قرار گرفت.

چه کسانی ریپل را ابداع کردند؟

ایده اولیه رمز ارز پایه ریپل، توسط جد مک کالب و کریس لارسن در سال 2012 از بالقوه به بالفعل رسید.
کریس لارسن (Chris Larsen) بنیان‌گذار و مدیر اجرایی ریپل، هستند. ریپل یک شرکت بزرگ مالی است. XRP توسط جد مک کالب و کریس لارسن در سال ۲۰۱۲ راه‌اندازی شد. جد مک‌کالب، برنامه نویس کامپیوتر و از موسس های شرکت ریپل که به دلیل اختلاف با سایر مدیران و موسسان از این شرکت جدا شد. کالب پس از ریپل، شرکت استلار را تاسیس نموده است.
در اهداف اولیه این شرکت آمده است که هدف این بوده است که انسان ها از کارت های بانکی و حساب های مالی محصور کننده نجات پیدا کنند. و در محیطی امن به معامله بپردازند بدون اینکه نیاز باشد کارمزد بپردازند. آنها می خواستند همان گونه که اطلاعات در اینترنت به رایگان برای کاربران فرستاده می شوند یوزرهای ریپل بتوانند به راحتی و بدون هزینه معاملات خود را انجام دهند و پول جا به جا کنند.

خرید ریپل

 نکته قابل توجه:

موضوعی را باید ذکر کرد، ساتوشی ناکاموتو بیت کوین را برای این ساخت که کلا با سیستم بانکی مخالف بود. اما مبدعان ریپل، مخالفتی با این سیستم ندارند ولی از بوروکراسی و اتلاف وقت و غیره راضی نیستند.
سه محصول اصلی شرکت ریپل X via، X ripid، X current می باشد. این سه محصول از تولیدات اصلی شرکت ریپل هستند که هر سه را تحت نام ریپل نت می شناسند.

شباهت های بیت کوین و ریپل:

1.    هر دو بر مبنای محاسبات ریاضی و علوم کامپیوتر بنا شده اند.
2.    سیستم شخص به شخص دارند. یعنی دو نفر فقط طرفین معامله هستند.
3.    هر دو دیجیتال و مجازی هستند.
ریپل خود را رقیبی برای بیت کوین و اتریوم و غیره نمی داند. رمز ارز ریپل یک شبکه توزیع شده، برای مدیریت و تضمین امنیت پایگاه داده است. برای انجام تراکنش های خود، وابسته به یک شرکت واحد نیست. در نتیجه نیازی به منتظر ماندن برای تایید بلوک ها ندارد و با تایید تراکنش ها به سرعت وارد شبکه می شود.

ایراد وارد بر ریپل:

بسیاری از کارشناسان منتقد در این زمینه براین عقیده اند که ریپل یک ارز متمرکز است. برای همین در رسته بیت کوین و غیره قرار نمی گیرد. البته تا حدی این عیب بر شرکت ریپل وارد است. اما این مانع نشده است که کاربران آن را انتخاب نکنند.

 خرید ریپل

این ارز هیچ تمایزی بین سایر ارزهای دیجیتال قائل نمی‌شود و مبادلات را برای هر ارزی آسان می‌سازد. در حقیقت XRP تنها یک درگاه یا واسطه (Gateway) برای یک معامله است. ریپل قصد دارد تا واسطه ‌های چندگانه را در یک زنجیره اعتماد در بین تمام کاربران ایجاد کند.
در واقع ریپل برای این متولد شد تا سیستم بانک ها را اصلاح نماید نه اینکه آنها را حذف کند. در حال حاضر وجهی که که قرار است مبادله شود ابتدا به معادل XRP تبدیل شده و به محض رسیدن به مقصد به ارز مقصد تبدیل می شود. این یعنی سناریوی ریپل به زبان ساده. انتقال وجه در اکوسیستم ریپل فقط 5 ثانیه طول می کشد. این در حالی است که پلتفرم ریپل این توانایی را دارد که در هر ثانیه، 1500 تراکنش را مدیریت نماید. کارمزد بسیار ناچیزی دریافت می گردد .

قدرت متمرکز:

یکی دیگر از اقدامات مدیران شرکت ریپل این بود که در بدو راه اندازی شرکت، مبلغ ۲۰ میلیارد XRP را در حساب خود نگه داشتند. همچنین۵۵ میلیارد بیت کوین را برای شرکت کنار گذاشتند.  نگهداری ۵۵ میلیارد بیت کوین از سوی کمپانی و اختصاص ۲۰ میلیارد دیگر به بنیانگذاران باعث شده ریپل به نهادی قدرتمند تبدیل شده و همان مشکلات قدرت متمرکز سابق دوباره مطرح شود.
اما همانطور که قبلا هم گفته شد، اینها هیچکدام نتوانسته است مانع کاربران برای سرمایه گذاری بر روی ریپل باشد. اما مانند سایر رمز ارزها هنوز سیاست مردان و سران کشور ها با آن مخالف هستند. چرا که به هر صورت رمز ارزها قدرت انحصاری را از آنها می گیرند. نا گفته نماند این مخالفت هیچ تاثیری بر مردم آگاه عادی نگذاشته و آنها سعی بر این دارند که سرمایه خود را بیشتر بر روی پول مجازی متمرکز نمایند.
این در حالی است که مثلا کشور چین در حال پذیرش رمز ارز ها است. اگراین اتفاق ادامه دار باشد مسلما، ریپل جلوتر از بقیه خواهد بود و به خاطر حالت بینابینی خود، وصل کننده خواهد شد و ارزش سرمایه گزاری بر روی آن در آینده مثبت می نمایاند. چرا که سیستم ریپل یک واسطه بین رمز ارزی است که با دست مزد کم کار بانک را در دنیای حقیقی می کند. این مساله باعث خواهد شد که خیلی ها با دیدی مثبت تری به آن نگاه کنند.

آخرین تاریخ تغییر این مطلب: آگوست 2, 2021